اونس طلا2394.45
مظنه16,026,000
18 گرم3,699,600
ارزش سکه36,106,578
قدیم (بهار)40,100,000
جدید (امامی)43,100,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

اعتراض نمايندگان به خريد سكه زير قيمت بازار

برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به بازخرید سکه‌های پیش فروش شده به نرخ به مراتب کمتر از قیمت بازار واکنش نشان دادند.

این روزها بازار ارز و سکه از عوامل فراوانی تاثیر می‌گیرد که از آن جمله تحویل تدریجی سکه‌ها به مردم و اعلام رقم 636 هزار تومان برای بازخرید این سکه از مردم است. افت دستوری و کنترل قیمت ارز در بازار که به طور رسمی نیز از سوی وزیر اقتصاد مطرح شده نیز خود اهرمی برای پایین‌تر آوردن قیمت سکه در بازار است.

در این راستا فارغ از احتمال قاچاق شدن سکه‌های ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی، برخی نمایندگان مجلس نسبت به برخی تحرکات بانک مرکزی در مورد ایجاد جو بی‌اعتمادی در بازار هشدار داده‌اند.

واکنش نمایندگان مجلس به خرید سکه توسط بانک‌مرکزی زیر قیمت بازار
برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به بازخرید سکه‌های پیش فروش شده به نرخ به مراتب کمتر از قیمت بازار واکنش نشان دادند. بنا بر اعتقاد این نمایندگان مجلس، خرید سکه به نرخ 636 هزار تومان از مردم که به نسبت نرخ خرید روز گذشته بازار، حداقل 40 هزار تومان کمتر است، موجب بی‌اعتمادی مردم و سرمایه‌گذاران به اقتصاد خواهد شد.

جهانبخش محبی نیا معتقد است این عمل نکردن به تعهدات بدون شک آسیب‌های بزرگی را متوجه سیستم بانکی و بانک مرکزی خواهد کرد.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه متولیان باید جلوی بد عملی‌ها را بگیرند، هشدار داد: اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور است که نباید به هیچ‌وجه اجازه داد نقص‌های مدیریتی آتش به این سرمایه عظیم ملی بزند.به گفته وی مجموعه عوامل مدیریتی، خصومت‌های خارجی وطمع برخی سودجویان در داخل از جمله مولفه‌ها وریشه‌های آشفته بازار سکه و ارز است.

اقدام بانک مرکزی اعتماد مردم را از بین می‌برد
فرهاد دلق پوش نیز در این باره به خانه ملت گفت: چنین اقداماتی از سوی بانک مرکزی اعتماد مردم به سیستم پولی را از بین می‌برد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: انتظار ما از بانک مرکزی به عنوان ناظر بازارپولی کشور و هدایت‌کننده بازار این است که بازار را به نحوی هدایت کند که مسیر نقدینگی از تولید منحرف نشود و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تولید برود.

به گفته وی بانک مرکزی به جای در نظر گرفتن اقتصاد اقشار آسیب پذیر به چندگانگی نرخ ارز و دلالی و سودجویی دامن می‌زند. دلق‌پوش در ادامه گفت: دولت نباید به فروش اقلام در اختیارش مانند سکه و ارز اقدام کند؛‌ چون باعث گسترش دلالی و سودجویی و دامن زدن به تورم و گرانی خواهد شد. وی در ادامه با تاکید بر این که دولت باید برای سرمایه‌گذاری امنیت و تضمین ایجاد کند، گفت: بازار سکه قطعه‌ای از پازل اقتصاد است که اگر ناهمگون با سایر بخش‌ها عمل کند بازار پول به هم خواهد ریخت و در اقتصاد اختلال ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: جایی که ناتوانی مدیریت پولی و مالی بروز کند سودجویان وارد می‌شوند و باعث آشفتگی در بازار می‌شوند. بانک ملی در اجرای طرح پیش‌فروش سکه که از تاریخ 29 آذر ماه سال گذشته در شعب بانک ملی به دستور بانک مرکزی آغاز شد، سکه‌های بهار آزادی طرح جدید را با نرخ 546 هزار تومان با زمان تحویل 4 ماهه - بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده - ثبت نام کرد. در زمان تحویل، 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده هر سکه 27 هزار تومان می‌شود که خریداران باید به بانک پرداخت کنند. این انتقادات در حالی است که به گفته عضو هیات مدیره بانک ملی مبنای قیمت‌ خرید سکه توسط بانک مرکزی قیمت جهانی طلا و نرخ ارز است.

عباس کمره‌ئی با بیان اینکه قیمت‌ خرید نقدی سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک ملی را بانک مرکزی هر روز براساس پارامترهای مختلف تعیین می‌کند، گفته بود: ما فقط مجری دستورات بانک مرکزی هستیم. کمره‌ئی در مورد نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی برای خرید سکه که پایین‌تر از نرخ بازار است، اظهارکرد: بانک مرکزی با در نظر گرفتن ملاحظاتی مانند قیمت طلای جهانی، ارز و پارامتر‌های گوناگون این نرخ را تعیین می‌کند.



خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد