آپاتیت

کلمه آپاتیت (Apatite) سرچشمه یونانی به معنی گمراه کننده یا تقلب دارد.احتمالاً این عنوان غیر عادلانه به خاطر شباهت ظاهری این سنگ با سنگ های قیمتی نظیر توپاز، تورمالین،بریل و... است.

سایت طلا


کلمه آپاتیت (Apatite) سرچشمه یونانی به معنی گمراه کننده یا تقلب دارد.احتمالاً این عنوان غیر عادلانه به خاطر شباهت ظاهری این سنگ با سنگ های قیمتی نظیر توپاز، تورمالین،بریل و... است. آپاتیت گوهری است که به ندرت در جواهرفروشی ها یافت میشود و برای عموم مردم ناشناخته است ولی کلکسیونرها به اشکال مختلف آن علاقه دارند.سختی موس این سنگ 5 است.

رنگ های آپاتیت
آپاتیت دارای طیف وسیعی از رنگ ها صورتی، زرد، سبز، آبی، بنفش و بی رنگ است. اما رنگ بنفش پررنگ آن از معادن ایالات مین (در ناحیه نیو انگلند شمال شرق آمریکا) بیشترین تقاضا را دارد. آپاتیت آبی رنگ برزیلی از لحاظ تقاضا در دومین جایگاه می باشد. به انواع سبز این گوهر سنگ مارچوبه (asparagus ston) میگویند. اخیراً به علت در دسترس قرار گرفتن معدن ماداگاسکاردر جواهرات از آپاتیت بیشتر استفاده میشود. آپاتیت این معدن به رنگ آبی سبز است.

آپاتیت سنگی شفاف بوده و با استفاده از برخی تراش ها میتوان حالت چشم گربه را در آن ایجاد کرد. از آنجا که ضریب سختی آپاتیت 5 است باید به موارد استفاده آن در جواهرات توجه کرد به طور مثال احتمالاً برای گوشواره، آویز، سنجاق سر مناسب است و از بین نمیرود ولی برای استفاده در انگشتر باید بسیار محتاط بود زیرا سایش این سنگ قیمتی با اجسام میتواند شکل آن را تغییر دهد. مراقبت از اپاتیت شبیه اپال است. این سنگ در مقابل گرما و ضربه حساس است و نباید در معرض دستگاه بخار یا دستگاه مافوق صوت قرار گیرد.

معادن آپاتیت
برزیل، هند، کنیا، ماداگاسکار، مکزیک، میانمار (برمه)، نروژ، سریلانکا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده آمریکا

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها