پلاتین

پلاتین یکی از کمیاب ترین فلزات است - حتی کمیاب تر از طلا.مقادیر زیادی از پلاتین در دنیا وجود ندارد و تنها در نواحی خاصی از سیاره زمین یافت میشود.

آموزشگاه آرگو


پلاتین یکی از کمیاب ترین فلزات است - حتی کمیاب تر از طلا.مقادیر زیادی از پلاتین در دنیا وجود ندارد و تنها در نواحی خاصی از سیاره زمین یافت میشود.پلاتین، فلزی محکم و متراکم بوده که شرایط را برای استفاده متنوع از آن فراهم می سازد. علاوه بر جواهر سازی، برای ساخت مبدل های کاتالیزوری نیز مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین در زمینه پزشکی - بخاطر مقاومتش در برابر اکسیداسیون - کاربرد دارد. پلاتین به عنوان یک ماده مناسب در ضربان سازی، نه تنها جواهرات زیبایی را بوجود می آورد، بلکه به نجات جان افراد نیز کمک میکند.

پلاتین علی رغم استقامت بالا، ماده ای بسیار انعطاف پذیر و کارآمدبرای ساخت طرح های پیچیده است و ظریف کاری روی آن بسیار ساده تر از طلا می باشد. جواهراتی که از پلاتین خالص ساخته می شوند- بخاطر خلوص بالا- برای افرادی که نسبت به طلا حساسیت دارند، بسیار مناسب اند. حساسیت برخی از افراد نسبت به طلا اغلب بخاطر آلیاژهایی است که در روند ساخت جواهردخالت دارند. از آنجائیکه جواهرات پلاتینی حاوی آلیاژهای بسیار کمی هستند، انتخاب خوبی برای کسانی است که نسبت به فلزات حساسیت دارند.

جواهرات پلاتینی از پلاتین بسیار خالص ساخته میشوند. در مقایسه با طلا، پلاتین در گستره بین 18 عیار تا 24 عیار قرار میگیرد که پلاتین 18 عیارتقریبا 75 درصد خالص بوده و 24 عیار خالص ترین آنهاست. از آنجائیکه جواهر 18 عیاری 75 درصد خالص است –بدین معنا که 25 درصد باقیمانده آن یک آلیاژ مثل نقره، روی یا مس است – این معنی ساده را در خود دارد که پلاتین، برای ساخت جواهرپلاتینی، به آلیاژ بسیار کمی برای ترکیب شدن نیاز دارد.

جواهر پلاتینی بسیار محکم و انعطاف پذیر است که این خواص، آن را برای استفاده هر روزه ایده آل میسازد. جواهرات ساخته شده از پلاتین نیز مانند سایر جواهرات فلزی ممکن است خراشیده شوند اما این خراشیدگی، آسیبی که به سایر فلزات ارزشمند وارد میکند را به پلاتین نمیزند. جواهر پلاتینی رنگ، درخشندگی و وزن خود را حتی در صورت خراشیدگی نیز از دست نمیدهند در حالیکه سایر فلزات ممکن است درخشش خود را از دست بدهند یا تغییر رنگ دهند و معیوب شوند.

از آن جایی که این فلز بسیار متنوع و کمیاب است، جواهرات ساخته شده از پلاتین هدایای ارزشمندی محسوب میشوند که برای تمام عمر ماندگار خواهند بود.افراد بسیاری جواهراتی از جنس طلا دارند، درحالیکه میزان جواهرات ساخته شده از پلاتین بسیار کمتر است. اگر می خواهید جواهری منحصر به فرد و استثنایی داشته باشید، جنس پلاتینی بخرید. بسیاری از آقایانی که تمایل دارند انگشتری عقیق داشته باشند ترجیح میدهند بجای طلا از نقره یا پلاتین استفاده کنند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها