اونس طلا2381.39
مظنه16,591,000
18 گرم3,830,000
ارزش سکه37,379,523
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

تغيير مسير بازار سكه طلا

روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز و سکه اوج گرفت تا در واپسین روزهای سال کهنه قیمت‌ها دوباره روند افزايشي بگيرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از سایت دنیای اقتصاد، قیمت‌های فعلی بازار در ماه‌های گذشته تکرار شده است و دیدن ارقامی که روزهایی نه چندان دور دهان به دهان می‌چرخید شاید چندان جذاب نباشد اما افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در شرایطی کنترل قیمت قابل‌تامل است.
بازار در این روزها به راحتی به اتفاقات جهانی واکنش نشان می‌دهد. این در حالی است که تا چند هفته قبل بازار به اتفاقات جهانی واکنش متناسبی نداشت. روز گذشته اما واکنش بازار داخلی به خبر بسته شدن سویفت بر روی بانک‌های تحت تحریم ایرانی که عمدتا بانک‌های دولتی را شامل می‌شود، موجب شد قیمت‌ها افزایش یابد. این شرایط در حالی است که قیمت‌ها از اول اسفند در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گفته برخی از صرافان در صورتی که در روز پنج‌شنبه خبر بسته شدن سویفت منتشر نمی‌شد، قیمت دلار تا 1800 تومان نیز افت می‌کرد. سویفت یک شبکه ارتباطی بین بانکی متمرکز در بلژیک است که تحت نفوذ و نظارت بانک مرکزی اروپا و خزانه‌داری آمریکا است. بانک‌های مرکزی کشورهای قدرتمند جهان نیز بر این شبکه اشراف کامل دارند. ازطریق این شبکه نقل و انتقال ارز و گشایش اعتبارات اسنادی و همچنین سایر بروات و امور مالی بین بانک‌های کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.
بر اساس شنیده‌ها یکی از بانک‌های بزرگ دولتی کشور ارتباط خود را با این شبکه از دست داده و به گفته مسوولان آن انتقال ارز از طریق این بانک تنها با لیر ترکیه امکان‌پذیر است.خوشبختانه در روزهای اخیر بانک مرکزی امکان نقل و انتقال ارز برای صرافان را با نرخ بازار فراهم کرد. برطرف شدن وقفه 45 روزه فعالیت حرفه‌ای صرافان در این شرایط به گفته فعالان بازار گام مثبتی برای برعهده گرفتن بخشی از وظیفه انتقال ارز از کشوراست که ارتباطات بیشتری را فراهم می‌سازد. رییس کل بانک مرکزی نیز در جلسه با اعضای کانون صرافان گفت: صرافان باید با ایجاد یکپارچگی بخشی از وظایف نقل و انتقال ارز را برعهده بگیرند. این بخش باید فعال شود و از این رو به صرافان اختیار می‌دهیم که ارز خود را با نرخ توافقی با مردم معامله کنند.
قیمت‌های داخلی
قیمت دلار دیروز تا محدوده 1885 تومان بالا رفت. یورو نیز دوباره به محدوده 2500 تومان بازگشت.سکه نیز با افزایش 30 هزارتومانی بار دیگر به سطح 770 هزار تومان بازگشت. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای 17 عیار با 8400 تومان افزایش تا 332 هزار و 900 تومان بالارفت و قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت از 76 هزار تومان فراتر رفت.
طلا در بازار‌های جهانی
در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات هفتگی در سطح 1660 دلار بسته شد. متوسط قیمت طلای جهانی در سال گذشته بیش از 12 درصد افزایش داشته است، اما بالاترین رکورد ثبت شده برای آن در 5 سپتامبر 1923 دلار بود که برخی دست یافتن مجدد به آن را در سال 2012 دور از دسترس می‌دانند. چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی در جهان به ویژه چین و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری برای دلار آمریکا مهم‌ترین دلایل بنیادی برای کاهش قیمت طلا عنوان شده است.
در عین حال وجود برخی نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت نفت با شدت یافتن چالش‌های غرب با خاورمیانه اهرمی برای بالابردن قیمت طلا عنوان شده است. در همین حال امکان افزایش تقاضا برای کالاهای پایه در صورت رونق بازارهای سهام در دنیا شاید به نوعی بر تضعیف دلار آمریکا و افزایش قیمت طلا دامن بزند.
نتایج مذاکرات ایران با غرب که نیز در آینده‌ای نه چندان دور بازار را متاثر خواهد کرد و تحلیلگران و سرمایه گذاران باید از این منظر هم مترصد فرصت‌ها باشند.
با این حال افزایش احتمالی قیمت‌های جهانی طلا در فروردین و اردیبهشت سال آینده با ورود پیش‌قراولان 3/9 میلیون قطعه سکه‌ پیش فروش شده بانک مرکزی همراه خواهد بود که به هر روی موجبات افت قیمت‌ها را به طور محسوسی فراهم خواهد کرد.
این روند البته به طور کامل قابل پیش‌بینی نیست؛ چراکه تاثیر‌پذیری بازار داخلی از تحولات منطقه‌ای گاهی فراتر از انتظارها است. توقع منفعت و سوداگری از بازار سکه برای سال آتی همچون سال 90 که دارندگان سکه را تقربیا بیش از
160 درصد منتفع کرد، شاید با توجه به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت قدری بیجا باشد، اما تا برقراری اعتماد دوباره به نظام بانکی با توجه به اتفاقات رخ داده در سال 90، باید صبر کرد.
تصمیمی برای پیش فروش سکه پس ازعید اتخاذ نشده است
در کنار بررسی قیمتی، تداوم پیش‌فروش سکه از اخبار دیگر بازار بود. مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: شرایط پیش‌فروش سکه مانند هفته گذشته ثابت مانده است.
او افزود: سکه در شعب بانک ملی به قیمت 598 هزار و 900 تومان و با دوره 9 ماهه پیش فروش می‌‌شود. کمره‌ئی درباره تعداد سکه‌های پیش‌فروش شده تاکنون نیز گفت: در هفته‌های اخیر تعداد سکه‌های پیش خرید شده به طور محسوسی کاهش یافته و تعداد کمی بیش از 9 میلیون و 300 هزار قطعه است. مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که فروش نقدی سکه‌های گرمی در شعب منتخب بانک پاسارگاد نیز ادامه خواهد داشت. وی درباره پیش‌فروش سکه در روزهای پس از عید نیز گفت: درباره این موضوع هنوز تصمیم گیری خاصی صورت نگرفته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد