زمرد

زمرد عضو سبز رنگ خانواده بریل لقب می گیرد و جزء با ارزش ترین سنگ های قیمتی محسوب میشود.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


زمرد عضو سبز رنگ خانواده بریل لقب می گیرد و جزء با ارزش ترین سنگ های قیمتی محسوب میشود. علاوه بر زیبایی،کمیابی این گوهر مسبب افزایش قیمت آن در طول تاریخ بوده است. درجه سختی این سنگ قیمتی، در محدوده 7.5 الی 8 قرار می گیرد.نام زمرد از ترجمه عربی واژه لاتین "اسماراگدوس" که خود از لغتییونانی به معنای سبز گرفته شده است، به زبان فارسی وارد شده است.در زبان انگلیسی به این سنگ “Emerald” گفته میشود.

رنگ سبز زمرد معمولاَ به دلیل ناخالصی کروم در بریل ایجاد می شود.زمرد دارای طیفی از رنگ سبز است که هرچه تیره تر باشد قیمت بیشتری دارد و به نوع بسیار کمرنگ آن به جای زمرد بریل سبز گفته میشود. مهمترین اشکال زمرد وجود شکاف های در آن است و زمرد به ندرت به صورت بی عیب یافت میشود به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح میدهند به جای خریدن زمرد های بدون عیب با قیمت های بسیار بالا، از سنگ های کم عیب استفاده کنند. این افراد با استفاده از روغن های مصنوعی این عیوب را تا حد زیادی پنهان میکنند.

یکی از انواع کمیاب و شناخته شده زمرد که به آن تراپیچ (Trapiche) میگویند در معادن کلمبیا یافت میشود. کلمبیا با اختلاف بسیار زیاد، بزرگترین تولید کنند زمرد در جهان است و حدود 50 تا 95 درصد تولیدات زمرد کره خاکی را بر عهده دارد. در رتبه دوم کشور زامبیا قرار دارد و در نیمه دوم سال 2011 بیش از 3740 کیلوگرم زمرد از معادن این کشور استخراج شده است. در کشورهای افغانستان، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کمبوجیه، کانادا، چین، اتیوپی، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، آمریکا، روسیه، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز معادن فعال زمرد وجود دارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها