کشتزارهای مروارید ژاپنی: قسمت سوم

پس از صحبت در مورد تاریخچه کشتزارهای مروارید ژاپن و نیز بررسی مرواریدهای آب شور و شیرین این کشور، در آخرین مقاله این سری از کشتزارها، به میکی موتو خواهیم پرداخت.

سایت طلا

مرواریدهای میکی موتو(Mikimoto Pearls)
یکی از پیشگامان تولید مروارید، کشتی ژاپنی کوکیچی میکی موتو(Kokichi Mikimoto) بود. میکی موتو در شهر توبا(Toba) ژاپن در 10 مارس 1858 متولد شد و شروع به پرورش صدف در سال 1888 در جزیره اویما(Ojima)، که اکنون جزیره مروارید میکی موتو(Mikimoto Pearl Island) نام دارد، و در خلیج آگو (Ago Bay)که در جنوب شرقی منطقه مای(Mie) واقع شده، کرد. خلیج آگو در طول خط ساحلی ناهموار به عنوان ساحل ریاس(Rias coast) قرار گرفته است. دیگر نواحی اصلی تولیدکننده مروارید در حوزه های اهیمه(Ehime)، کوماموتو(Kumamoto)، اویتا(Oita) و ناگاساکی(Nagasaki) هستند.

تا اواخر دهه 1890، به کوکیچی میکی موتو(Kokichi Mikimoto) امتیاز فرایند کشت نیم کره ای مروارید یا مابس(Mabes) اهدا شده بود. تا 20سال بعد ، او تحقیقاتش را در هنر کشت مروارید، که تا اوایل دهه 1900 منجر به دستیابی وی به مروارید برای کشتمروارید های کروی(Spherical) یا گرد(Round) شد، ادامه داد.

در اوایل دهه 1900، میکی موتو با همراهی سوکئو(Sukeo) و ماسایا فوجیتا(Masayo Fujita)، و کیچیرو تاکاشیما(Kichiro Takashima )، دانش خود درباره کشت مروارید صدفی لبه نقره ای به صدف مروارید دریای جنوب پینکتا دامارگاریتی فرا (Pinctada margaritifera) وفق دادند. در سال 1914، میکی موتو منطقه مروارید سیاه را در طول مسیر کانوزاکی(Kannonzaki Point)، خلیج کبیرا (Kabira bay) و خلیج ناکورا (Nakura Bay) در جزیره ایشی گاکی(Ishigaki Island) در منطقه اوکیناوا(Okinawa) تاسیس کرد. در سال 1922، وی بهره برداری های خود را در جزیره آرام جنوبی پالا(South Pacific island of Palau) ، برای تولید مرواریدهای لبه نقره ای آرام جنوبی توسعه داد.

در سال 1927، کوکیچی میکی موتو با توماس ادیسون، مخترع و کلکسیون دار مروارید، در نیویورک ملاقات کرد. ادیسون اظهار داشت: دوچیز هستند که در آزمایشگاه من نمی توانند تولید شوند، الماس و مروارید.
البته ادیسون درباره الماس اشتباه می کرد و مروارید همچنان درآزمایشگاه شبیه سازی می شود.

میکی موتو در 21 سپتامبر 1954 در سن 96 سالگی درگذشت، اما میراث او امروزه زنده است. پس از مرگ، به اومدال بزرگ نظم گنج مقدس(Grand Cordon of the Order of the Sacred Treasure) اهدا شد. در سال 1899 اولین مغازه مروارید میکی موتو در منطقه شیک گینزای(Ginza) توکیو افتتاح گردید.

میکی موتو تکنیک فراهم کردن تولید مروارید گرد را در پوسته صدف کشف کرد. این کشف، صنعت مروارید را دگرگون ساخت. برای اولین بار، کشت کنندگان مروارید می توانستند تعداد زیادی از مرواریدهای گرد با کیفیت بالا را کشت کنند. این کار کاملا متضاد روش سنتی کشت مروارید طبیعی یعنی یافتن و دراختیار داشتن تنوع گسترده غیر قابل پیش بینی از شکل، اندازه و سطوح کیفی دشوار بود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها