آیا صنعت سنگهای قیمتی بطرف بحران منابع سنگ های راف پیش میرود؟

صنعت الماس جهان به مرحله ای رسیده که از این نقطه ممکن است یک روند نزولی دررشد آن را شاهد باشیم. دلیل این مسئله شکاف بین عرضه و تقاضاست که هرسال درحال افزایش می باشد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


این مسئله یکی از نگرانی های اصلی کسانی است که در این حیطه فعالیت میکنند. بر اساس گزارش آماری دی بیرز (De Beers) ، منابع الماس از سال 2007 تا 2012 در حدود 30% کاهش و تقاضا برای الماس - در همین دوره 5 ساله- به همین نسبت افزایش داشته است. خانم واردا شاین (از اعضای دیبرز) میگوید: فاصله بین عرضه و تقاضا در حال افزایش است. با وجود اینکه ما به گسترش منابع و جستجو برای منابع جدید ادامه میدهیم، در 15 سال گذشته هیچ معدن بزرگی از الماس یافت نشده است و سطح عرضه فعلی نیز احتمالا در مدت زمان کوتاهی راکد میشود. از سوی دیگر، رشد تقاضا در چین، هند و ایالات متحده ادامه دارد؛ بنابراین فاصله بیشتر و بیشتر میشود.

شرکت بازرگانی الماس (Diamond Trading Company (DTC)) سال گذشته این احتمال را میداد که از منابع سنگ رافی که از شرکت معدن الماس دیبرز تهیه میکند ، کاهش خواهد یافت. در 3 ماهه سوم سال 2012 یک سقوط 31 درصدی در تولید سنگ راف گزارش و تولید در 9 ماه اول این سال 20% کاهش داشته است. در سال 2011، تولید الماس در سرتاسر جهان 124 میلیون قیراط بود و بر طبق یک گزارش، 13 معدن جدیدی که یافت شدند در سال 2012 می باید 23 میلیون قیراط به این میزان اضافه میکردند .

بر پایه این ارقام ، پیش بینی میشود که مجموع تولیدالماس تا سال 2020 در حدود 2.8% افزایش پیدا کند. اما این مقدار با میزان تقاضای پیش بینی شده هماهنگی ندارد.

البته که ایالات متحده بزرگترین بازار برای الماس باقی خواهد ماند؛ اما رشد سریع طبقه متوسط در چین و هند، نشانگر این است که انتظار میرود این کشورها بزرگترین تاثیر را بر بالانس عرضه - تقاضا داشته باشند.

انتظارمیرود تعداد خانواده هایی با درآمد 15 هزار دلار در این کشورها از 220 میلیون امروز، به 469 میلیون در سال 2020 افزایش یابند . دیبرز سال گذشته روی کشف الماس درجمهوری دموکراتیک کنگو((DRC و آنگولا کار کرد. این شرکت میلیونها دلار صرف اکتشاف این معادن مهم نمود. همچنین اخیرا یک توافقنامه سرمایه گذاری مشترک با شرکت الماس میبای(Miba) دولت کنگو امضا کرد و حدود 65 هزار کیلومتر مربع از زمینها را برای اکتشاف به دست آورد .

مقامات دیبرز گفتند: ما در سال 2011 برای اکتشاف الماس در کنگو 20 میلیون دلار هزینه کردیم و در آینده نیز به همین اندازه و حتی بیشتر هزینه خواهیم کرد. هدف اولیه ما این است که در کوتاه ترین زمان ممکن یک معدن الماس را داشته باشیم. این شرکت در آفریقای جنوبی نیز برنامه هایی دارد و همچنان بدنبال مناطقی برای اکتشافات خود است.

اخیرا ، بازار شاهد رگه هایی از امید بوده است. سال گذشته رسانه های روسی خبرهایی را در این زمینه منتشر کردند که ذخایرعظیم یاز رسوبات الماس های صنعتی زیرAstroblemPopigai درسیبری یافت شده است.

تمامی این مطالب نشانگر بازار تقاضای همیشگی برای سنگهای قیمتی و بویژه الماس در دنیاست و اینکه اغلب کشورها با درک اهمیت این سنگها در اقتصاد خود و جهان، سعی میکنند تا به نوبه خود روی معادن سنگ و گسترش این صنعت سرمایه گذاری کنند. در این میان سهم ایران در این بازار بزرگ همچنان بسیار کم است و این موضوع با در نظر گرفتن معادن خوب و مناسب موجود در کشور جای نگرانی دارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها