الماس های رنگی محبوب

همگی ما اسم الماس را بارها و بارها شنیده ایم و درمورد این سنگ قیمتی کم و بیش اطلاعاتی داریم. اما الماس های رنگی را کمتر میشناسیم و حتی شاید اسم آنها را نیز نشنیده باشیم. در این مطلب به این سنگهای محبوب میپردازیم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


الماس های رنگی بدون نیاز به تبلیغات و بازاریابی، محبوبیت بسیاری کسب کرده اند. در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، طرفداران این نوع سنگ های قیمتی کمیاب با اطلاع از رنگ های منحصر به فرد و شگفت آور آنها، تلاش کردند تا در مزایده های کریستی و سوتبی این سنگ ها را از آن خود کنند. به همین دلیل قیمت این نوع سنگ های رنگی طی 30 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. قیمت بعضی رنگ ها مثل صورتی و آبی، از اوایل دهه 70 تا کنون، حدود 30 تا 40 بار افزایش یافته است.

تمامی رنگ های موجود در معادن سنگ های قمیتی سراسر دنیا یافت نمی شود و رابطه مستقیمی بین رنگ سنگ ها و محلاستخراج آن ها، وجود دارد. معادن آفریقا معمولا طیف های متفاوت رنگ زرد را تولید می کنند، برای مثال: کانگو الماس های زرد، نارنجی و نارنجی مایل به قهوه ای، سریلانکا و آنگولا رنگ زرد، آفریقای جنوبی سنگ های صورتی، آبی و زرد و آفریقای مرکزی نیز ترکیب های حیرت آور رنگ سبز و زرد، و قهوه ای و سبز را تولید می کند.

نمونه سنگ های مربوط به آفریقای مرکزی به عنوان سنگ هایی که رنگ های کهربایی و اغلب ترکیبات قوی فلوئورسانس دارند، معروفند.

معادن معروف ارگایل (Argyle) استرالیا اغلب الماس های صورتی و قهوه ای و معادن برزیل طیف متفاوت رنگها از زرد و سبز گرفته تا آبی و صورتی را تولید می کنند.

چگونه می توان الماس های تجملی و فانتزی رنگی را توصیف کرد؟
الماس های طبیعی رنگی طبق استانداردهای بین المللی به راحتی قابل توصیف هستند. فهرست علایم و واژگان مربوط به سنگ های قیمتی بر اساس 3 عامل مهم: رنگ سنگ ها از جمله قرمز، زرد، و یا آبی، شفافیت و کدری و میزان پررنگی آنها گردآوری شده است.
البته مشکل اصلی در بحث رنگ الماس ها زمانی است که رنگ دوم یا سومی هم به عنوان تعدیل کننده وجود داشته باشد. هنگامی که الماسی به دو رنگ، نامیده می شود مثل: صورتی مایل به قهوه ای، به این معنا است که هر دو رنگ در ترکیب سنگ وجود دارند. میزان غلظت رنگ ها در سنگ از روشن به تیره می تواند به شکل زیر بیان شود: برای مثال الماس های زرد به چند شکل توصیف می شوند:

•زرد روشن کاملا فانتزی
•زرد کاملا فانتزی
•زرد پر رنگ کاملا فانتزی
•زرد شفاف و زنده کاملا فانتزی

برای توصیف رنگ های تیره تر، پسوند «فانتزی تیره» به کار می رود که در مباحث گوهرشناسی قرار میگیرد. گوهرشناسی رشته ایست که در آن چگونگی شناسایی و تشخیص انواع سنگها و گوهرها را می آموزیم.



نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
0 0

محمدرضاوثوق میهمان میگه :

تاریخ: 1399/05/15 ساعت 10:19
با سلام.الماس چاملئون یاهمون کاملیون برشخورده باشناسنامه دارم برای فروش میتوانید راهنمایی کنیدکه قیمت واقعی بفروش برسانم شمارم ۰۹۳۳۰۵۹۷۸۷۷ و۰۹۹۱۲۳۲۳۰۰۱فقط واتساپ باتشکر

اخبار سایر رسانه ها