معرفی الماس کوه نور

الماس کوه نور زمانی بزرگترین الماس دنیا محسوب می شد و هم اکنون نیز در میان کهن ترین الماس های کره خاکی رده بندی می شود.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

الماس کوه نور زمانی بزرگترین الماس دنیا محسوب می شد و هم اکنون نیز در میان کهن ترین الماس های کره خاکی رده بندی می شود.همانگونه که می دانیم،دو الماس دریای نور و کوه نور ، به عنوان زوج یکدیگر شناخته میشوند. نکته قابل توجه در مورد کوه نور این است بر طبق تخمین های انجام شده، وزن اولیه این گوهر بی مانند به 186قیراط (معادل 37.2 گرم) می رسیده است،اما وزن فعلی آن پس از پشت سر گذاشتن چندین مرتبه، عملیات تراش به6/105 قیراط (معادل 6/21 گرم)کاهش یافته است.

تاریخچه
این سنگ قیمتی جز جواهراتی است که از قلعه باستانی گلکنده در کشور هند بدست آمده است. گلکنده یک شهر باستانی ویران شده است که از قدیمی ترین مراکز تولید و تجارت الماس جهان به حساب می آید. این منطقه به دلیل وجود معادن متعدد سنگهای قیمتی، گوهرهای فراوانی را به اقصی نقاط دنیا صادر کرده است.

افسانه ها و روایت های متعددی درباره گذشته و پیشینه الماس کوه نور مطرح هستند که اغلب در بخش پایانی مشترکند، بر این اساس، کوه نور توسط میرزا محمد میر (وزیر مشهور ایرانی) به پادشاه گورکانی هدیه داده شده است. پس از آن ،بر طبق تاریخ، نادرشاه افشار در لشگر کشی به هند درسال 1738 میلادی ، این الماس را به همراه الماس دریای نور و بسیاری از جواهرات دیگر به ایران آورد. جالب است بدانید که زمانی که این الماس به دست نادرشاه رسید، به سرعت شهرت یافت و به همین دلیل نام کوه نور به خود گرفت. (در غیر این صورت این الماس باید نامی هندی میداشت.)

این الماس گرانبها پس از مرگ نادرشاه توسط احمدشاه درانی به افغانستان منتقل شد و به دست شاه شجاع رسید. این حکومت نیز مدت زیادی دوام نیاورد و الماس توسط سرداری هندی ملقب به شیر پنجابه هند یعنی زادگاه خود بازگشت. پس از چند سال کوه نور، به دست کمپانی هند شرقی بریتانیا افتاد. در نهایت درسال 1849 کوه نور به انگلستان منتقل و در سال 1851 به ملکه ویکتوریا تقدیم شد.

از آن سال به بعد الماس کوه نور در انگلستان و در کنار باقی جواهرات سلطنتی نگهداری شده و حتی در بعضی مراسم، بر روی تاج ملکه الیزابت خودنمایی می کند. جالب است بدانید کهذوالفقار علی بوتودر سال 1976 از جیمز کالاهان درخواست کرد که این الماس را به مالک اصلی پاکستانی آن پس دهند. اما مطمئناَ هیچ کشوری از چنین الماس بزرگ و گرانبهایی بی دلیل چشم پوشی نمیکند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها