اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پيشرفت مذاكرات مسكو در گرو پايبندي 1+5 به آخرين توافقات اشتون و جليلي

نمايندگان ايران و گروه موسوم به 1+5 فردا (دوشنبه) در مسكو بار ديگر بر سر يك ميز مي‌نشينند تا دور تازه‌اي از مذاكرات را برگزار كنند. دستور كار اين دور از مذاكرات در آخرين گفت‌و‌گوي تلفني كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نهايي شد.


به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری ایسنا، اشتون در این گفت‌وگوی تلفنی اعلام آمادگی کرد تا «در مسکو درباره پیشنهاد‌های 5 گانه جمهوری اسلامی ایران در بغداد اعم از موضوعات هسته‌‌یی و غیرهسته‌یی گفت‌وگو» شود و ابراز امیداوری کرد که بتوان براساس پنج پیشنهاد ایران و پیشنهادات 1+5 به نقاط مشترک دست یافت.
رییس گروه مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران نیز در این تماس تلفنی « عدم آمادگی طرف مقابل» برای «گفت‌وگوهای کارشناسی و معاونین» را «موجب ایجاد وقفه در پیشرفت گفت‌وگوهایی سازنده و رو به جلو » دانست.
جلیلی در این گفت‌وگو‌ بر لزوم احترام به توافق‌های استانبول و بغداد تاکید و اظهار کرد که « پاسخ مناسب به محورهای (پنج گانه ایران) می‌تواند موجب پیشرفت گفت‌وگوها شود».
منظور جلیلی از «عدم آمادگی طرف مقابل » خودداری 1+5 از برگزاری نشست معاونین برای تعیین مدالیته مذاکرات بود که طرفین در پایان مذاکرات بغداد از توافق درباره آن صحبت کردند، اما با وجود اعلام آمادگی ایران برای برگزاری مذاکرات در سطح معاونین، این مذاکرات برگزار نشد.
هیات ایران به ریاست جلیلی صبح امروز(یک شنبه) وارد مسکو شد تا در سومین دور گفت‌وگو‌ها پس از نشست‌های استانبول و بغداد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت کند و انتظار می‌رود که جلیلی و اشتون برای انجام آخرین هماهنگی‌ها یکشنبه شب نیز در پایتخت روسیه با یکدیگر دیدار کنند.
نشست استانبول به عنوان اولین نشست ایران و 1+5 پس از وقفه‌ای 15 ماهه، در فضایی پایان یافت که طرفین از آن ابراز خرسندی و اعلام کردند که مذاکرات را در بغداد ادامه خواهند داد.
در این نشست اصولی مورد توافق طرفین قرار گرفت که بر مبنای آن باید هرگونه رهیافت در آینده به صورت گام به گام و مبتنی بر اصل عمل متقابل باشد. مهمتر آن که تاکید شد مبنای مذاکرات معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی (ان.پی.تی) است و در این راستا باید مدالیته جامعی نیز تنظیم شود.
نماینده گروه 1+5 در مذاکرات با ایران پس از پایان مذاکرات استانبول به صراحت از «توافق» برای آنکه «مذاکرات براساس ان.پی.تی دنبال شود» سخن گفت و افزود که «حق ایران برای داشتن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی را به رسمیت می‌شناسیم و در عین حال معتقدیم ایران باید گام‌های عملی برای اعتمادسازی بردارد».
شاید یکی ازمهم ترین بخش‌های بیانیه اشتون درباره مذاکرات، پذیرش ادامه مذاکرات بر اساس معاهده ان. پی. تی بود که به این وسیله 1+5 بار دیگر پس از سال‌ها حق ایران را برای داشتن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی از جمله غنی‌سازی پذیرفتند.
جلیلی نیز در همان روز خاطرنشان کرد: در همکاری‌های هسته‌یی توافق کردیم هرگونه همکاری هسته‌یی باید بر مبنای معاهده ان.پی‌.تی باشد.
با این روحیه بود که دو طرف برای ادامه گفت‌وگوها راهی بغداد غبار آلود شدند. نشست بغداد با توافق طرفین در این باره پایان یافت که به موازات بحث درباره پیشنهادهای 1+5 از جانب ایران، این شش کشور نیز به طور همزمان درباره دو موضوع بحث کنند که یکی پذیرش حق غنی سازی برای ایران و دیگری رفع تحریم‌های اعمال شده علیه تهران بود.
جلیلی در پایان مذاکرات بغداد گفت‌وگوها را «فشرده و طولانی» خواند و نماینده 1+5 نیز گفت که ««ایران بر یک طرح پنج ماده‌ای که شامل به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی برای ایران از سوی ماست، تاکید کرد.»
رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین افزود: «گفت‌وگوها بر اساس دیدگاه گام به گام و نگاه دوجانبه خواهد بود. ما مصمم هستیم که این مشکل را حل کنیم. این مشکل را در آینده‌ی نزدیک از طریق مذاکرات حل می‌کنیم و به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهیم.»
اینکه مذاکرات مسکو چطور پیش خواهد رفت را باید منتظر ماند و دید، اما آنچه مسلم است ایران حاضر به صرف نظر از حقوق خود بر اساس ان.پی.تی نخواهد بود و طرف مقابل باید با برداشتن گام‌های عملی ضمن پایبندی به دستور کار مورد توافق دو طرف در دورهای قبلی مذاکرات جدیت و حسن نیت خود را نشان دهد و به نظر می‌رسد اگر طرف مقابل ایران در این مذاکرات، به دستور کار توافق شده در گفت‌وگوی تلفنی اشتون و جلیلی پایبند نباشد، نشست مسکو شاهد پیشرفتی نباشد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد