اونس طلا2394.45
مظنه16,166,000
18 گرم3,731,900
ارزش سکه36,421,998
قدیم (بهار)40,800,000
جدید (امامی)43,750,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

هدفمند شویم ، بازارهای ارز و طلا چه می شود؟

اکثریت اقتصاد خوانده ها با اطمینان بالایی اعتقاد دارند اجرای این طرح در کشورها لازم و ضروری است.


این بحث هدفمندی هم مثل برخی چیزهای دیگر ، آنقدر شنیده می شود که خیلی ها را کلافه کرده است.بگذارید از نگاه دکتر مانی برایتان کمی موضوع را باز کنیم. اکثریت اقتصاد خوانده ها با اطمینان بالایی اعتقاد دارند اجرای این طرح در کشورها لازم و ضروری است.همانطور که دولتی بودن اقتصاد، سالهاست آفت ناکارامدی خیلی از کشورها قلمداد میشود و اجرای درست خصوصی سازی راه حل پیشنهادی آن است.کلا دولت نباید دایه اقتصاد باشد.باید اجازه بدهد خود بازارها و نظام عرضه و تقاضا تعادل را ایجاد کند.اگر یک درصد نیاز به حمایت دولت از بخشی از جامعه بود،تعریف و عملکرد آن راههای خاص خود از جمله بیمه های تامین اجتماعی را دارد.

این بحث طولانی است و در ادامه بیشتر آنرا باز می کنیم.در مرحله بعد اگر افزایش پرداخت نقدی به افراد در دستور کار باشد، نرخ رشد منابع نقدینگی در اختیار افراد افزایش می یابد و این یکی از عواملی است که می تواند تقاضای خرید دارایی هایی مثل ارز،طلا و سهام را افزایش دهد. این از بدی های اجرای هدفمندی نیست ، اشکال کار اینجاست که منابع و نقدینگی جامعه در مسیر های درستی به سودآوری نمی رسد و به ناچار سر از بازارهای سفته بازی در می آورد.

ارز
رشد نرخ ارز ، آیا واقعیت همین است؟
نظر سنجی هفته قبل سایت دکتر مانی اختصاص به بازار ارز داشت.با مطرح کردن این سئوال که " به اعتقاد شما روند نرخ دلار در ماه های پایانی سال 91 چگونه خواهد بود؟ " در پی ارزیابی چشم انداز کاربران محترم در این زمینه بودیم
یکی از دوستان نظر دکتر مانی را جویا شده بود که بد نیست به آن هم اشاره ای داشته باشیم.به اعتقاد دکتر مانی این روند رو به رشد نمی تواند در دو ماه آتی خیلی سریع ادامه پیدا کند مگر اینکه یک تحول کلان از جمله اعمال فاز جدیدی از تحریم ها یا انتشار خبرهایی به واقع ناامید کننده رخ دهد.اگر شرایط فعلی باقی بماند ، ثبات شکننده ای در بازار دیده خواهد شد.هر چند این ثبات ، آبستن حوادث زیادی است که در صورت تداوم در ماه های ابتدایی سال بعد ، امکان تغییرات شدید تر قیمت را محتمل می کند.

طلا Gold
خودرو بجای طلا ، با ارز مبادله ای!
وقتی در یک اقتصاد ، هر گونه انحصار و محدودیتی باشد این حرف و حدیث ها هم هست.اگر بازار رقابتی باشد، مثل طلا ، هیچ کس جز عرضه و تقاضا توان مقابله با قیمت گذاری را نخواهد داشت. دیدیم که قصد دخالت در این بازار در کمتر از چند ساعت شدیدا تکذیب شد. اما بازار خودرو با آنهمه انحصار و محدودیتی که برای رقبایش ایجاد می شود ، در قیمت گذاری هم ، دست بر سینه نهاد نظارتی است.سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان همچون قاضی نسبتا عادلی بهای تمام شده واقعی خودرو سازان را بررسی می کند و با یک حاشیه سود معقول، کاری می کند که اصطلاحا نه سیخ بسوزد نه کباب.تا هفته قبل ، این نهاد دلیل قانع کننده ای برای این امر نمی دید اما حالا می بیند.وقتی خودرو سازان در گزارش های خود به زیان دهی افتادند ، لازم شد قیمت فروش متناسب با نرخ ارز افزایش یابد.البته نرخ فروش در بازار افزایش یافته ، اما کارخانه ها مقداری پایین تر می فروختند و این به نفع دلالان بود و ضرر کارخانه. با این تفاسیر اگر این محاسبه با نرخ ارز مبادله ای صورت گیرد ، که هنوز مورد تشکیک است ، در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت ها می شود اما به مرور همین قیمت های فعلی می تواند با عرضه توسط کارخانجات تولید خودرو ، متعادل باقی بماند اگر تیراژ تولید بعد از افت 40 درصدی امسال ثابت بماند و افت دیگری را تجربه نکند.

سهام Stockes
بزرگترین شرکت بورسی را می شناسید؟
ملی صنایع مس ایران پس از ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی، اولین شرکت مشمول بود که وارد بازار سهام شد و تاریخ ورود نیز نیمه بهمن 1385 بود. در حالی که شرکت ششمین سال حضور در بازار سهام را به پایان می رساند، بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده به این ترتیب که قیمت سهم در زمان ورود به بازار حدود 360 تومان بوده و هم اکنون 780 تومان است. این را در نظر بگیرید که تعداد سهام شرکت در سال گذشته با یک مرحله افزایش سرمایه 3 برابر شد و به این ترتیب قیمت فعلی را باید 2340 تومان دانست! بنابراین با احتساب حدود 650 تومان سود نقدی که سهامداران در 6 مجمع عادی سالانه دریافت کرده اند، تا امروز بازدهی حدود 730 درصدی رقم خورده که این به این معناست که متوسط بازدهی سالانه 122 درصد و معادل 6 برابر سود متعارف بانکی بوده است!
اما مزایای شرکت ملی صنایع مس ایران را نام می بریم :
1- قیمت گذاری محصولات شرکت بر مبنای قیمت جهانی هر تن فلز مس است. به این ترتیب سهامداران شانس مناسبی برای استفاده از تحولات جهانی دارند. در سال های اخیر نوسان قیمت های جهانی، حرکت قیمت سهام ملی صنایع مس را رقم زده و این در حالی است که شرایط جهانی عموما توسعه سریع کشورها بوده و بنابراین با رشد مصرف مواد خام، قیمت های جهانی سیر صعودی داشته اند. قیمت گذاری بر مبنای تحولات جهانی، شرکت را از عدم اثرپذیری یا اثرپذیری پایین از تحولات و مقررات داخلی، منتفع کرده است.
2- این شرکت رویکردی صادرات محور دارد و بخش اعظم محصولات خود را به بازارهای جهانی ارسال می کند. این وضعیت چند مزیت و یک تهدید را به دنبال دارد: فروش صادراتی محصول با ارز صورت می گیرد و به این ترتیب مزیت مصون ماندن از افت ارزش پول ملی را دارد و هم درآمدهای ریالی را با افزایش زیادی روبرو می کند که در این یک سال اخیر، چنین مسئله ای مهمترین عامل رشد قابل توجه سودآوری و صعود قیمت سهام بوده است. فروش صادراتی همچنین مطابق قانون، معاف از مالیات است به این ترتیب که آن بخش از سود شرکت که از درآمد صادراتی حاصل می شود، مشمول پرداخت مالیات نیست. در اختیار داشتن بازارهای جهانی، شرایط فروش شرکت را نیز بسیار بهبود می بخشد چون محدود به بازارهای داخلی نیست و همچنین تلاش برای توسعه تولید، را با تضمین بیشتر موفقیت فروش همراه می کند.
صادرات اما یک تهدید نیز در شرایط فعلی شرکت دارد و آن هم، تحریم ها است. با وجودی که هنوز هیچ تحریمی علیه صادرات فلزات وضع نشده اما چنین رخدادی، بر حجم و قیمت فروش شرکت تاثیر می گذارد گرچه باید تاکید کرد که شرکت های صادرات محور دیگر که با تحریم روبرو هستند، راه های مختلفی برای تداوم صادرات خود پیدا کرده اند.
3- ملی صنایع مس ایران پروژه هایی متعدد در دست اجرا دارد و با توجه به ارزش چندین میلیارد دلاری آن ها، از این نظر موقعیت منحصر به فردی حتی در سطح صنایع کشور دارد. هدف اصلی این پروژه ها، افزایش حجم تولید «کاتد مس» - به عنوان محصول اصلی شرکت – به 700 هزار تن در سال است. این میزان هم اکنون حدود 220 هزار تن است. پیش بینی می شود در صورت افتتاح پروژه ها، شاهد رشد چند برابری سود شرکت تا 5 سال آتی باشیم. البته پیگیری روند اجرایی پروژه ها با سرعتی مطلوب، نیازمند تامین مالی به موقع ارز و حل و فصل مشکلات تحریم ها است و به نظر می رسد این مسائل اثر نسبی بر روند توسعه شرکت دارد.
4- مزیت مهم دیگر شرکت ملی صنایع مس ایران را می توان دسترسی به «مواد اولیه ارزان» دانست. به این ترتیب شرکت با پرداخت هزینه ای پایین به عنوان قیمت مواد خام و همچنین حقوق دولتی استخراج معادن، محصولاتی تولید می کند که با قیمت های جهانی نرخ می خورند و به این ترتیب حاشیه سود مناسبی برای شرکت به همراه دارد ...
... دکتر مانی معتقد است تا زمانی که تقاضا جهانی مواد خام بالا است – که پیش بینی ها همچنان تا یک دهه آینده بر این موضوع تاکید دارند – و تا زمانی که مواد اولیه ارزان و پروژه های سودآور در جریان وجود دارد، این شرکت از گزینه های مناسب و سودآور سال های آتی بازار سهام است.البته برای خرید و فروش علاوه بر این نوع تحلیل ، لازم است قیمت های ارزنده را نیز محاسبه کنید که در ادامه این کار را هم خواهیم کرد.
سئوال هفته :
با سلام لطفا در مورد اعلام پذیره نویسی سهام توضیح دهید و اینکه هنگام اعلام پذیره نویسی و افزایش سرمایه بر روی قیمت آن سهم چه تاثیری میگذارد؟

دکتر مانی : داستان افزایش سرمایه خیلی گسترده است.خلاصه اینکه یک شرکت اعلام می کند هر کسی قصد دارد در آن به عنوان سهامدار حضور داشته باشد،در هنگام پذیره نویسی اولیه یا بعد از افزایش سرمایه ، راهکار قانونی سهامدار شدن افراد است.طبیعتا چون تعداد سهام و ارزش دارایی های یک شرکت بعد از افزایش سرمایه تغییر می کند، ارزشگذاری آنهم نیاز به بازنگری دارد.این موارد در کلاس های آموزشی آشنایی مقدماتی با بورس تدریس می شود
راه‌های تماس با دفتر کار دکتر مانی
تلفن: 50-88719749
www.drmoney.ir
دکتر مانی از شما می‌خواهد آگاهی از این موارد مشورتی را به دوستان خود نیز منتقل نمایید
ضمنا در صورت صلاحدید ، به سایت دکتر مانی مراجعه کرده و در رای گیری انتخاب سایت برتر (جشنواره وب ایران) نیز شرکت کنید.
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد