لاجورد

حتی برای سنگ تراشان حرفه ای و علاقمند به سنگهای قیمتی نیز تنها توضیح کلمه سنگ لاجورد، آسمان پر ستاره کویر را در شب به تصویر می کشد.

سایت طلا


لاجورد یکی از محبوب ترین جواهرات تزئینی است که در گذشته با نام یاقوت کبود شناخته میشد. گفته می شود نام کنونی لاپیز(سنگ)از لاتین و ازول یا الازول -که تمام رنگهای آبی را وصف می کند- از عربی گرفته شده است.

اطلاعات باستان شناسی ارتباط بین انسان و لاجورد را به بیش از 6500سال بسط میدهد. فرهنگ های کهن در بین النهرین، مصر، یونان، چین و رم به این سنگهابهای زیادی دادند و آنها ارزشی همچون یاقوت کبود داشتند.

با کیفیت ترین سنگ لاجورد، رنگ آبی پر رنگ و خالص آن است که فاقد رگه ی سنگ آهک بلوری سفید، پریت و سولفید آهن (رگه های طلایی) است.

سنگ لاجورد آبی پررنگ منحصر به فرد است و خالص بودن راچنان با معنویت مرتبط می کند که هیچ سنگ دیگری نمی تواند. وجود سنگ آهک بلوری، رگه رگه آبی و ظاهر سفید را به وجود می آورد؛ به علاوه لکه های فلزی زرد سولفید آهن تقریبا همیشه وجود دارند و روی بافت کلی و ارزش این سنگ اثر میگذارند.مصریان باستان آنرا برای استفاده در لوازم آرایش به پودر تبدیل می کردند. رنگ لاجورد، با شاهکارهای بزرگ هنری-به ویژه هنرمندان دوره رنسانس- برای ایجاد رنگ "آبی سیر"، مشهور شد. امروزه، رنگدانه آبی همچنان در ترمیم و بازسازی رنگها در نقاشی های تاریخی بکار می رود.

سنگ لاجورد به شکل گنبدی، مهره ای، منبت کاری و لوحی و به منظور نشان دادن رنگ بسیار تیره، تراش می خورد که این سنگهای تراش خورده به عنوان سنگ های خاتم، گردنبند، حکاکی، مهره یا دامله به فروش می رسند. لاجورد یکی از محبوبترین سنگ ها برای استفاده در جواهرات مردانه است. مصرف لاجورد تنها به جواهرآلات محدود نمی شود و به دلیل داشتن سختی، برای حکاکی نیز بکار برده میشود. این سنگ در بسیاری از موارد برای ساخت دسته ی خنجر، شانه و غیره تراشیده می شود.

رنگ آبی تیره لاجورد، منظره ای شبیه ستاره روشن را ارائه می کند،گرچه تاریخچه آن پر از خطر و سختی است و روشهای سخت معدن کاوی در نواحی خطرناک، روزهای دشواری را برای معدنچیان مشتاق لاجورد به وجود می آورد.

افغانستان بهترین منبع سنگ لاجورد باکیفیت است. کشمکش های اخیر در افغانستان، که منبع اصلی این گنج است، باعثشده که شهرنشینان بسیاری، ارثیه خانواده خود را با تسلیحات عوض کنند. سایر منابع همچون برمه، شیلی، پاکستان و روسیه انواعی از لاجورد با ارزش کمتر و به طور یکنواخت آبی تر و روشن تر را فرآوری می کند. قیمت لاجورد نیز بر اساس رنگ، استادکاری و کیفیت، متغیر است

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها