اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

شمش‌های یک کیلویی روی دوش طلاسازان


پانزدهم اسفند سال 86 وقتی نخستین محموله شمش طلا در شرکت بورس کالا عرضه شد شاید هیچکس حتی خوش‌بین‌ترین کارشناسان بازار سرمایه هم فکر نمی‌کردند که معاملات طلا بتواند در بورس رونق بگیرد. البته در آن زمان کارشناسان به قراردادهای آتی به دلیل معامله سکه طلا در این بازار امیدوار بودند اما افزایش خرید و فروش نقدی شمش طلا به دلیل نیاز به سرمایه بالا کمی دور از تصور بود که آمار معاملات تالار نقره‌ای طی سال گذشته خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

پس از آنکه معاملات نقدی شمش‌های یک تا 1/5کیلوگرم با عیار 997 تا 999 در بورس آغاز شد، بسیاری از کارشناسان از خرید و فروش محدود این محصول در بورس به دلیل نیاز به سرمایه‌های بسیار زیاد خبر دادند چون خرید یک کیلو طلا در آن زمان حدود 70 میلیون تومان وجه نقد نیاز داشت که البته در حال حاضر یک کیلو طلا در بورس بیش از 100 میلیون تومان برای خریداران آب می‌خورد. به این ترتیب همه پیش‌بینی کردند که فقط معاملات سکه طلا در بورس رونق بگیرد و شمش جای ثابتی در تالار نقره‌ای پیدا نخواهد کرد که آمار معاملات طی سال گذشته این امر را تایید نمی‌کند. براساس این گزارش، از اول مهر پارسال تا دیروز 240 کیلوگرم شمش طلای تولیدی شرکت‌های تهیه و تولید مواد معدنی و زرمهر در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شده که با وجود ثبت تقاضای 297 کیلویی، 151 کیلو شمش مورد معامله قرار گرفته است. به گفته کارشناسان معامله این حجم شمش طلا در بورس قابل قبول بوده است، از طرفی با توجه به ارزش بالای طلا، شمش از کالاهایی به حساب می‌رود که ارزش کلی معاملات بورس کالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استقبال از شمش‌های یک کیلویی
مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس کالا با اشاره به معاملات مطلوب شمش طلا در بورس به خبرنگار «گسترش صنعت» گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با عرضه طلای معدن موته و شرکت زرمهر طی یکی دو سال گذشته رقابت جذابی در رینگ صنعتی بورس کالا داشته‌اند که البته استقبال خریداران از شمش‌های یک‌کیلویی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی بیش از محصولات شرکت زرمهر است.
محمودرضا الهی‌فر اظهار کرد: بیشتر خریداران شمش طلا از بورس، طلاسازان هستند که طلای خریداری شده را آب کرده و مصنوعات طلا می‌سازند، به همین دلیل شمش‌های یک کیلویی معدن طلای موته خریدار بیشتری دارد تا شمش‌های 50 گرمی طلای زرمهر.



5 میلیون تومان برای 50 گرم طلا
وی با اشاره به اینکه معدن طلای زرمهر تاکنون انواع شمش‌های 50، 100، 250، 500 گرمی و یک کیلویی را در بورس عرضه کرده، افزود: در حاضر این شرکت فقط شمش‌های 50 گرمی را روی تابلوی بورس می‌برد که این شمش‌ها بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری دارد و معمولا طلاسازان به سراغ این شمش‌های کوچک نمی‌روند.
مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس کالا در خصوص ارزش شمش‌های 50 گرمی طلای زرمهر گفت: در حال حاضر هر گرم شمش طلای زرمهر 101 هزار و 51 تومان است که به این ترتیب نرخ هر شمش 50 گرمی در بورس 5 میلیون و 52 هزار و 550 تومان ثبت می‌شود. معاملات شمش 50گرمی طی سال گذشته و در ماه‌هایی که مردم به سمت خرید طلا روی آورده بودند از رونق چشمگیری برخوردار شد که از ابتدای امسال معاملات این محصول به آرامی دنبال می‌شود.
به گفته الهی‌فر، شمش‌های عرضه شده در بورس دارای شناسنامه است که در این شناسنامه تمامی مشخصات فنی شمش اعم از عیار و وزن دقیق قید شده است. این امر موجب شده خریداران با اطمینان کامل از صحت و سقم کالا نسبت به خرید آن اقدام کنند.



کنترل منطقی قیمت ‌فلزات
بنابر این گزارش طی روزهای گذشته حجم قابل توجهی از محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شده که مدیرعامل شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا از کنترل منطقی قیمت این محصولات ابراز رضایت دارد.
الهی‌فر با اشاره به مثبت بودن کنترل قیمت محصولات فولادی در بورس کالا گفت: وقتی وضعیت بازار‌آهن آرام و اختلاف قیمت آن با بورس زیاد نیست، بهتر است قیمت‌ها کنترل شود تا منجر به افزایش غیرمنطقی بهای محصولات وارداتی نشود.او در خصوص کنترل قیمتی که در رینگ فلزات اعمال می‌شود،‌اظهار کرد: در معاملات یکشنبه این هفته عرضه‌های ذوب آهن(تیر‌آهن و میلگرد) با محدودیت قیمتی (رشد حداکثر 2 درصد) روبه‌رو شد زیرا در حال حاضر بازار آزاد آرام بوده و اگر قیمت‌ها در بورس بیش از حد افزایش پیدا می‌کرد، قیمت‌های بازار آزاد نیز رشد می‌کرد.
وی افزود: با توجه به توافقی که عرضه‌کننده و بورس انجام دادند، قرار شد این محدودیت قیمتی اعمال شود، در هفته گذشته نیز در خصوص عرضه‌های فولاد مبارکه اجازه افزایش بیش از سه درصد داده نشد.
مدیرعامل شرکت سی‌ولکس کالا در پاسخ به این پرسش که در شنبه هفته جاری (19 فروردین ماه) قیمت‌های بازار‌آهن افزایش یافت و چرا در بورس محدودیت قیمتی اعمال شد؟ گفت: اگر روز یکشنبه قیمت‌محصولات بهای فولادی در بورس نیز بیش از حد افزایش می‌یافت بازار دچار شوک می‌شد و قیمت‌ها به طور غیرمنطقی رشد می‌کرد. با توجه به قیمت‌های جدید محصولات فولادی در بورس که با نرخ‌های بازار آزاد هماهنگ است، التهابی در بازار به‌وجود نخواهد آمد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد