دنیای گوهرها

دانستنی های یاقوت سرخ: قسمت اول زمین منبع بسیاری از سنگ ها و کانی های مختلف است که دراین بین، برخی از این کانی ها گرانبها و برخی دیگر نسبتا بی ارزشند. ما تصمیم داریم در سری مقاله های دنیای گوهرها، سنگ های معدنی مختلف را به علاقه مندان این رشته معرفی کند. در این مقاله سعی داریم یاقوت سرخ را به شما بیشتر بشناسانیم.

آموزشگاه آرگو


بسیاری از یاقوت های سرخ دست کاری می شوند و میزان فعالیتی که روی هر کدام صورت می گیرد، متفاوت بوده و بر قیمت آنها نیز تاثیر می گذارد. متداول ترین و مناسب ترین کاری که انجام می گیرد، حرارت دادن سنگ هاست. حرارت، پرتو افکنی، پخش رنگ روی سطح، پر کردن ترک ها و شکاف های سنگ ها باعث می شود کیفیت رنگ آنها بهتر شود.

غوطه ور کردن یاقوت ها در رنگ، موم و روغن های متفاوت، ترک ها، شکاف ها و سایر عیب های آنها را می پوشاند. لازم به ذکر است که انجام این آزمایشات و تغییرات بر روی همه یاقوت ها تاثیر مطلوب ندارد و تنها برخی از آنها شفاف تر می شوند. بهترین راه این است که آزمایشات مختلف و تاثیر آنها بر یاقوت ها را بررسی کرد. اخیرا مطالعات گوهر شناسی و جواهر شناسی ثابت کرده است که این آزمایشات تاثیر مطلوبی روی یاقوت ها داشته است.

علاوه بر این سال های بسیاری است که یاقوت ها در آزمایشگاه های مخصوص ترکیب می شوند ولی اخیرا این یاقوت ها در بازار موجود نیستند. یاقوت های ترکیب شده در رنگ های بسیار زیبا و با اندازه بزرگ ساخته می شوند. با وجود این، قیمت آنها از نمونه طبیعی به خاطره فراوانی شان، بسیار کمتر است.

ترکیبات این نوع یاقوت ها با نمونه طبیعی کاملا متفاوت است، البته روش های بسیاری نیز برای ترکیب یاقوت ها وجود دارد که بتوان نمونه های شبیه نمونه طبیعی ساخت. سنگ شناسان مجرب با استفاده از تجهیزات پیشرفته می توانند سنگ های قیمتی طبیعی و ترکیبی را از هم تشخیص دهند.


سنگ های قیمتی بسیاری که شبیه یاقوت سرخ ساخته شده اند، در بازار موجود هستند که عبارتند از: انواع رنگ قرمز سنگ های لعل، کهربای اصل، یاقوت کبود و غیره. ترکیب کردن سنگ ها از استخراج نمونه های طبیعی آنها هزینه اش کمتر است. مصرف کنندگان برای اطمینان باید از آزمایشگاه های معتبر این سنگ ها را خریداری نمایند.


منبع : آموزشگاه آرگو

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها