معرفی گوهر آمتیست (Amethyst)

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


سنگ قیمتی آمتیست که به آن آماتیس هم گفته میشود از خانواده سنگ های کوارتز می باشد که در صنعت جواهر سازی کاربرد فراوان دارند. نام آمتیست دارای ریشه یونانی است و به معنای مست نبودن یا مسخ نبودن است. آنها بر این عقیده بودند که این جواهر از صاحب خود در برابر مست شدن و مسخ شدن محافظت میکند، به همین دلیل سربازان یونانی این گوهر را به همراه داشتند.

برخی براین باورند که این سنگ باعث تشدید احساسات و عواطف میشود و رابطه را محکمتر میسازد؛ به همین دلیل این گوهر یکی از بهترین هدیه های روز ولنتاین محسوب میشوند. رنگ ارغوانی علاوه بر خانم ها برای اشراف نیز جذاب است و به نوعی رنگ تجمل و ثروت محسوب میشود. در نتیجه بسیاری از ثروتمندان از گوهر های بنفش از جمله آمتیست استفاده میکنند. از همین رو سنگ آمتیست در بسیاری از جواهرات سلطنتی نیز دیده میشود.

فرمول شیمایی آمتیست SiO2 است و رنگ بنفش آن حاصل وجود ناخالصی های آهن در آن است. سختی موس این گوهر برابر 7 بوده که آنرا برای استفاده در جواهرات مناسب کرده است. آماتیس در رنگ های بنفش کمرنگ تا بنفش پررنگ یافت میشود. بهترین رنگ برای این سنگ Deep Siberian نام دارد که بسیار کمیاب و پر ارزش است.

توصیه هایی برای خرید

همانطور که گفته شد بهترین و با ارزش ترین رنگ این گوهر Deep Siberian است. برای خرید این سنگ آن را در نور روز مشاهده کنید تا رنگ واقعی آن دیده شود. (نور مصنوعی، رنگ این سنگ را به درستی نمایش نمیدهد.)

آمتیست خوب باید شفاف باشد و نور را به خوبی از خود عبور دهد. نوع تراش سنگ های قیمتی معمولاَ بر اساس شدت رنگ آنها انتخاب میشود به همین دلیل این گوهر را می توان با تراش های مختلفی داد اما رایج ترین شیوه تراشکاری این سنگ قیمتی،گونهBrilliant round است.

روش های بهبود آماتیس

این گوهر را میتوان مانند یاقوت سرخ با روش گرما دهی بهبود داد. گرمای مورد نیاز برای این کار بین 470 تا 750 درجه سانتگراد است.

معادن آمیتیست

مهمترین معادن استخراج گوهر آمیتیست، ایالت ریو دو ژانیروی برزیل است. ولی این گوهر در کشورهای بولیوی، کانادا، هند، ماداگاسکار، مکزیک، میانمار(برمه)، نامیبیا، روسیه، سریلانکا، آریزونای آمریکا، اروگوئه، کره جنوبی، استرالیا و زامبیا با تولید سالانه هزار تن است.


نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها