اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلایل تغییرات نامتعارف قیمت جهانی طلا

قیمت طلا پیش از برگزاری نشست کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا رشد کرد و پس از آن کاهش یافت در حالیکه انتظار می‌رفت اتخاذ تدابیر جدید انبساطی از سوی بانک مرکزی آمریکا که قاعدتا به کاهش ارزش دلار و رشد نرخ تورم منجر می شود به افزایش قیمت فلز زرد کمک کند. در ادامه به دلایل افول قیمت طلا اشاره می‌کنیم.



اواسط ماه سپتامبر بانک مرکزی آمریکا در واکنش به رشد نرخ بیکاری، سومین دور از سیاست‌های انبساطی را اعلام کرد که طبق آن قرار شد هر ماه به مدت نامحدود 40 میلیارد دلار از اوراق قرضه با پشتوانه رهنی خریداری شود. در آن زمان قیمت طلا رشد کرد اما روز چهارشنبه هفته گذشته پس از آنکه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا دور جدید سیاست‌های انبساطی را اعلام کرد قیمت طلا به زیر 1700 دلار در هر اونس افول کرد. علت چیست؟

موضوع این است که همزمان با کاهش ارزش ین، همبستگی دلار با سیاست‌های انبساطی ضعیف شده است. نکته دیگر اینکه انتظارات تورمی قبلا نسبت به برنامه های انبساطی واکنش نشان می‌داد اما اخیرا این واکنش کمرنگ شده است. قیمت طلا با انتظارات تورمی رابطه مستقیم دارد و اگر سیاست‌های انبساطی به افزایش این انتظارات منجر نشود قیمت طلا رشدی نخواهد کرد.

روز جمعه اعلام شد در ماه نوامبر برای نخستین بار از شش ماه گذشته قیمت کالاهای مصرفی در آمریکا کاهش یافته و این بدان معناست که مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران هراس کمتری از رشد نرخ تورم دارند. البته حال که قیمت‌ها رشد نکرده‌اند بانک مرکزی به راحتی می‌تواند سیاست‌های انبساطی خود را دنبال کند. در هر حال کاهش انتظارت تورمی در هفته‌های اخیر سبب شده قیمت طلا کاهش یابد.

بر اساس گزارش امروز جهان‌سهم، روز جمعه بانک بارکلیز کپیتال پیش بینی خود در باره قیمت طلا، نقره و پالادیوم در سال 2013 را کاهش داد. در گزارش جدید این بانک آمده است، متوسط قیمت طلا سال آینده 1815 دلار خواهد بود. این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی 2.4 درصد پایین‌تر است. قیمت نقره بدون تغییر نسبت به گزارش پیشین 32.5 دلار پیش‌بینی شده است. قیمت پالادیوم و پلاتین سال آینده به ترتیب 736 و 1690 دلار در هر اونس خواهد بود که به ترتیب 5 و 4 درصد پایین تر از ارقام اعلام شده در گزارش قبلی است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد