مروارید در داخل و خارج از ایران

در این مطلب سعی شده تا بطور خلاصه در مورد منابع مروارید موجود در جزیره زیبای کیش و نیز توقف مرواریدیابی و دلایل آن توضیحاتی ارائه شود.

آموزشگاه آرگو


در مقالات قبلی درمورد مرواریدهای خلیج فارس و تاریخچه مروارید خلیج فارس صحبت کردیم و توضیحاتی درمورد غواصان ایرانی و یافتن مروارید در دهه 1700 و 1800 دادیم. در این مطلب سعی شده تا بطور خلاصه در مورد منابع مروارید موجود در جزیره زیبای کیش و نیز توقف مرواریدیابی و دلایل آن توضیحاتی ارائه شود.

منابع مروارید کیش
خلیج فارس از مشهورترین مراکز تولید مرواریدهای ارزشمند است و جزیره زیبای کیش با تأسیساتی که برای تولید این گوهر گرانبها بوجود آورده است، بعنوان یکی از مراکز مهم عرضه مروارید شناخته شده است. کیش یکی از 4 جزیره)هندورابی، کیش، لاوان و شیدوار (در مجموعه جزایر کیش-لاوان است که در طول ساحل شیبکوه ایران از چارک تا نخیلو در استان هرمزگان واقع شده است. در زمان سلطه آفونسو د آلبوکوئرکو، پرتغالی ها مالکیت این جزایر را در دهه 1500 به دست گرفتند. منابع مروارید مجموعه جزایر کیش ابوموسی، ظهر- ال- یاس، حواد بن موسامیح بودند و تجار فارس و بحرین و قطیف بمنظور خرید مروارید های صید شده به آنجا می آمدند. مراکز صید مروارید بین جزیره کیش و بحرین در خلیج راکدی که بیشتر شبیه به یک رودخانه بزرگ است، وجود دارند و در حال حاضر بازدید از مرکز پرورش و کشت مروارید یکی از خاطره انگیزترین لحظات سفر به کیش است.

پایان مروارید یابی در خلیج فارس
رکود عظیم در دهه 1930 به اروپا متمایل شد، تقاضای مروارید را کم کرد و در نتیجه صنعت مروارید یابی خلیج فارس را متوقف ساخت. با کشف نفت در بحرین توسط شرکت نفت استاندارد در سال 1932، منطقه خلیج از ترافیک کشتی اشباع شد و به آلودگی منجر گشت که پایانی سریع برای صنعت مروارید یابی خلیج فارس بود. بعلت اینگونه مشکلات و همچنین دوره طولانی تولید مروارید طبیعی و نیز قیمت بالای آن، ادوارد هیوش (EDUARD HEUSCH) موسس شرکت ماجوریکا(Majorica) اسپانیا به این نتیجه رسید که باید روشی برای تولید مروارید به صورت غیرطبیعی بوجود آورد تا ضمن کم کردن هزینه ها ظاهری کاملا مشابه با مرواریدهای طبیعی و غیرقابل تفکیک را به علاقمندان ارائه کنند. در حال حاضر این شرکت با سابقه ای 120 ساله یکی از تولیدکنندگان مرواریدهای بی نظیر و زیبا در دنیاست که به مشتریان خود در سراسر جهان محصولات فوق العاده خود را ارائه می کنند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها