تاریخچه ای از تراش الماس – قسمت اول

تاریخچه اولیه الماس در پرده ای از رمز و راز پوشیده شده است. اینکه الماسها اولین بار در چه زمانی شروع به ایفای نقش در زندگی انسانها کردند، مشخص نیست.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


الماس در دوران پیش از رومی ها
تاریخچه اولیه الماس در پرده ای از رمز و راز پوشیده شده است. اینکه الماسها اولین بار در چه زمانی شروع به ایفای نقش در زندگی انسانها کردند، مشخص نیست. با مرور تاریخ سنگهای قیمتی (البته بخشی که در دسترس وجود دارد) چنین چیزی حاصل میشود: ترجمه دقیق متون تاریخی کار بسیار دشواری است. دو کلمه ای که اغلب الماس ترجمه میشده اند، واژه عبریyahalom– که مشتق شده از halam به معنی به ضرب و شتم) و کلمه یونانی adamas که به معنی تسخیر ناپذیر یا شکست ناپذیر است، باعث سردرگمی شده اند. هنگامی که کتب عهد عتیق را میخوانیم با چندین (کلمه) الماس روبرو می شویم اما وجود آنها صرفا به این خاطر است که کلمه عبری yahalom را الماس ترجمه میکنیم. این واژه برای نشان دادن یک ماده معدنی بسیار سخت مورد استفاده قرار میگرفت– که این مسئله مبرهن است – اما این که تصور کنیم آیا واقعا به الماس اشاره میکند یا خیر، نکته ای است که فکرها را به خود مشغول می کند. ما میدانیم که الماس، سخت ترین ماده روی زمین می باشد، اما آیا در زمانهای قدیم هم بعنوان سخت ترین ماده شناخته شده بوده است؟
متون تاریخی یونانی نیز نشان دهنده همین موضوع است. استفاده از کلمه adamas، برای نمونه توسط افلاطون، بعنوان نشانه ای از الماس های شناخته شده یونانیان دیده شده است اما در حقیقت هیچ مدرکی برای اثبات این مسئله وجود ندارد. کلمه adamas برای توصیف طلا، آهن و حتی شاید کروندوم نیز استفاده میشده است.اولین مورخان گوهرشناسی به متون (ترجمه شده)سانسکریت دسترسی نداشتند،بنابراین به ندرت مطلبی در مورد منابع تاریخی خود هند در رابطه با استفاده از الماس می خواندند. اینکه چه زمانی الماس ها جزئی از زندگی ما شدند، مشخص نیست اما اینکه از کجا وارد شدند کاملا قطعی ست : در هند.
یک اثر قدیمی هندی بنام آرتاساسترا (Arthasastra) - که تاریخ آن به قرن چهارم پیش از میلاد برمیگردد- اولین برداشت مناسب و واضح درمورد اینکه الماس ها اولین بار چه زمانی مورد استفاده قرار گرفتند را به ما میدهد: زمانی که الماس درهند شناخته شد، مورد داد و ستد قرار گرفت و حتی مشمول مالیات هم شد.در این اثر، وجود کارشناسان الماس به همراه یک طبقه بندی ازالماسها ذکر شده است و این نکته نشانگر دانشی نسبتا کامل از موضوع منشاء الماس ها است، چیزی که ممکن است منجر به این باور شود که الماس در آن زمان برای مدتی طولانی استفاده می شده است و به همین علت چنین متون مفصل و کاملی در رابطه با آنها وجود داشته است. بعلت خواص منحصربفرد و زیبایی بی بدیل این سنگ ارزشمند، استفاده از الماس به سرعت در سایر نقاط جهان نیز گسترش یافت.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها