اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ثبات قيمت‌ها در بازار سكه و ارز

بازار ارز و سکه روز باثباتی را پشت سر گذاشت. به نحوی که قیمت سکه نسبت به روز شنبه تغییری نداشته و در سطح 820 هزار تومان فروخته شد.



در ایامی که قیمت ارز و سکه ساعت به ساعت در نوسان است، تثبیت قیمت‌ها علامت مثبتی برای اقتصاد کشور است.
تثبیت قیمت خود به نوعی به معنی برطرف شدن انگیزه برای تقاضای اضافی به حساب می‌آید که عوامل متعددی از جمله افزایش نرخ سود اوراق مشارکت، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، رفع نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه و همچنین افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی را می‌توان برای آن برشمرد.

در این میان برخی عوامل از جمله حذف ثبت نام پیش فروش سکه برای تحویل 4 ماهه، در پایان هفته گذشته قیمت سکه را با افزایش مواجه کرد. روز‌های اخیر با محدود شدن فعالیت علنی دلالان ارز، سوداگری در بازار سکه رونق بیشتری یافت. افزایش و کاهش پی‌درپی قیمت سکه و نوسان‌گیری از قیمت آن در بازار آزاد موجب افزایش قیمت سکه در بازار آتی بورس کالا نیز شد.
روز گذشته تا ساعت 5:30 بعدازظهر و زمان تنظیم این گزارش قیمت‌ها در بازار ارز به ویژه برای اسکناس ارزها همچنان کم‌تغییرگزارش شده است.
بااین حال پوند انگلیس، صد ین ژاپن و دلار کانادا هر یک 50 تومان افزایش قیمت داشته‌اند. اما قیمت یورو به دلیل افت نرخ برابری آن در مقابل دلار آمریکا مانند روز شنبه 2420 تومان ثابت ماند.در بازار سکه نرخ سکه طرح جدید و قدیم بدون تغییر به ترتیب 820 هزارتومان و 830 هزار تومان ثابت ماندند.
ربع سکه نیز در سطح 205 هزار تومان تغییری نداشت. در عین حال نیم سکه با 5000 تومان کاهش قیمت به 405 هزارتومان رسید.در بازار طلا اما با وجود افت قیمت جهانی طلا، قیمت هر مثقال طلای 17 عیار با 1500 تومان افزایش تا 334 هزار تومان هم بالارفت. در این شرایط هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت 77 هزارتومان فروخته شد. خبرهای رسیده از بازار همچنان قیمت طلای 18 عیار با اجرت را حداقل در سطح 90 هزار تومان گزارش کرده‌اند.

طلا در بازارهای جهانی
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته تا ساعت تنظیم گزارش به 1715 دلار رسید که نسبت به نرخ بسته شده روز شنبه 11 دلار کاهش نشان می‌دهد. تشدید نگرانی‌ها در مورد بحران یونان افزایش فشار بر این کشور برای اجرای سیاست‌های ریاضتی که لازمه دریافت وام اروپاییان اعلام شده است، زمینه کاهش برابری یورو در مقابل دلار آمریکا و افت قیمت طلا را فراهم ساخت. ضمن اینکه بازارهای جهانی همچنان از آمار اشتغال قابل‌توجه در آمریکا تاثیر پذیرفته‌اند. افت و خیز قیمت طلا در روز گذشته همچنین نتیجه معاملات خرید و فروش طلا گزارش شده است.

پیشنهاد برای ارز حواله‌ای
در بازار ارز روز گذشته قیمت حواله‌ای ارز افزایش داشت. افزایش قیمت دلارحواله در بازار در حالی است که بانک مرکزی با اعلام نرخ 1226 تومانی برای دلار، انجام حواله را تنها با این نرخ به علاوه حداکثر 5 درصد کارمزد برای صرافان مجاز شناخته است. از این رو انجام حواله با نرخ بازار از این منظر
غیر قانونی است. این در حالی است که اعلام دلار 1226 تومانی به عنوان شاخص قانونی قیمت، عملا مانع تحقق حواله با نرخ مقرر بانک مرکزی در صرافی‌ها شده و صرافانی که نمی‌خواهند دامان فعالیت حرفه‌ای آنها به برچسب خلافکاری آلوده شود، از انجام فعالیت حرفه‌ای خود بازمانده‌اند. اینکه تعیین نرخ دلار 1226 تومانی برای انجام تمامی فعالیت‌های ارزی بخش خصوصی و دولتی، یک کار کارشناسی بوده است یا خیر، کارشناسان باید نظر بدهند، اما برخی از لزوم بازنگری بانک مرکزی در نرخ حواله ارزی برای صرافان خصوصی سخن می‌گویند.
این انتقادات در حالی مطرح است که صرافان از دریافت ارز دولتی به نرخ 1226 تومان بی‌نصیب بوده و بر اساس رویه جدید، صرافان باید در صورت رعایت نرخ 1226 تومانی برای تعیین نرخ دلار حواله‌ای، دلار ذخیره شده خود را زیر قیمت بازار بفروشند. دراین راستا پیشنهاد شده که بانک مرکزی ضمن اینکه اجازه دهد صرافان خود ارز مورد نیاز فعالیت خود را تامین کنند، اجازه داشته باشند که نرخ حواله را بر اساس قیمت بازار تعیین کنند.
این در حالی است که مقامات اقتصادی و بازرگانی کشور بر در اختیار گذاردن ارز مورد نیاز واردکنندگان در روزهای اخیر تاکید ویژه‌ای دارند. با این حال امکان حواله مبالغ کوچک‌تر و مصارف غیر تجاری همچنان متوجه بازار صرافان خصوصی است که تاکنون نقش ویژه‌ای در نقل و انتقال ارز مورد نیاز خانواده‌ها و بخش‌های کوچک‌تر به عهده داشته‌اند.




خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد