معرفی فیلتر چلسی (Chelsea filter)

اگر با استفاده از چلسی فیلتر (Chelsea filter) به برخی از سنگ های قیمتی نگاه کنید آنها را به رنگ دیگری می بینید. این تغییر رنگ میتواند به شناخت گوهر کمک کند.

آموزشگاه آرگو


اگر با استفاده از چلسی فیلتر (Chelsea filter) به برخی از سنگ های قیمتی نگاه کنید آنها را به رنگ دیگری می بینید. این تغییر رنگ میتواند به شناخت گوهر کمک کند. از این روش میتوان برای تشخیص یاقوت سرخ، گارنت (البته نه تمام گارنت ها) و زمرد از شیشه استفاده کرد.همچنین با استفاده از فیلتر چلسی میتوان بسیاری از سنگ های مصنوعی از جمله کبالت آبی شیشه ای را از گوهرهای آبی رنگ طبیعی تشخیص داد.
اما تمام تست کنندگان جواهر باید توجه داشته باشند در طبیعت فرمول استانداردی برای تولید سنگ های قیمتی نبوده و نوع های مختلف همیشه وجود دارند.
تاریخچه
فیلتر چلسی در سال 1934 میلادی در آزمایشگاه سنگ های قیمتی،اتاق بازرگانی و صنایع لندن اختراع شد. این ابزار گوهرشناسی با همکاری دانشجویان کالج علم و صنعت چلسی برای انجمن گوهرشناسی بریتانیا ابداع شد. این فیلتر تنها اجازه عبور دو ناحیه از طول موج را میدهد، تنهاناحیه قرمز پررنگ با طول موج 690 نانومتر و ناحیه ای بین زرد و سبز با طول موج حدود 570 نانومتر از این فیلتر عبور میکنند. با استفاده از این ویژگی خاص میتوان بسیاری از گوهر های اصل را از مصنوعی شناخت. البته در سال 1940 زمرد مصنوعی برای اهداف تجاری عرضه شد که با استفاده از فیلتر چلسی نمیتوان آن را تشخیص داد ولی هنوز این وسیله جواهرشناسی برای بسیاری از گوهر ها از جمله کبالت آبی استفاده دارد.
چگونه از فیلتر چلسی استفاده کنیم
فیلتر را به اندازه 2.5 تا 5 سانتیمتر از چشمانتان دور نگاه دارید و نور شدیدی روی سنگ بتابانید تا روشن شود. در این حالت ممکن است گوهر را در رنگ متفاوتی ببینید. البته توجه داشته باشید که نیازی نیست فیلتر را به سنگ نزدیک کنید، شما میتوانید سنگ را حتی از درون ویترین در صورتی که با نور قوی روشن شده باشد، مورد بررسی قرار دهید.
روش کارکرد
نور سفید حاوی تمام رنگهای رنگین کمان (طیف رنگی) است. از لحاظ تکنیکی رنگ های قرمز، زرد، سبز، آبی، نورهایی با طول موج بلند شناخته میشوند. سنگ قیمتی طول موج خاص را جذب میکند و به باقی طول موج ها اجازه میدهد به چشم برسند. به طور مثال زمرد طول موج های زرد و سبز را جذب میکند و در نتیجه فیلتر چلسی تمام رنگها به جز قرمز تیره، زرد و سبز را دریافت می نماید و تنها رنگ قزمز است که از فیلتر عبور میکند.

منبع : آموزشگاه آرگو

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها