لابرادورایت چیست؟

لابرادورایت (Labradorite) یک ماده معدنی فلدسپ اتازسریپلاژیوکلاز است که اغلب در سنگهای آذرین مافیک ،مانند بازالت( basalt)، گابرو(gabbro)ونورایت (norite) یافت میشود.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


لابرادورایتدر آنورتوزایت(anorthosite) - یک سنگ آذرین که در آن لابرادورایت میتواند فراوان تری نماده معدنی باشد- نیز،یافت میشود. برخیاز گونه های لابرادورایت یک اثرشیلر (schiller ) – یک بازی رنگ قوی از رنگین کمان آبی، سبز، قرمز، نارنجی، و زرد- را از خود نشان میدهند. لابرادورایت بخاطر این نمایش رنگ که به عنوان پدیده لابرادورسنس(labradorescence) شناخته میشود، بسیار مشهور است. نمونه هایی که بالاترین کیفیت لابرادورسنس را دارند اغلب بعنوان سنگ قیمتی انتخاب میشوند.

چه چیز موجب لابرادورسنس میشود؟

لابرادورسنس نمایش رنگ منعکس شده ازسطح یک نمونه نیست. در عوض، نور وارد سنگ میشود، به سطحی دوطرفه در داخل سنگ برخورد میکند و از آن منعکس میشود.رنگی که بیننده از این سنگ مشاهده میکند رنگ نوری است که از سطح دوطرفه (دوقلو) منعکس شده است. سطوح دوطرفه متفاوت درون سنگ، رنگهای نوری مختلف را منعکس میکنند. نوری که از سطوح دوقلوی مختلف در قسمتهای گوناگون سنگ منعکس میشود، می تواند ظاهری چندرنگ به سنگ بدهد.

خصوصیات لابرادورایت

لابرادورایت یک ماده معدنی در سریپلاژیوکلازاست و بسیار یازخواص مواد معدنی پلاژیوکلاز را داراست . سختی موس لابرادورایتازحدود 6 تا2/1 استودر 2جهت مجزا رخدارد که در یک زاویه حدود 86 درجه یا 94 درجه قطع میشود.

موادمعدنی پلاژیوکلاز غالبا در سطح خود خطوطی را نشان میدهند. لابرادورای تتنهاماده معدنی در سریپلاژیوکلازاست که از خود لابرادورسنس قوی نشان میدهد؛ با وجود این، بسیاری از گونه های لابرادورایت این پدیده را از خود نشان نمیدهند. بدون مشاهده لابرادورسنس، تمایز لابرادورایت از سایر اعضای سریپلاژیوکلاز ، میتواند مشکل باشد.

روشهای مورد استفاده برای تشخیص آنها عبارتند ازپراش (انکسار)اشعه ایکس، آنالیزشیمیایی، آزمایشهای نوری وتعیین وزن مخصوص بر روی نمونه خالص. درصورتیکه بخواهیم درمورد ویژگیهای فیزیکی لابرادورایت نکاتی را بیان کنیم میتوان به رنگ آن اشاره کرد که معمولادر نورمنعکس شده ، روشن،سفیدیاخاکستریاست و رنگهای لابرادورسنت ممکن است شامل: آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز باشد. رگه های آن اغلب سفید بوده و از نظر درخشش، ظاهری شیشهای ومرواریدمانند دارد. با توجه به جذابیت های لابرادورایت بعنوان سنگ قیمتی در مقاله آینده و در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت./م

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها