معرفی دستگاه طیف سنج (spectroscope)

طیف سنج دستگاهی است که در علوم مختلف از جمله فیزیک و شیمی استفاده میشود ولی کاربرد مدنظر ما در این مقاله،چگونگی استفاده از طیف سنج در علم گوهرشناسی است .

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


طیف سنج دستگاهی است که در علوم مختلف از جمله فیزیک و شیمی استفاده میشود ولی کاربرد مدنظر ما در این مقاله،چگونگی استفاده از طیف سنج در علم گوهرشناسی است . به وسیله طیف سنج میتوان نورهایی که توسط سنگ های قیمتی جذب می شوند، تشخیص داد. مواد شفاف بخش هایی از طیف الکترومغناطیسی را جذب کرده و اگر بخش جذب نشده جز نورهای مرئی باشد رنگ ماده را نشان میدهد.

همانطور که می دانید نور سفید (نور خورشید) تمام طیف رنگی را شامل می شود. هنگامی که یک گوهر با طیف سنج دیده شود، بخش هایی از نور سفید که توسط گوهر جذب می شود به شکل خط هایی سیاه در طیف رنگی به نظر می رسد. بنابراین ترکیب آن رنگ هایی که باقی می مانند رنگ گوهر را نشان می دهد.
در گوهرشناسی از دو نوع طیف سنج استفاده می شود.

1-طیف سنج توری پراش (Diffraction grating spectroscope)
این طیف سنج بر اساس مبحث پراش در موج های الکترومغناطیسی کار می کند.

2-طیف سنج منشوری ( Prism spectroscope)
این طیف سنج با استفاده از چند منشور ساخته می شود.
با مقایسه طیف بدست آمده از طیف سنج با نمونه های استاندارد میتوان به ماهیت سنگ پی برد. البته شایان ذکر است که موارد زیادی در طیف یک ماده تاثیرگذارند از جمله میتوان به محل پیدایش، رنگ و البته وجود ناخالصی ها اشاره کرد. در ادامه چند نمونه طیف از گوهر های معروف را مشاهده خواهید.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها