اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دو پيش‌بيني از روند دلار

در حالي كه از ابتداي هفته جاري قيمت دلار حركت آرامي به سوي قيمت‌هاي بالاتر داشته است، رييس كل بانك مركزي از كاهش قيمت آن در روزهاي آينده خبر داد.

به گزارش سایت طلا به نقل از سایت دنیای اقتصاد، دلار آمریکا در چند روز گذشته با 50 تومان افزایش به 1760 تومان رسیده است. درعین حال، سکه دیروز در سطح 665 هزار تومان باقی ماند. محمود بهمنی افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار را ناشی از مسائل سیاسی عنوان و اظهار کرد: با فروکش کردن این مسائل مسیر قیمت کاهشی خواهد بود. جمشید پژویان نیز با تایید این پیش‌بینی معتقد است: روند بازار پس از مذاکرات مسکو کاهشی خواهد شد.
در حالی که دلار حرکت آرام و محسوسی به سوی قیمت‌های بالاتر دارد، رییس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد: به‌زودی جهت قیمت ارز معکوس خواهد شد. جمشیدپژویان رییس شورای رقابت نیز بر این پیش‌بینی صحه گذاشت و گفت:
پس از مذاکرت مسکو قیمت‌ها کاهشی می‌شود. در کنار این دو اظهارنظر ارائه تازه‌ترین آمارها از وضعیت سکه‌های پیش فروش شده توسط مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، تداوم نوسان قیمت دلار و ثبات نرخ سکه دیگر خبرهای بازار داخلی ارز و سکه بود. تحویل سکه‌ها در بانک مرکزی به متقاضیان دریافت فیزیکی سکه ادامه دارد و البته برخی نیز ‌ترجیح داده اند که به جای دریافت سکه از گزینه‌های جایگزین استفاده کنند. در فاز اول پیش‌فروش‌ها سکه به نرخ 546 هزار تومان به علاوه 27 هزار و 300 تومان مالیات بر ارزش افزوده نهایتا قیمت دریافت سکه بعد از 4 ماه را به 573 هزار و 300 تومان می‌رساند که با افزایش یافتن دوباره قیمت سکه در بازار آزاد و متوقف شدن خرید نقدی، اغلب ‌ترجیح دادند اصل سکه را دریافت کنند. اما تعداد بیشتری از ثبت‌نام‌کنندگان فاز دوم که برخی نیز با نرخ پیش پرداخت اولیه 627 هزار تومان اقدام به پیش‌خرید سکه کرده بودند، در شرایط فعلی‌ترجیح داده‌اند که به جای دریافت سکه ازگواهی سپرده استفاده کنند. با توجه به تحویل سکه‌ها تا زمان پایان یافتن سکه‌های پیش‌فروش شده، ثبات نسبی قیمت سکه تداوم دارد. این شرایط، تقاضا برای خرید سکه را به طور محسوس کاهش داده است.
تبدیل 9/2 میلیون قطعه سکه به اوراق گواهی سپرده
مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تحویل 3 میلیون و 250 هزار سکه گفت: 3 میلیون و 250 هزار سکه دیگر به سایر ابزارهای جایگزین تبدیل شده که 2 میلیون و 920 هزار در آن مربوط به اوراق گواهی سپرده است. پیمان قربانی با اشاره به تمدید عرضه اوراق گواهی سپرده تا 13 خرداد اظهار کرد: سود این اوراق از 13 خرداد تا اطلاع ثانوی 20 درصد می‌شود.
وی افزود: به افرادی که قصد استفاده از این اوراق را دارند تاکید می‌کنیم که دریافت این اوراق ارتباطی به زمان سررسید سکه پیش‌فروشی ندارد و می‌توانند از این اوراق استفاده کنند. مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در مورد میزان سکه‌های واگذار شده گفت: از ابتدای شروع واگذاری‌ها تاکنون بیش از 3 میلیون و 250 هزار سکه تحویل شده و بیش از 3 میلیون و 250 هزار سکه به سایر ابزارهای جایگزین تبدیل شده که و یک میلیون و 830 هزار مورد آن مربوط به سکه‌های پیش‌فروش شده در مرحله اول و دوم است. وی ادامه داد: از 3 میلیون و 250 هزار سکه تبدیل شده، 2 میلیون و 920 هزار عدد در قالب اوراق گواهی سپرده بوده که سهم آن از ابزارهای جایگزین 90 درصد بوده است.
قربانی گفت: در مجموع مرحله اول و دوم سه میلیون و 250 هزار قطعه سکه تحویل و یک میلیون و 830 هزار جایگزین شده که بر این اساس 3/84 درصد از تعهدات، انجام شده و 950 هزار سکه هم فاقد مراجعه بوده است.
وی تصریح کرد: از 950 هزار سکه‌‌ای که برای دریافت آن مراجعه نشده 570 هزار قطعه مربوط به مرحله اول و 375 هزار قطعه مربوط به مرحله دوم می‌شود. به گفته وی، شعب بانک ملی به مدت دو ماه سکه‌ها را نزد خود نگه می‌دارد و در صورت عدم مراجعه، به شعبه مرکزی عودت داده می‌شود؛ اما در هر زمان که مراجعه کنند امکان دریافت آن وجود دارد. مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی افزود: در مرحله دوم 315 هزار سکه تحویل شده و یک میلیون و 245 هزار سکه تبدیل به سایر ابزارها شده است؛ بنابراین استقبال از سایر ابزارها در مرحله دوم بسیار خوب بوده و به ازای هر یک سکه تحویلی چهار سکه به سایر ابزارها تبدیل شده است. وی تاکید کرد: در مرحله دوم حدود 81 درصد از تعهدات انجام شده است و مابقی هم برای دریافت آن مراجعه نشده که در روزهای اخیر این افراد در حال مراجعه به شعب برای دریافت سکه یا استفاده از ابزارهای جایگزین هستند. وی خاطرنشان کرد: بنابراین 70 درصد از سکه‌ها تعیین تکلیف شده و 8/2 میلیون سکه نیز در روزهای آتی ایفای تعهد خواهد شد؛ بانک مرکزی آمادگی کامل برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده را دارد.
بازار داخلی
دیروز نیز قیمت دلار در بازار روندی افزایشی داشت اما قیمت سکه تغییر چندانی را نسبت به قیمت عصر روز دوشنبه ثبت نکرد. دلار دیروز در بازار ابتدا تا 1760 تومان بالا رفت و سپس برای مدتی تا 1755 تومان افت کرد. قیمت دلار تا بعداز ظهر البته به 1760 تومان بازگشت. درعین حال با نرخ 1753 تومان نیز در برخی نقاط به فروش می‌رسید. اعلام این ارقام تنها در ساعاتی محدود از بازار دیروز نشان می‌دهد که ثبات و‌ تراز قیمتی همچنان از بازار فراری است و البته آنچنان که از حرف‌های رییس کل بانک مرکزی برمی‌آید هم چندان غیر طبیعی نمی‌نماید. رییس کل دیروز گفت: حتما سیاست تثبیت نرخ ارز را داریم؛ اما مفهوم آن،‌ این نیست که نرخ ارز را بر روی یک رقم قفل کنیم. بازار از صحبت‌های دیروز بهمنی و حرف‌های روزهای اخیر وی تعبیری جز افزایش آتی قیمت دلار نداشت. به گفته یکی از فعالان بازار صحبت‌های محمود بهمنی نشان می‌دهد که روند قیمت‌ها در بازار افزایشی است. این تعبیر در حالی است که بعضا انتظار برای کاهش قیمت دلارهم در صحبت‌ها انعکاس می‌یابد. دیروز قیمت دلار نسبت به نرخ غروب دوشنبه 15 تومان افزایش داشت. یورو هم با 20 تومان افزایش تا 2240 تومان بالا رفت. پوند انگلیس نیز با 10 تومان افزایش تا 2790 گران شد. دیروز نرخ ین ژاپن، درهم امارات و ریال عربستان تغییری نیافت. اما دلار کانادا و دلار استرالیا با 10 تومان و 20 تومان افزایش به‌ترتیب 1760 تومان و 1780 تومان فروخته شدند. در بازار سکه اما تقریبا قیمت همه اقلام سکه ثابت ماند. سکه طرح جدید 665 هزارتومان، سکه طرح قدیم 670 هزار تومان ،نیم سکه 335 هزار تومان و ربع سکه 185 هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت 294 هزار و 300 تومان بود که 3000 تومان افزایش داشت.
طلا در جهان
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری دیروز پس از افزایش به سمت 1580 دلار، تا بعداز ظهر به 1575 دلار رسید که تقریبا 5 دلار کاهش داشت. در جهان نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی باعث شده تا همچنان گزینه طلا مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ باقی بماند. دیروز با نزدیک شدن قیمت طلا به 1570 دلار تقاضا برای خرید‌های عمده افزایش یافت. در عین حال برخی مسائل پا برجا از جمله نگرانی‌های سیاسی در اروپا بر افت ارزش یورو و کاهش قیمت طلا تاثیر داشته است.

دلار روی یک رقم قفل نمی‌شود
گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی با پیش‌بینی آنکه نرخ ارز و طلا در روزهای آینده کاهشی خواهد بود در خصوص ثبات بازار ارز گفت: ثبات در این بازار به معنای قفل شدن ارز روی یک نرخ مشخص نیست. در چند روز گذشته زمزمه‌هایی در خصوص نحوه سیاست‌گذاری پولی و تجدید نظر در آن مطرح شده است.
رییس کل بانک مرکزی در واکنش به این مواضع معتقد است: برای کاهش تورم و ثبات بخشی در بازار ارز باید به تعادل‌بخشی در مجموعه حوزه‌ها توجه کرد. به گفته وی تکیه صرف بر سیاست‌های پولی در این شرایط نمی‌تواند به نتیجه مطلوب منجر شود. به اعتقاد رییس کل بانک مرکزی مدیریت نقدینگی، نظارت بر آن و هدایت آن به بخش‌هایی که تاثیر کمتری بر زندگی مردم دارد از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بهمنی سیاست رسمی بانک مرکزی را تلاش برای رسیدن به نظام ارزی یکسان و شناور مدیریت شده عنوان و اظهار کرد: در این مسیر باید سیاست‌های تجاری، مالی و پولی کشور هم جهت شود. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به نوسانات قیمت‌ ارز و طلا طی چند روز اخیر، پیش‌بینی کرد: نرخ‌های دلار و طلا در روزهای آتی کاهش خواهد یافت. وی در مورد نرخ رسمی دلار تصریح کرد: بانک مرکزی حتما سیاست تثبیت نرخ ارز را دنبال خواهد کرد اما مفهوم آن،‌ این نیست که نرخ ارز بر روی یک رقم قفل شود.به گزارش ایسنا محمود بهمنی، در مورد نرخ ارز در فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها عنوان کرد: موضوع نرخ ارز ارتباطی به هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد. به گفته بهمنی ثبات نرخ ارز به معنای آن است که این نرخ نوسان های شدیدنداشته باشد.
وی در خصوص تغییر بسته پولی و کاهش نرخ سود اظهار کرد: درشرایط فعلی تصور نمی‌کنیم آن را تغییر دهیم به خصوص پس از آنکه نرخ سود تسهیلات صادراتی کاهش یافت. بهمنی در مورد تاثیر مسائل سیاسی بازار ارز ایران عنوان کرد: مسائل سیاسی و روانی روی قیمت ذاتی یک کالا اثر نمی‌گذارد. وی نوسان اخیر را تماما از عوامل روانی و مسائل سیاسی دانست گفت: اتفاقات بازار بیش از آنکه ریشه اقتصادی داشته باشد ریشه روانی دارد، بنابراین لازم است در این شرایط سنجیده‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری عمل کرد. او تاکید کرد: کشور به لحاظ ذخایر مشکلی ندارد اما باید با استفاده از ابزارهای لازم اجازه نداد تقاضای سفته‌بازانه هیجان را به بازار بازگرداند. رییس کل بانک مرکزی شرایط اقتصادی کشور را با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده متفاوت از قبل توصیف کرد و افزود: مدیریت بازار در شرایط کنونی باید متفاوت از گذشته باشد و نباید ذخایر کشور به شیوه قبل هزینه شود.
پیش‌بینی پژویان از کاهش قیمت ارز بعد از مذاکرات مسکو
رییس شورای رقابت می‌گوید که باید انتظار کاهش قیمت ارز را پس از مذاکرات ایران با 1+5 در مسکو داشته باشیم. جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرگزاری موج در مورد پالس‌های منفی بازار ارز پس از نشست بغداد، ضمن بیان اینکه این گونه واکنش به اشتباه شکل گرفته است، گفت: متاسفانه نوسان قیمت در بازار ارز و طلای ما بیشتر تحت تاثیر عده‌ای سوداگر قرار دارد. وی افزود: عده‌ای خود را برای چاپیدن مردم آماده کردند و با شایعه‌سازی و سوداگری سعی دارند قیمت ارز را بالا ببرند تا ارز‌های خود را به فروش برسانند. رییس شورای رقابت ضمن بیان اینکه، هیچ علامتی دال بر اینکه مذاکرات ایران با غرب در بغداد شکست خورده وجود ندارد، گفت: دور سوم مذاکرات ایران با 1+5 نشان‌دهنده گام‌های مثبت است. پژویان گفت: اگر این مذاکرات با همین روندی که در آنها تعامل بیشتر وجود دارد تا مقابله ادامه پیدا کند، باید انتظار داشته باشیم قیمت ارز در آینده به خصوص پس از مذاکرات در مسکو پایین بیاید.



خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد