سنگهای قیمتی – دیروز، امروز، همیشه (قسمت اول)

این سنگهای قیمتی در خودشانزندگی دارند: رنگهایشان حرف میزنند، چیزهایی میگویند که واژه ها از بیانشان قاصرند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

جورج الیوت

در سری مقالات دنیای گوهرها به بخشهای مختلف و وجوه متفاوت دنیای رنگارنگ و زیبای سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی سر میکشیم و در هر سری از زوایای مختلف آنها را مورد بررسی قرار میدهیم. این بار نیز به جنبه دیگری از آنها نگاهی داریم.

از زمانهای قدیم سنگهای رنگی برای آراستگی شخصی وبه عنوان نشانه های ستاره شناسی استفاده شده اند. سنگ های رنگی اغلب به عنوان افسون خوش شانسی یا به عنوان سنگ تولد مورد استفاده قرار می گرفتند. هر چند که امروزه نیز بطور کاملا علمی و عملی تاثیر سنگها و همچنین حقیقت سنگهای ماه تولد ثابت شده است.در گذشته اصطلاح سنگ های قیمتی به الماس، زمرد سبز، یاقوت سرخ و یاقوت کبود اطلاق می شد در حالیکه سنگهای نیمه قیمتی به معنای سایر سنگها بود.بنابراین سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی ارزش نسبی را نشان می دهند- پیشتر به دلیل عواملی مثل کمیابی، تقاضای بازار و ارزش زیبا شناسی ارزشمندتر شد.

امروزه چنین توصیفاتی معنای زیادی در ارزش ندارند، زیرا تمامی سنگهای رنگی کیفیت های متفاوتی دارند. برای مثال یاقوت سرخ کم کیفیت ممکن است به قیمتی کمتر از یک دلار در هر قیراط به فروش برسد درحالیکه لعل سبز با کیفیت ممکن است هزار دلار در هر قیراط بر آورد شود.

بنابراین به دلیل جنبه هایی مثل قیمت، ماندگاری، ارزش سرمایه گذاری و اهمیت ستاره شناسی، خریداری که سنگی را می خرد، نیاز دارد که خود را به منظور اخذ تصمیمات آگاهانه با سنگهای رنگی آشنا کند.پس از کجا باید این سفر هیجان انگیز را برای بیشتر آموختن درباره سنگهای رنگی آغاز کنیم؟بگذارید با تعریف اینکه سنگهای رنگی درواقع چه هستند شروع کنیم:

سنگ رنگی هر جواهری غیر از الماس است که بعد از تراش خوردن و جلاداده شدن، برای استفاده در آراستگی شخصی به قدر کافی جذاب و ماندگار می باشد. تصورا سنگ رنگی باید دارای مشخصه های کلیدی زیر باشد:
زیبایی، دوام، کمیابی.

وقتی درباره زیبایی سنگ های رنگی صحبت می کنیم، اساسا در ارتباط با رنگ،شفافیت،درخشش، وضوح و تراش سنگ هستیم. هنگامیکه این نشان ها به طور درست بهم می پیوندند، جذبه دیداری سنگ رنگی را بهبود می بخشد. این جنبه های سنگ، به طور تک یا ترکیبی، نقش بزرگی را در مشخص کردن قیمت ایفا می کنند و یاقوت با رنگ و کیفیت مناسببه طور طبیعی از الماس هم سایز کم کیفیت گرانتر است.گهگاه سنگهای رنگی علاقه متنوع و اثرات غیر معمول مثل تغییر رنگ و نمایش ستارهرا تحت شرایط نوری مختلف نشان می دهد. تنوع کم نیز رنگهای شبیه به رنگین کمان را نشان می دهد. حضور این پدیده ها می تواند قیمت حق صرافی را بدهد و گاهی به عنوان اقلام کلکسیونرها بسیار باارزش هستند.

آریان گوهر رخشان جزو معدود موسسات آموزش گوهرشناسی و گوهرتراشی است که بطور گسترده به موضوع سنگهای قیمتی بطور تخصصی میپردازد و در زمینه ارائه اطلاعات و تشخیص سنگها نیز به مشتریان خود مشاوره میدهد. در مقالات آینده ضمن ادامه مطلب سنگهای قیمتی به معرفی سایر خدمات آریان گوهر نیز خواهیم پرداخت.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها