دنیای گوهرها :یشم سبز از دیدگاه موسسه آی جی آی آمریکا (قسمت 2)

در قسمت قبل به ماهیت یشم سبز و تفاوت آن با نفریت بحث شد و در این مقاله به ادامه این مبحث پرداخته خواهد شد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

یشم سبز و صخره ها و تخته سنگ ها
گرچه، تخته سنگهای یشم سبز، رنگ و شفافیت خود را زیر پوشش پوسته مانند قهوه ای یا زرد - که پوست نامیده می شود - پنهان می کنند؛ این مسئله نیز به دلیل اکسایش پدید می آید. سطوح زبر و به ظاهر معمولی شان، تشخیص تخته سنگهای یشم سبز را از تخته سنگ های معمولی سخت می کند. یک معدنچی، تنها بعد از کسب سالها تجربه می تواند تفاوت آنها راتشخیص دهد. بعد از معدن کاوی، این صخره های بزرگ یشم سبز به طور طبیعی و دست نخورده به مزایده گذاشته می شوند. اگرچه، هنگام خرید این تخته سنگها، خریداران نیاز به خوش شانسی دارند زیرا این تخته سنگهاهم به طور کامل و یا گاهی به تکه های ریز برش خورده به فروش می رسند و تنها یک فضای کوچک یا حفرهوجود دارد که ممکن است رنگ درون یشم سبز را نشان دهد. بنابراین خریدار نمی تواند ببیند که چه چیزی درون یشم سبز پنهان شده؛ یشم سبز با ارزش، یا ماده ای لکه دار و کاملا بی ارزش. این مسئله تا مرحله تراش که کیفیت واقعی آشکار می شود، مشخص نمی شود. در مرکز برش دهی یشم سبز گواندانگ، پکن و هنگ کنگ، مواد خام تراش داده و با کربورندم و پودر الماس جلا داده می شوند.

نفریت به رنگهای مختلف سبز، زرد و قهوه ای یافت می شود. رنگ، شفافیت و بافت، 3 کیفیت بسیار مهم یشم سبز -به دلیل تاثیر بالا در ارزش بازار- هستند. بیشتر مصرف کنندگان با فهمیدن اینکه یشم سبز- که به طور سنتی با رنگ سبز در ارتباط است- در سایر رنگهای جذاب همچون بنفش کمرنگ، قرمز، زرد، سفید و سیاه نیز پدید می آید، شگفت زده می شوند. سبز، مهمترین و جذاب ترین رنگ و مورد علاقه بسیاری از افراد است و همین موضوع باعث ارزشمندی بیشتر یشم میشود. یکگروه خاص، یشم سبز سلطنتیاست که به طور سنتی متعلق به اعضای خانواده سلطنتی بود. یشم سبز سلطنتی دارای شفافیت تقریبی و رنگی مشابه زمرد سبز است ، بدون هیچگونه نقص قابل مشاهده و یا بی نظمی های رنگی موجود در سایر سنگها. رنگ سبز یشم ناشی از عامل رنگی کروم است که باعث به وجود آمدن رنگ سبز در زمرد نیز می شود. اگر بخواهیم این سنگ را به ترتیب ارزشمندی رنگیطبقه بندی کنیم، پس از سبز، ارزش برای سایر رنگها به ترتیب بنفش کمرنگ، قرمز، زرد، سفید و سیاه می باشد.

از آنجائیکه یشم سبز شفاف نیست ولی درخشش خوبی دارد، بهترین شکل مناسب آن تراش کابوشن است. مثلاآویزهایی به شکل رشته های باریک و یا دستبندهای یشم سبز که بسیار هم محبوب هستند. اشکال گرد، استوانه ای و صاف می توانند برای ساخت گردنبندهای جذاب ترکیب شوند. درمیان اولین محصولات یشم سبز شناخته شده که از مکان های ما قبل تاریخ کاوش شده اند، زیورآلات ساده ای مثل منجوق ها، دکمه هاو اشیائی لوله ای شکل، وجود دارند. به علاوه، یشم سبز برای سر پیکان ها، چاقوها و سایر تسلیحاتی که می توانستند به لطافت شکل داده شوند نیز استفاده می شد.


نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها