اونس طلا2209.88
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

اونس جهانی طلا رشد می کند یا ناگهان می ریزد؟

قیمت جهانی طلا همچنان در کانال صعودی است اما آینده این فلز گران بها که مدتی است گرانبهاتر هم شده است، چگونه خواهد بود؟ بعد از اینکه همه می دانند پیش بینی همیشه با ریسک به معنای عدم قطعیت همراه است ، لازم دیدیم بعد از افت 70 دلاری طلا در ده روز اخیر نگاهی داشته باشیم به این مسئله.



نمودار نشان دهنده روند 5 ساله قیمت جهانی طلاست.این مطلب تحلیل تکنیکال طلا نیست اما این نمودار می توان برای خیلی از شما عزیزان جذاب باشد.

در طی این سالها قیمت روند صعودی و نزولی مکرر را تجربه کرده و هم اکنون در کف کانال صعودی چند ساله است.انتظار تحلیل گران این است که این بار هم روند رو به بالا البته با شتاب کمتری ادامه داشته باشد.دو نکته تاثیر گذار وجود دارد.

اول اینکه روند بهبود اقتصاد آمریکا و حوزه یورو تا حدودی بهتر از چیزی است که انتظار می رفت. بنابراین وقتی بازارهای سهام جذاب باشند از جذابیت خرید طلا کاسته می شود.
نکته دوم اینکه تضعیف دلار به معنای رشد ارزش طلاست.اگر اقتصاد آمریکا بتواند قدرت نسبی خود را بازیابد و دلارش را تقویت کند، یکی دیگر از دلایل رشد طلا را هم با کندی مواجه می کند.البته این بحث بسیار پیچیده است و اصطلاح "جنگ ارزها" از همین جا ناشی می شود.
این موارد را توضیح دادم که بدانید احتمال اینکه با بهبود اقتصاد جهانی روند رشد طلا آنهم در یکسال آتی کمی کندتر شود وجود دارد.حال باید منتظر ماند و با بروز کردن تحلیل هایمان هر موقع استراتژِی خروج از طلا در دستور کار قرار گرفت به سرعت اقدام کرد.

در ایران به دلیل رشد دلار امکان افت شدید طلا کمتر از سایر کشورهاست.بنابراین حتما شمایی که در طلا سرمایه گذاری کردید تحلیل های مرتبط را دنبال کنید تا مبادا در زمان بازگشت بازار از این موضوع جا بمانید.فعلا خطر جدی در این زمینه احساس نمی شود اما همین که به روی دیگر سکه هم بیاندیشیم نشان از درایت و با تجربگی ما در امر سرمایه گذاری است.
این مطلب را از طریق ایمیل برای سایر دوستانی که فکر می کنید به این همفکری شما نیاز دارند ارسال کنید تا ایشان هم مطالب دکتر مانی را از این پس دنبال کنند.
پیش فروش سکه تسکین بازار است یا درمان؟
هفته قبل و همزمان با انتشار خبر پیش فروش سکه برای بررسی انتظارات شما فعالان بازار نظر سنجی را در سایت دکتر مانی قرار دادیم با این مضمون که : "به نظر شما پیش فروش،چه تاثیری در روند تغییرات قیمت سکه خواهد داشت؟ "
برای اطلاع شما از نتایج این نظرسنجی که خود نوعی تحلیل ذائقه بازار است نتایج آنرا در این بخش بررسی می کنیم.
سه گزینه اصلی پاسخ ها و تعداد نظرات شما در جدول زیر قابل مشاهده است.

به وضوح مشخص است که انتظار فعالان بازار از این طرح به عنوان نوعی مسکن و ارام کننده مقطعی بازار است.قبلا هم بارها تاکید شد در اقتصاد فرمول ها و محاسبات قدرت بلامنازع هستند و با هر روشی که از این قوانین طبعیت نکنند، مقاومت خواهند کرد.با این تفاسیر امیدواریم هر تصمیمی در این زمینه گرفته می شود به نفع همه مردم و در کل اقتصاد کشور عزیزمان ایران باشد.


سبد سرمایه گذاری
این هفته روند پیش فروش سکه قطعی شد . نحوه این عملیات هم در مصاحبه های مختلف مطرح شد.بماند که در پایان هفته همچنان مسئولین بانک مرکزی گفتند این ها همه گمانه زنی رسانه هاست و چگونگی این اتفاق به زودی اعلام خواهد شد.در مجموع روند کاهشی قیمت سکه در بازار ادامه پیدا کرد.در ساعات ابتدای روز معاملاتی چهارشنبه پایین ترین قیمت در ساعات کوتاهی برابر با 1350000 تومان هم اعلام شد.این روند در نتیجه بار روانی افزایش عرضه ها و همزمان با تزریق منابع مناسبی دلار در بازار اتفاق افتاد. ما هم که نرخ مورد نظرمان در همین محدوده بود یک عدد سکه قبلی را خریدیدم و جایگزین کردیم.این خرید به این معنی نیست که هرگز قیمت از این سطح پایین تر نمی رود.اما تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال تیم ما این محدوده برا برای خرید جذاب تشخیص دادند آنهم نه امروزو دیروز.بلکه همان زمان که سکه از 1.5 میلیون روند اصلاحی در پیش گرفت گفتیم هر وقت به این قیمت رسید می خریم.چرا اینکار را کردیم؟چون هیچ کس نمی تواند کف کف قیمت را برای معاملات خود انتخاب کند.این یک توهم است که ما همه سرمایه مان را در بالاترین قیمت بفروشیم و در پایین ترین قیمت بخریم.حال اگر از این محدوده خیلی پایین تر رفت همانجایی است که برایش پول نقد نگه داشتیم.با این تفاسیر خریدیدم .
سهام قبلی در دو مورد نه افتی داشت و نه رشدی .ملی مس و چادرملو را همچنان نگه داشتیم.برای خرید بیشتر منتظر قیمت های جذاب و اندکی پایین تر از قیمت های فعلی خواهیم ماند.فولاد مبارکه در اثر افزایش نرخ فروش محصولات در بورس کالا تا محدوده بالای 500 تومان رشد کرد که ما در همان محدوده نسبت به فروشش اقدام کردیم.البته مقدارش در کل سبد عدد معنا داری نبود اما با رسیدن به سقف کوتاه مدتی فعلی ترجیح دادیم آنرا نقد کنیم.مقدار کمی از سهام ایرانول در عرضه اولیه و در قیمت 835 تومان به سبد اختصاص دادیم و فعلا تا روند بازار در این صنعت اینگونه مثبت است نگهداری خواهیم کرد. دلیل مقدار کم خرید این است که عرضه اولیه سهام عموما بازدهی مناسبی را به همراه دارد(البته عموما اینطور است.مواردی بوده که از فردای عرضه قیمت سهم منفی بوده و برای خریداران زیان به همراه داشته است).با این تفاسیر تقاضا بالاست و البته عرضه هم خیلی محدود است.به همین دلیل کارگزاران با وسواس زیاد به هر مشتری بر اساس میزان گردش معاملات کدهایشان مقداری تخصیص می دهند که اصطلاحا نه سیخ بسوزه نه کباب.

آیا واقعا املاک «اکازیون»، اکازیون هستند؟
این روزها قیمت املاک آن قدر افزایش یافته و آن قدر بازار مسکن ملتهب است که در مواردی انگشت شمار، واژه «اکازیون» را در پیشنهادهای فروش می بینیم. این روند البته تعجبی ندارد چون اکازیون ها بیشتر در بازارهای راکد ظهور می کنند و در روزهایی که به قول تیتر جالب یکی از رسانه ها: «موبایل فروشندگان خاموش است!» صحبت از موارد اکازیون کمی دور از عقل است ... به هر ترتیب اما باز هم در لابلای فایل های اینترنتی و بنگاه های مسکن، ردی از چنین مواردی دیده می شود: قیمت این دست املاک از قیمت های عرف منطقه کمتر است و فروشندگان نیز به دلایلی مایلند سریع تر ملک خود را به پول نقد تبدیل کنند. اما سوال این است: «آیا واقعا اکازیون ها، اکازیون هستند؟» ...
بگذارید اعتقاد خود را به شکلی شفاف بیان کنیم: اگر از طبقه متوسط هستید و می خواهید برای خود سرپناهی بخرید – یعنی مصرف کننده واقعی مسکنی هستید که آن را خریداری می کنید! - حتما در «بازار راکد» به دنبال مورد مطلوب خود بگردید و حتما نیز تلاش کنید موردی را برگزینید که در اصطلاح به آن «اکازیون» می گویند! ... دکتر مانی نظر خود را شفاف بیان کرد تا مطلب امروزمان برای مخاطبان سوء تفاهم ایجاد نکند! در حقیقت توصیه ما به شما این است که در بازار ملتهب کنونی به دنبال خرید مسکن نگردید و وقتی بازار آرام شد و قیمت ها از تب و تاب افتادند، هم مواردی متعددتر به شما عرضه می شود و هم قیمت های مناسب تری را به چشم خواهید دید. البته این در شرایطی است که قصد سرمایه گذاری نداشته باشید که در غیر این صورت یک سرمایه گذار زمانی سرمایه خود را وارد یک بازار می کند که شواهد و قراین از برتری آن بازار در جذب سرمایه های جامعه و احتمال بالا رشد قیمت ها حکایت دارد! مصرف کننده واقعی اما باید مسیر متفاوتی را در پیش گیرد ...
پس از توضیح ارائه شده، دکتر مانی می خواهد وارد بحث امروز شود: «هر اکازیونی مناسب خرید نیست!» این در حقیقت یک هشدار است و درجه اهمیت آن از نظر ما آن قدر است که بگوییم: اکثر موارد اکازیون اصلا مناسب خرید نیستند! درست است به مصرف کننده واقعی توصیه می کنیم در بازار راکد به دنبال مورد اکازیون بگردد اما هشدار می دهیم بسیاری از اکازیون ها، در حقیقت مناسب نیستند!... اما چرا چنین ادعایی را مطرح می کنیم؟ کسانی که سرمایه گذار نیستند و می خواهند سرپناهی برای زندگی خود خریداری کنند، بهتر است مطلب را با دقت بخوانند:
1- وقتی یک آپارتمان یا ملک تحت عنوان اکازیون برای فروش پیشنهاد شده، این مفهوم به ذهن می رسد که: «قیمت آن از عرف منطقه پایین تر است!» ... اشتباه بزرگ نیز همین جاست که تصور کنیم اکازیون به معنای قیمت مناسب تر است. «قیمت مناسب» شرط لازم برای ملکی اکازیون است اما شرط کافی نیست! شرط کافی این است که قیمت مناسب در کنار شرایط مناسب باشد. بنابراین باید این دو شرط را در کنار یکدیگر ببینیم و قیمت مناسب بدون شرایط مناسب، موردی اکازیون نیست. قیمت مناسب برای ملک نامناسب در حقیقت تخفیفی است که باید از سوی فروشنده به خریدار داده شود همان طور که اجناس معیوب هیچ گاه قیمتی به اندازه کالای سالم ندارند! ...
به این ترتیب وقتی در بازار مسکن به موردی بر می خورید که با عنوان اکازیون عرضه شده، حتما شرایط را به دقت بررسی کنید! «سن بنا»، «نما بیرونی»، «امکانات سالم» و «برخورداری از پارکینگ و انباری» - آسانسور برای ساختمان های چند طبقه – از نکات بسیار مهم است. به جایگاه خانه در منطقه نیز دقت کنید: شکل کوچه و خیابان بسیار مهم است! همچنین نوع مالکیت ملک اهمیت فراوانی دارد! ... اگر به نظر شما شرایط ذکر شده با قیمت پیشنهادی همخوانی داشت، به خرید فکر کنید. این توصیه را نیز داشته باشیم که نیاز به مشورت با کارشناس معتمد در املاک به اصطلاح اکازیون، بسیار بیشتر است.
2- این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که اگر از وضعیت مالی متوسط یا ضعیفی برخودارید، خانه ای که خریداری می کنید را در حکم «ثروت» خود باید محسوب کنید! ثروت به این معنا که سرمایه ای که با زحمت و حتی با بدهی به دست آورده اید، را صرف خرید یک خانه می کنید و در حقیقت پس انداز گذشته و اقساط آینده را در این راه هزینه می کنید ... بنابراین این ثروت باید برای شما در حکم آرامش باشد و نه اسباب زحمت! طبیعی است که وقتی خانه ای را با چنین شرایط دشواری خریداری می کنید، در آینده می باید بتوانید بر روی آن حساب باز کنید. این به آن معنا است که اگر روزی بخواهید منزل بهتری خریداری کنید، ناگزیر بخش مهمی از سرمایه شما برای خرید خانه جدید از محل فروش خانه فعلی تامین می شود: پس «فروش» خانه فعلی برایتان بسیار مهم است و از حال باید به فکر آن باشید! اشکال بسیاری از موارد اکازیون – که گفتیم تنها در ظاهر اکازیون هستند! – نیز همین است. ملک به علت یا علت هایی از موقعیت خوبی برخوردار نیست و در حقیقت به همین دلیل نیز ارزان تر از قیمت عرف است: شما با خرید چنین ملکی، خود را در دردسر بزرگی می اندازید! املاک با شرایط نامناسب در آینده یا مشتری ندارند و یا تنها با ارائه تخفیف هایی قابل توجه، می توان خریدارانی اندک برایشان دست و پا کرد. آپارتمان های مستعمل و مستهلک یا با امکاناتی قدیمی و فرسوده و یا در مناطقی نه چندان دلچسب خریداری ندارند. به عنوان مثال: آپارتمان 15 ساله ای در طبقه چهارم در ساختمانی فاقد پارکینگ، آسانسور و انباری و در انتهای یک کوچه باریک بن بست، شاید سال ها طول بکشد که مشتری پیدا کند حتی با تخفیف! و این برای فردی که بخش قابل توجهی از دارایی اش، همین خانه است اصلا نکته مطلوبی نیست چه در زمانی که بخواهد منزل بهتری تهیه کند و چه به ناگاه به پول زیادی نیاز پیدا کند و بخواهد خانه را بفروشد! ... بنابراین توصیه دکتر مانی این است به هنگام خرید خانه، این نکته را کاملا در ذهن داشته باشید که: «ثروتی را خریداری می کنید!»: ثروت شما باید شرایط خوب و مناسبی داشته باشد ... این نکته از این جهت در این برهه زمانی مهم تر است که به علت سیر صعودی قیمت ها، خریداران بسیاری با شرایط مالی نه چندان قوی وجود دارند که از ترس رشد قیمت ها، در پی خرید هر چه سریع تر منزل هستند: دکتر مانی از شما می خواهد یا دست نگه دارید بازار آرام شود و یا با رعایت توصیه های انجام شده، به دنبال خانه بگردید ...
راه‌های تماس با دفتر دکتر مانی:
50-88719749
www.drmoney.ir
دکتر مانی از شما می خواهد آگاهی از این موارد مشورتی را به دوستان خود نیز منتقل نمایید

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد