آنچه باید برای ورود به دنیای گوهر ها بدانیم؛ تجارت الماس در امریکا – قسمت سوم

در قسمت اول و دوم این سری از مقالات آریان گوهر رخشان درمورد کلیت کار با سنگ های قیمتی و استخراج آن در آمریکا و نحوه عملکرد ایالات متحده در رابطه با این گنجینه ارزشمند صحبت کردیم و در متن حاضر به مبحث مصرف و قیمت گوهر ها خواهیم پرداخت.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


مصرف
گرچه ایالات متحده کمتر از یک درصد از سنگ های قیمتی دنیا را تامین می کند، اما سردمدار بازار سنگ های قیمتی در دنیا است. به همین دلیل است که در سال 2001 ظاهرا بازار سنگ های قیمتی ایالات متحده 35% نیاز سراسر دنیا را برطرف می کرد. میزان 5/10 بیلیون دلار که بیشترین میزان در دنیاست برای سنگ های قیمتی الماس تخمین زده شده بود. بازارهای داخلی برای سنگ های قیمتی طبیعی و بدلی حدود 696 میلیون دلار تخمین زده اند.
بر طبق نظر سنجی که توسط انجمن خرده فروشان جواهرآلات ایالات متحده در اواسط دهه 1999 صورت گرفته است، سنگ قیمتی مورد علاقه دو سوم از مصرف کنندگان داخلی، الماس بود. در سال 2001، پرفروش ترین سنگ های قیمتی رنگی، یاقوت کبود آبی، مروارید، یاقوت سرخ، زمرد سبز، رودولیت، تانزانیت، یاقوت ارغوانی، یاقوت زرد، کهربای اصل صورتی و سبز رنگ بودند. در سال 2001 قیمت فروش جواهرآلات به صورت خرده فروشی، تغییر کرد و از مرز 500 تا 2 هزار دلار به کمتر از 500 دلار کاهش یافت. در پی واقعه 11 سپتامبر، اطمینان مصرف کنندگان کمتر شد، اما میزان فروش ایالات متحده 4% و در زمان کریسمس نیز تا 6% افزایش یافت. اثرات ناشی از این واقعه روی بازار فروش حلقه های نامزدی تاثیر گذاشت و این روند تا پایان سال 2001 ادامه داشت. به دلیل بروز مسائل اقتصادی در نیمه اول سال 2001، میزان فروش جواهرآلات ساخته شده از الماس ایالات متحده فقط 1/26 بیلیون دلار بود که نسبت به سال 2000، یک درصد کاهش یافته بود.
علاوه بر جواهرآلات، از سنگ های قیمتی برای نمایشگاه ها، اشیای تزیینی هنری و کلکسیون ها نیز استفاده می شود.

قیمت ها
قیمت سنگ های قیمتی توسط کارخانه های زیادی کنترل می شود و ویژگی های بسیاری از جمله زیبایی، شفافیت، دوام، نقص ها و کمیاب بودنشان و یا بازار تقاضا در قیمت گذاری آنها موثر هستند. قیمت گذاری الماس ها سخت است و ممکن است بسته به زمان، مکان و افرادی که کار خرید و فروش آنها را انجام می دهند، تغییر کند. بیش از 14 هزار دسته بندی برای الماس ها و بیش از 100 هزار ترکیب مختلف در رابطه با وزن، شفافیت، رنگ و نوع تراش الماس های تراش خورده وجود دارد. (پیرسون، 1998).
قیمت سنگ های قیمتی رنگی تحت تاثیر بازار خرید و فروش و میزان تقاضا قرار دارد و قیمت الماس بسته به کیفیت و کمیت آن توسط تولید کننده کنترل می شود.

شرکت های زنجیره ای دی بیرز تاثیر بسزایی در قیمت گذاری الماس دارند، زیرا نیمی از الماس استخراج شده در هر سال توسط آنها تامین می شود. کارخانه ها نیز طبق متمم تجارت الماس که متعلق به دی بیرز است و با سایر تولیدکنندگان توافقاتی در زمینه بازار فروش دارد، ارزیابی و دسته بندی می شوند. در قسمت بعد بحث تجارت خارجی و بررسی جهانی را خواهیم داشت تا بتوانیم با کمک قلم محققان دید روشنی را برای شما ترسیم کنیم.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها