دنیای گوهرها:یشم سبز از دیدگاه موسسه آی جی آی آمریکا (قسمت 1)

یشم سبز یکی از قدیمی ترین سنگهای جواهر شناخته شده توسط بشر می باشد و در طول تاریخ به عنوان شیئی با ارزش مذهبی و نیز بعنوان ذخیره ثروت تلقی شده است.

دنیای گوهرها:یشم سبز از دیدگاه موسسه آی جی آی آمریکا (قسمت 1)


امروزه یشم سبز سنگ جواهری محسوب میشود که هم ارزش هنری دارد و هم برای آراستگی شخصی و در قالب زیورآلات استفاده می شود. در قرن 19 بود که یک معدن شناس فرانسوی تشخیص داد که یشم سبز در واقع دو ماده متفاوت است. یشم سبز به دو سنگ با ساختار شیمیایی مختلف گفته میشد: یشم سبز و نفریت. حتی اگر این دو نوع سنگ کاملا به نظر مشابه برسند، اما گوهرشناسان آنها را به دلیل ساختارهای شیمیایی متفاوتشان، به دو گونه مجزا دسته بندی می کنند. یشم سبز درواقع بسیار با ارزش تر است درحالیکه نفریت بیشتر به دلیل ویژگی های حکاکی و مشخصه های قدیمی اش معروف می باشد.

نفریت و یشم سبزاز زمان های ماقبل تاریخ برای حکاکی سنگهای سخت استفاده می شدند. یشم سبز سختی مشابه به کوارتز دارد، درحالیکه نفریت تا حدی نرم تر است. یشم سبز از نظر سختی در مقیاس موس 6 و 7 است و نفریت بین 6 و 6.5، بنابراین می تواند با استفاده از کوارتز یا پودر لعل فرآوری و با بامبو یا حتی یشم سبز زمینی جلا داده شود. نفریت و یشم سبز هر دو دارای سختی استثنایی می باشند. یشم سبز سخت ترین سنگ در میان تمام سنگهای قیمتی شناخته شده، است.

از معدن تا بازار:

یشم سبز کمیاب تر، باارزش تر و پرتقاضاتر از نفریت است. اولین یشم سبز شناخته شده (نفریت) که توسط چینی ها مورد استفاده قرار میگرفت احتمالا از شمال غربی چین به دست می آمد. رسوبات نفریت در ایالات متحده امریکا، کوههای سوییس، روسیه، نیوزیلند، چین و دیگر مکانهای سراسر جهان یافت می شوند. یشم سبز پررنگ - که یشم کانادایی نیز نامیده می شود- در غرب کانادا یافت می شود. یشم سبز در روسیه، چین، ایالات متحده و برمه یافت می شود. امروزه میانمار(برمه) به عنوان منبع اصلی یشم سبز باکیفیت عالی و کانادا به عنوان منبع نفریت شناخته شده است.




نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها