اونس طلا2394.45
مظنه15,921,000
18 گرم3,675,300
ارزش سکه35,870,013
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,100,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

دلايل افت قيمت سكه چيست؟

كاهش ارزش دلار و انتظار كاهش قيمت با توجه به ورود سكه‌هاي پيش فروش به بازار و برخي عوامل سياسي در عرصه بين‌الملل از دلايل افت قيمت سكه در بازار میتوان ذکر کرد.



سکه دیروزهم بخش زیادی از ارزش خود را از دست داد و تا 725 هزار تومان کاهش قیمت یافت. قیمت آن البته تا قبل از ظهر به 717 هزار تومان هم رسیده بود. قیمت سکه در یک هفته گذشته 50 هزار تومان و از ابتدای هفته 25 هزار تومان افت داشته است. این در حالی است که از روز دوشنبه روند قیمت طلا در بازار جهانی صعودی بوده است.

تا رسیدن به نرخ 717 هزارتومان تا قبل از ظهر 16 هزار تومان از قیمت سکه کاسته شد و تا بعد از ظهر این شرایط با رسیدن نرخ آن به 725 هزار تومان تعدیل شد و کاهش 8 هزار تومانی را نسبت به قیمت غروب دوشنبه ثبت کرد. در بازار دیروز قیمت دلار آمریکا هم به پایین‌ترین حد چند ماهه تا 1860 تومان رسید و دوباره تا بعد ازظهر تا 1870 تومان بالا رفت. با این حال 25 تومان از قیمت خود را نسبت به غروب دوشنبه از دست داده است.
قیمت سکه طرح قدیم نیز تا 740 هزار تومان افت کرد که 5 هزار تومان ارزان شده است. نیم سکه تقریبا 375 هزار تومان را بدون تغییر پشت سر گذاشته اما ربع سکه با 1000 تومان افزایش تا 195 هزار تومان افزایش یافته است.
قیمت سکه تمام بهار آزادی در این روزها همان طور که پیش‌بینی شد با نزدیک شدن به زمان تحویل سکه‌های بانکی به پیش‌خریدکنندگان، رو به کاهش دارد و باتوجه به اشاره رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه احتمال کاهش قیمت به زیر قیمت‌های ثبت نام شده وجود دارد، بازار باید منتظر افت بیشتری برای قیمت سکه در پایان فروردین تا پایان اردیبهشت باشد.
رفتارهای پیش‌بینی نشده سرمایه‌گذاران در بازار سکه ممکن است آن طوری که بانک مرکزی انتظار دارد نباشد. در صورتی که تمایلی برای دریافت اوراق قابل پس‌انداز سکه با نرخ 20 درصد به وجود نیاید، تقاضا برای سکه افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها رقم خواهد خورد.
روز گذشته عملا قیمت سکه در بازار تا 717 هزار تومان هم رسید که با برخی سخنان اعلام شده از سوی بهمنی رییس کل بانک مرکزی تطابق کامل داشت. بر میزان قیمت 598 هزارو 900 تومانی سکه در مراحل آخرین پیش‌فروش‌ها اگر 20 درصد بیفزاییم به عدد 718 هزارتومان می‌رسیم.
در ضمن نرخ پیش فروش نهایی به علاوه 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده ما را به عدد 628 هزار و 845 تومان می‌رساند که هشدار برای افت قیمت آتی سکه از این سطح در مقابل نرخ 718 هزار تومانی وعده داده شده برای اوراق سکه قطعا می‌تواند جذاب باشد. البته این در شرایطی است که قیمت سکه بتواند با تمهیدات خاصی تا مدت‌ها پس از شروع تحویل سکه‌ها پایین بماند. در بازار ارز نیز علاوه بر افت قیمت دلار، قیمت یورو و دلار کانادا نیز با 25 تومان کاهش مواجه شد. قیمت پوند هم 30 تومان افت کرد. اما با توجه به نرخ 517 تومانی درهم امارات انتظار برای افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی تا 1897 تومان وجود دارد. صبح دیروز قیمت دلار حواله‌ای در بازار صرافان 1904 تومان هم اعلام شد. از این رو قیمت ارز در بازار داخلی همچنان دارای پتانسیل بازگشت قیمت تا مرز 1900 تومان است.
افت قیمت‌ها در بازار سکه در حالی ادامه دارد که قیمت طلا در بازارهای جهانی در این روزها روند افزایشی دارد.
روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از افزایش تا محدوده 1655 دلار مقارن غروب تا سطح 1645 دلار افت کرد با این حال از قیمت‌های روز دوشنبه هم قدری بالاتر رفته است.
تقویت انتظار برای تزریق بیشتر پول و خرید اوراق قرضه از بازار آمریکا توسط فدرال رزرو مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر است. البته خوش‌بینی به حل برخی مناقشات منطقه‌ای نیز از جمله موارد دیگر در این راستا عنوان شده است.
در بازار داخلی برخی اظهارنظر‌ها نیز حرکت معکوس قیمت سکه نسبت به قیمت جهانی طلا را تایید می‌کند.
کاهش قیمت سکه به‌رغم افزایش قیمت طلا
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت سکه نسبت به روز گذشته گفت: کاهش 30 تومانی نرخ دلار در بازار آزاد و پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا عامل اصلی کاهش قیمت سکه است.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به کاهش قیمت سکه اظهارکرد: نرخ سکه بهار آزادی به 720 هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته حدود 22 هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در خصوص علت کاهش قیمت‌ طلا و سکه گفت: به دلیل کاهش 30 تومانی قیمت دلار، به‌‌رغم افزایش جهانی قیمت طلا باز هم شاهد کاهش نرخ طلا و سکه هستیم. وی تصریح کرد: علت دیگر کاهش قیمت طلا، افت تقاضای خرید طلا و افزایش عرضه سکه‌ است که معمولا پس از اتمام ایام نوروز اتفاق می‌افتد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نزدیک شدن به عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده عامل کاهش قیمت‌ها نیست، بیان کرد: خیر؛ هنوز تاثیر عرضه این سکه‌ها در بازار سکه و طلا مشخص نیست، اما کاهش فعلی قیمت‌ها فزونی عرضه نسبت به تقاضا است.





خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد