معرفی جواهرات سلطنتی – قسمت نهم

با دیدن این جواهر زیبا شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که ناپلئون این نیم تاج را به مناسبت ازدواجشان به همسر دومش -ملکهماریلوئیس- هدیه داد

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


نیمتاج ماریلوئیس
با دیدن این جواهر زیبا شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که ناپلئون این نیم تاج را به مناسبت ازدواجشان به همسر دومش -ملکهماریلوئیس- هدیه داد. نیم تاج در ابتدا در سال 1810 ساخته و برای تزئینش از سنگهای زمرد استفاده شد که بعدها در اواسط دهه 1950 با فیروزه جایگزین شدند. در واقع چیزی که در عکس مشاهده میکنیم و امروز تحت عنوان نیم تاج ماری لوئیسمیشناسیم کاملا - از لحاظ سنگهای قیمتی بکار برده شده در آن- با آنچه که در ابتدا ساخته شده بود متفاوت است. این اثر زیبا توسط اتین نیتوت وفیلز (EtienneNitot et Fils) از پاریس ساخته شده بود. نیم تاج قطعه ای از یک ست جواهر بود که شامل یک گردنبند و گوشواره (در حال حاضر در موزه لوور هستند) و شانه (در حال حاضر از هم جدا شده) میشد و تمام این اجزا از زمرد، الماس، نقره و طلا ساخته شده بودند.ماریلوئیسنیمتاجوجواهرات همراهش رابرایعمه اش هاپسبرگ(Hapsburg)-دوشسبزرگالیزه- به ارث گذاشت. این جواهر پرماجرا در سال 1953 توسط یکی از نوادگان دوشسبزرگالیزه یعنیآرشیدوککارلاستفانهاپسبرگازسوئد بدست فن کلیف و آرپلز رسید البته به همراه مدرکی که منشاء آن را گواهی میکرد. در طول یک دوره زمانی از ماه می سال 1954 تا ماه ژوئن سال 1956، فن کلیف و آرپلز زمردهای روی نیم تاج را از روی آن برداشتند و بطور جداگانه و بصورت قطعات جواهر فروختند.

یک تبلیغ روزنامه ای که در سال 1955 توسط شرکت ارائه شده بود، به متقاضیان وعده داد: زمردی از تاج تاریخی دوران ناپلئون برای شما ... .
در یک بازه زمانی بین 1956 و 1962 فن کلیف و آرپلز سنگهای فیروزه را روی نیم تاج سوار کردند. در سال 1962 نیم تاج – با سنگهای فیروزه – بهمراه گردنبند، گوشواره و شانه بعنوان قسمتی از نمایشویژهایازملکهماریلوئیس در موزه لوور در پاریس به نمایش گذاشته شد. مارجوری مری ودر پست (Marjorie Merriweather Post) نیم تاج را از فن کلیف و آرپلز خرید و در سال 1971آن را به اسمیتسونیان (Smithsonian)اهدا کرد. نیم تاج، طراحی استادانه ای از کتیبه ها و مدالیون هاست که شامل 79 سنگ فیروزه ایرانی (جمعا 540 قیراط) و 1.006الماس تراش خورده معدن قدیمی (جمعا 700 قیراط) میشود و رویطلا و نقره سوار شده است.

وجود چنین گنجینه هایی در سراسر جهان از سنگهای قیمتی ایران، باید ما را به این فکر وادارد که خودمان نیز از این منبع سرشار و ارزشمند خدادادی بهره مند شویم و با کشف و استخراج معادن و فرآوری سنگها سرمایه خود را حفظ کنیم. روش دیگر نیز فراگیری هنر گوهرتراشی است تا دیگر مجبور نباشیم سنگهای خود را برای تراش به خارج از ایران ارسال کنیم و پس از مراحل تراش، همان سنگها را با قیمتی بسیار بالا به کشور برگردانیم.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها