آشنایی با ویژگی های یاقوت کبود

اغلب افراد، یاقوت را به عنوان سنگی گرانبها و قرمز رنگ می شناسند اما واقعیت این است که خانواده یاقوت در رنگ های مختلفی در طبیعت وجود دارد

آموزشگاه آرگو


اغلب افراد، یاقوت را به عنوان سنگی گرانبها و قرمز رنگ می شناسند اما واقعیت این است که خانواده یاقوت در رنگ های مختلفی در طبیعت وجود دارد که حتی شامل گونه آبی رنگ آن نیز می شود که با نام مشهور یاقوت کبود یا Sapphire شناخته می شود . این سنگ مانند یاقوت های دیگر جز خانواده کروندوم corundum است. یاقوت کبود در صنعت جواهرسازی بسیار پرکاربرد بوده و به همین دلیل از دیر باز مورد توجه گوهرشناسان قرار داشته است. نام Sapphire برگرفته از واژه یونانی sappheiros به معنی سنگ آبی و نام علمی آن اکسید آلومینیوم است. سختی این سنگ در مقیاس موس برابر با عدد 9 است و بدیت ترتیب در زمره سخترین گوهر ها دسته بندی می شود.
ترکیب موادی مانند آهن، تیتانیوم، کروم، مس و منیزیم میتواند به اکسید آلومینیوم رنگ های آبی، زرد، صورتی، بنفش، نارنجی و سبز بدهد به همین دلیل برخلاف آنچه که عوام میپندارند یاقوت دارای رنگ های مختلفی است از معروف ترین آنها میتوان به یاقوت اشاره کرد.
رنگ های یاقوت کبود
یاقوت کبود به دلیل داشتن عناصر آهن و تیتانیوم دارای طیف وسیعی از رنگ آبی است و در طبیعت از آبی تیره تا آبی مایل به بنفش دیده میشود. از محبوب ترین یاقوت های کبود میتوان به یاقوت کبود کشمیر اشاره کرد. این نوع یاقوت بدلیل رنگ آبی مایل به بنفش آن محبوبیت خاصی دارد و جز با ارزش ترین یاقوت های کبود محسوب میشود. به یاقوت کشمیری Cornflower Blue Sapphire نیز گفته میشود.
شفافیت
شفافیت یا Clarityکه به آن پاکی نیز می گویند یکی از عوامل مهم در سنجش میزان کیفیت گوهر محسوب میشود. ولی با استفاده از همین ناخالصی ها هم میتوان نوع طبیعی و مصنوعی سنگ را از هم شناخت. یاقوت کبود دارای باریکه هایی از روتیل (Rutile needles) است که بر روی تمامی سطح سنگ پخش شده و شفافیت سنگ را کاهش میدهد. این باریکه ها به نام سیلک (SilK) شناخته میشوند

منبع : آموزشگاه آرگو

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها