فلزات قابل تحول و انتقال

فلزات، بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل میدهند و همین واقعیت باعث میشود که متوجه اهمیت آنها شویم. در راستای مطالبی که در مورد فلزات در سری مقالات آریان گوهر رخشان جای دادیم، در این مطلب نیز به موارد جالبی درباره فلزات اشاره کرده ایم که امیدواریم مورد توجه علاقمندان قرار بگیرد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


فلزاتی که با سایر فلزات با ارزش ترکیب می شوند (Base metal): درمیان فلزات گروهی وجود دارد که قابلیت ترکیب با فلزات باارزش را دارند، این نوع فلزات به وفور در پوسته زمین یافت می شوند و عبارتند از: مس، آلومینیوم، سرب، جیوه، نیکل، قلع و روی.

فلزاتی که سختی کمتری دارند (light metals): دسته دیگری از فلزات هم هستند که به سختی سایر فلزات نیستند و این نوع فلزات، فلزاتی هستند که چگالی و وزن کمی دارند و عبارتند از آلومینیم، منیزیم و تیتانیوم.

یکسری از فلزات نیز قابلیت تغییر و یا منتقل شدن از حالتی به حالت دیگر را دارا هستند که در این بخش بطور خلاصه به معرفی آنها و چگونگی انجام این پروسه می پردازیم:فلزات بسیاری مستعد از دست دادن الکترون و ترکیب با اکسیژن موجود در هوا هستند. برخی فلزات مثل آهن، مس، روی و قلع طی گذر زمان با اکسیژن واکنش انجام می دهند و برخی دیگر همچون طلا، پالادیوم و پلاتین با اکسیژن اطراف خود هیچ نوع واکنشی انجام نمی دهند. برخی از فلزات مثل مس و تیتانیوم یک لایه روی سطح خود تشکیل می دهند که مانع از نفوذ و ترکیب بیش از حد مولکول های اکسیژن به فلز می شود.

خاصیت شکست پذیری فلزات: این حالت زمانی اتفاق می افتد که دگردیسی قبل از گسیختگی و شکستگی فلز انجام شود، به این صورت که این فلزات چون خالص هستند قبل از آن بشکنند،مقاومت بسیاری در انعطاف پذیری و تغییر شکل دارند.

جواهر آلات سرخ و صورتی

جواهرات ساخته شده از طلا (سرخ رنگ یا صورتی) آخرین بخش این مطلب را به خود اختصاص می دهد؛ تا ضمن کسب اطلاعاتی مفید در باره آنها، از این فلز گرانبها و محبوب نیز بیشتر بدانیم.

به طلای رنگی در اصطلاح طلای سرخ یا صورتی گفته می شود که به طور طبیعی وجود ندارد و از ترکیبات طلای زرد و مس برای جذابیت جواهر آلات این ترکیبات ساخته می شود و به خاطره تمایل به رنگ سرخ مورد توجه قرار گرفته است. این ترکیب رنگ به دلیل خاص بودن و جلوه منحصر به فردی که در مقایسه با رنگ زرد طلا دارد، پرطرفدار است. چون طلای سرخ رنگ ترکیبی از چند مواد است، به کار بردن عبارت «طلای سرخ خالص» اشتباه است. طلای خالص همواره زرد و مس خالص نیز قرمز آجری رنگ است. بالاترین عیار برای طلای سرخ 22 است که طلای تاج هم نامیده می شود و طلای سرخ 18 عیار از 75 درصد طلا و 25 درصد مس تشکیل شده است که گاهی ممکن است 25 درصد مس و حدود 4 درصد نیز نقره باشد.

ارزش عیار به تقسیم فلز به 24 قسمت بستگی دارد. 18 قسمت طلا و 6 قسمت آن مربوط به فلزهای ترکیبی که طلای 18 عیار را تشکیل می دهند و طلای 14 عیار هم از 14 قسمت طلا و 10 قسمت سایر فلزات، تشکیل شده است. میزان ترکیب این نسبت ها متغیر است که در نتیجه عیار آن طلا و رنگ آن نیز تغییر می کند. معمولا طلای سرخ 14 عیار به خاطر ترکیب با مس، نرم تر است. طلای سرخی که در منطقه جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا یافت می شود، بیشتر از 40 درصد مس دارد. طلای سبز هم وجود دارد که با ترکیب نقره با طلای خالص حاصل می شود. طلا های خاکستری رنگ هم با ترکیب نقره، مس و منگنز ساخته می شود. از لحاظ لطافت طلای سرخ شبیه طلای زرد است که میزان سختی آن نیز طبق معیار موس 2.5 است و طبق معیار ویکرز (Vickers Hardness) 120 است. نقطه جوش طلای سرخ حدود 1064.18 سانتی گراد است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها