مروارید ؛ سطح، اندازه وشکل

اگر بخواهیم درمورد مرواریدهای طبیعی و شکل ظاهری آنها صحبت کنیم باید به ظاهر بیرونی خشن و نامسطح (راف) آنها اشاره نماییم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

از آنجائیکه مروارید محصول یک فرآیند بیولوژیکی( زیستی) است، سطح آن اغلب نواقصجزئی را از خود نشان میدهد. علاوه بر این،زمانی که یک نرمتن لایه میکروسکوپی که یک مروارید را تشکیل میدهند ترشح میکند، هر یک لایه لزوما همیشه تمام مروارید را احاطه نمیکند. این لایه های ناهموار، بی نظمی های بیشتری درسطح ایجاد می نمایند. در نتیجه، تشخیص یک مروارید واقعی از مصنوعی آسان است و برای این کارکافیست آنرا به آرامی روی دندانهای خود بکشید : یک مروارید واقعی زیر دندان ریگ دار و شن مانند احساس میشود و یک مروارید مصنوعی صاف و لیز خواهد بود.

یک مروارید کامل؟
این سوالی است که بسیاری از خریداران زیورآلات مرواریدی از فروشندگان میپرسند زیرا اغلب تصور میکنند که مروارید سطحی صاف و مسطح دارد در صورتیکه واقعیت چیز دیگری است. مروارید ها در اشکال و اندازه های بسیار گوناگون و متنوعی موجود هستند و اگرچه بیشتر مردم فکر میکنند که مرواریدها گرد هستند، اما حقیقت این است که در طبیعت آن ناهماهنگی هایی که مروارید ها را شکل میدهند، متداول ترهستند در حالیکه مرواریدهایی که کاملا گرد و کروی- شکل می باشند به شدت کمیابند. اندازه و شکل یک مروارید به گونه ی نرم تنی که مروارید را تولید کرده، مدت زمانی که شکل گیری اش طول کشیده، شکل و اندازه هسته (nucleus) و محل شکل گیری مروارید در جانور، بستگی دارد. کسانی که مروارید کشت میکنند با استفاده کردن از هسته های بزرگ وکاملا کروی، شانس خود را برای بدست آوردن مرواریدهای بزرگ و گرد، افزایش میدهند. در حقیقت آنها بیشتر بدنبال هسته های مدور و بزرگی هستند که قابلیت تولید مرواریدی بزرگ و کروی را داشته باشد تا ارزش بیشتری پیدا کند. بااینحال و با وجود در نظر گرفتن تمام این تمهیدات،هیچتضمینیوجودندارد.شکل و اندازه یک مروارید متغییرهایی از قبیل دما و شیمی آب و نیز سلامت نرم تن را هم منعکس میکند. در حقیقت بغیر از اندازه هسته، چنانچه ترکیب شیمیایی آب و یا دمای آن کم یا زیاد باشد و یا نرم تن در سلامت کامل به سر نبرد این مسئله نیز بطور مستقیم روی اندازه و شکل مرواریدی که تولید میشود، تاثیر میگذارد.

رنگ
رنگ مروارید تنها سفید نیست! علیرغم تصور عامه مردم که مروارید را تنها با رنگ سفید می شناسند باید گفت که مروارید تنها به این رنگ نیست و در رنگ های دیگر نیز یافت می شود. مرواریدها به طور طبیعی در ترکیبی دیدنی وجذابی از رنگها، اعم از سفید تا طلایی، بنفش و سیاه بوجود می آیند. رنگ مروارید، هم به گونه نرم تنی که مروارید را تولید میکند، بستگی دارد و هم به محیطی که جانور در آن زندگی می نماید. بطور کلی، بلورهای آراگونیت، سفید یا بی رنگ هستند. رنگ طبیعی یک مروارید اغلب مربوط به کانچیولین (conchiolin) که حاوی رنگدانه های آلی است، می شود. در حقیقت رنگدانه هایی که در کانچیولین موجود هستند، رنگ مروارید را تعیین میکنند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها