اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

3روز از آغاز اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز گذشت/تغییری در بازار ایجادنشد

با گذشت 3 روز از آغاز اجرای سیاست تک نرخی شدن نرخ ارز، هنوز بازار زیر بار اجرای دلار تک نرخی نرفته است و صرافی‌ها همچنان از خرید و فروش با نرخ‌های مصوب امتناع می‌کنند و غایب اصلی این بازار، بازرسان نظارتی بانک مرکزی هستند تا صرافی‌های متخلف را پلمب کنند.

به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری مهر، سومین روز از اعلام آغاز اجرای سیاست دلار تک نرخی توسط بانک مرکزی می گذرد، اما هنوز اجرای واقعی دلار 1226 تومانی در بازار مشاهده نمی شود و صرافی ها زیر بار اجرای این نرخ نرفته اند.

بانک مرکزی سه روز است که نرخ دلار را 1226 تومان بر روی سایت خود درج کرده است، گرچه صرافی ها هم نرخ مصوب بانک مرکزی را بر روی تابلوهای خود درج کرده اند و نرخ فروش دلار را 1238 تومان و نرخ خرید را 1226 تومان اعلام می کنند اما از فروش ارز به این نرخ خودداری می کنند.

اکثر صرافی های بازار ارز تهران با نصب برچسب هایی اعلام کرده اند که خرید و فروش ارز نداریم، جالب اینکه این صرافی ها با مجوز رسمی بانک مرکزی فعالیت می کنند. این صرافی ها برای امتناع از خرید و فروش ارز به نرخ مصوب دلایل خود را ارائه و عنوان می کنند که دلار به نرخ دولتی دریافت نکرده ایم.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که بانک مرکزی طی 48 ساعت ارز را تک نرخی می کند، گرچه آقای رئیس کل روز پنجشنبه، نرخ 1226 تومان را به عنوان نرخ رسمی و تنها نرخی که باید اعمال شود، اعلام کرده است اما بازار همچنان کار قبلی خود را به پیش می برد.

پیش از اجرای ارز تک نرخی، بانک مرکزی نرخ دلار را 1129 تومان اعلام کرده بود که با آغاز اجرای دلار تک نرخی این نرخ با 97 تومان افزایش به 1226 تومان افزایش یافت، همین امر باعث شد که نرخ دلار در بازار آزاد با وقفه ای کوتاه، دوباره روندی افزایشی را در پیش گیرد.

تخلف آشکار صرافی‌ها
وضعیت اجرای سیاست دلار تک نرخی مبهم است و بر خلاف اظهارات مقامات دولتی، بازار ارز همچنان راه خود را ادامه می دهد، دولتی ها صرافی ها را مجاز کردند که با افزایش 5 درصدی نرخ فروش دلار خود نسبت به نرخ اعلامی بانک مرکزی، اجرای این سیاست را در بازار ارز کلید بزنند، اما صرافی ها آشکارا از اجرای این برنامه امتناع می ورزند.

این در حالی است که همین صرافی ها در صورتی که مشتری دلار به نرخ آزاد را تقاضا کند به راحتی هر میزان ارز آزاد را در اختیار وی قرار می دهند و نظارتی هم از سوی بانک مرکزی به این عملکرد صورت نمی گیرد. نهاد نظارتی بانک مرکزی حضور فعالی در برخورد با متخلفین ارزی ندارد، در صورتی که لازم است با پلمپ صرافی های متخلف، ساماندهی آنها را آغاز کند.

ابهام در موفقیت دلار تک نرخی
به نظر نمی رسد که اجرای سیاست دلار تک نرخی بدون نظارت دقیق بانک مرکزی و برخورد با صرافی های متخلف بتواند موفقیت آمیز باشد و ممکن است که اجرای این برنامه ارزی را با مشکلاتی مواجه کند.

مقاومتی که صرافی ها از خود نشان می دهند و از فروش ارز به نرخ رسمی امتناع می ورزند، این گمانه زنی ها را در ذهن می پروراند که آیا این‌ها در ایجاد چنین فضایی دخیل هستند و یا اینکه با ارتباطاتی که با دلالان دارند به ادامه چنین وضعیتی تمایل دارند و یکی از دلایل عدم موفقیت بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز هستند؟

پیش از این مطرح می شد که وجود دلالان و واسطه گران ارزی در بازار سیاه دلیل اصلی عدم موفقیت سیاست های بانک مرکزی است که بر اساس آن، قرار شده بود که برخورد جدی توسط نیروی انتظامی با آنها صورت گیرد که البته چنین نشد، اما این روزها اجرای سیاست دلار تک نرخی که نیازمند همکاری وسیع صرافی ها است و بدون همکاری آنها این سیاست به درستی اجرا نخواهد شد، شاهدیم که همین صرافی ها خود تبدیل به دلالان ارزی شده اند.
غایب اصلی بازار غیر شفاف ارز بخش نظارت بانک مرکزی است و باید این سئوال را پرسید که بازرسان بانک مرکزی کجا هستند و چرا این صرافی های متخلف را پلمب نمی کنند.

مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از ازدحام جمیعت در بازار ارز تهران است که همین امر به بازار سیاه ارز دامن می زند، نرخ دلار آزاد در بازار سیاه در پایان معاملات روز گذشته 1830 تومان بود که نسبت به روز پیش از آن روندی افزایشی را نشان می داد، بر این اساس دلار چند نرخی هنوز در بازار ارز وجود دارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد