دنیای الماس های رنگی

افراد بسیاری بر این باورند که بیشتر الماس های مرغوب، کم رنگ یا بی رنگ بوده و این باور تا حدودی درست است.

دنیای الماس های رنگی

افراد بسیاری بر این باورند که بیشتر الماس های مرغوب، کم رنگ یا بی رنگ بوده و این باور تا حدودی درست است. بر خلاف برخی از سنگ های قیمتی مثل یاقوت کبود، سنگ کهربا و لعل که به خاطره رنگهای رنگین کمانی شان شهرت دارند، الماس تنها سنگ قیمتی است که 12 رنگ دارد و سنگ های ترکیبی آن نیز نامحدود هستند. الماس ها طبق دسته بندی میزان پررنگی و درجه بندی رنگ ها، در گروه "رنگ های تجملی و فانتزی" قرار گرفته اند. بیشتر مصرف کنندگان در مورد چهار ویژگی الماس ها که عبارتند از: رنگ، شفافیت، نوع تراش و وزن به قیراط، اطلاعات دارند. برای الماس هایی که در گروه "رنگ های تجملی و فانتزی"قرار دارند، رنگ فاکتور بسیار مهمی است. الماس ها هر چه پر رنگ تر باشند ارزش شان بیشتر می شود و این بخاطر کمیاب بودن این رنگ ها می باشد.
میزان شفافیت الماس فانتزی صورتی یا آبی در حد متوسط رو به پایین است و قیمت آن برای هر قیراط ده ها هزار دلار و برای نمونه های کمیاب صدها هزار دلار می باشد. هیچ کدام از الماس های کم رنگ یا بی رنگ -حتی با در نظر گرفتن خطای دید - از نظر قیمت تا این حد با ارزش نیستند. در ضمن، قیمت بالای الماس های سفید رنگ و الماس های طبیعی کوچک سبز یا ارغوانی و ارغوانی مایل به قرمز بعلت کمیاب بودن شان است و نوع تراش آنها به هیچ عنوان در نظر گرفته نمی شود.
چه چیز باعث کمیاب شدن این نوع الماس های رنگی می شود؟
اگر به صنعت معدن و استخراج الماس ها بیاندیشیم، متوجه خواهیم شد که برای یافتن یک قیراط الماس، ده ها تن خاک باید غربال شود. یک سنگ یک قیراطی پس از صیقل دادن به یک سنگ نیم قیراطی تبدیل می شود. به طور متوسط از هر3 هزار قیراط الماس استخراج شده، یک تا 2 قیراط آن به صورت الماس های فانتزی رنگی تولید می شود. حدود 85% آنها قهوه ای یا زرد و یا ترکیبی از هر دو رنگ می باشند. قیمت هر قیراط از رنگ های قرمز، صورتی و آبی نسبت به سایر سنگ های قیمتی و الماس های بی رنگ، بسیار بالاتر است. رکوردی که در سال 1987 در مزایده کریستی (Christie) نیویورک ثبت شده است برای یک الماس ارغوانی مایل به قرمز که وزن آن هم کمتر از یک قیراط است، 900 هزار دلار امریکا می باشد. تعداد این نوع الماس در دنیا از 15 فراتر نمی رود و به همین دلیل تلاش طرفداران شان برای بدست آوردن این نوع الماس ها بیشتر شده است. در سال 2010 در مزایده سوتبی (Sotheby) یک الماس صورتی 78/24 قیراطی رکورد جهان را با قیمت بیشتر از 46 میلیون دلار، شکست. علاقه به الماس در بین ایرانیان نیز بسیار فراوان است و آریان گوهر رخشان مشتریان بسیاری برای الماس های نفیس خود دارد.

منبع: آموزشگاه آرگو

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها