اونس طلا2192.77
مظنه14,171,000
18 گرم3,271,300
ارزش سکه31,927,263
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

۵۰ درصد قیمت مسکن حباب است؟

برخی از کارشناسان معتقدند که «50 تا 70 درصد قیمت کنونی مسکن حبابی و غیرواقعی است، بنابراین در سال آینده شاهد سیر نزولی قیمت مسکن خواهیم بود.»

وضعیت موجود بازار مسکن حاکی از آن است که معاملات ملک در شهر تهران، کاملا از رکود دست‌کم سه ساله خود خارج شده است. معاملات خرید آپارتمان، در یکی دو ماه منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به دلیل صبر و انتظار فعالان بازار ناشی از رصد برنامه کاندیداها، حالت انقباضی داشت، اما از اواسط تابستان، رشد مثبت حجم معاملات با شیب قابل ملاحظه آغاز شد. معدل بازار معاملات مسکن در 10 ماه اول امسال، افزایش 12 درصدی حجم خرید آپارتمان در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. همچنین تعداد واحدهای مسکونی فروخته‌شده در ماه‌های اخیر بیش از 16 هزار آپارتمان در هر یک از ماه‌های آذر و دی، بیانگر رونق در این بازار است.

میانگین قیمت مسکن در سال‌جاری نیز رشد حدود 8 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال 95 نشان می‌دهد. با این حال، متوسط قیمت مسکن در ماه گذشته، حدود 15 درصد نسبت به دی‌ماه سال 95 افزایش یافت.

البته بررسی وضعیت معاملات مسکن در بهمن ماه از طریق مشاوران املاک نشان می‌دهد بازار مسکن پس از چند ماه رونق مناسب، در بهمن ماه دچار افت شده است؛ چراکه دو عامل تب دلار و افزایش قیمت‌های پیشنهادی منجر به تعلل خریداران مسکن شده و از سوی دیگر، کاهش قدرت پمپاژ نقدیگی به طرف تقاضا این بازار را تهدید می‌کند.

سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت سیستم بانکی برای دریافت سود ۲۰ درصد گواهی سپرده، افزایش تقاضای خرید دلار، بالا بردن قیمت‌های پیشنهادی و احتمال ورشکستگی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به عنوان مهم‌ترین کانال پرداخت وام به خریداران مسکن، این بازار را تحت تاثیر قرار داده است. (ایــنــجــــــــا)

افزایش قیمت مسکن اندک است

در این شرایط و با توجه به این‌که کمتر از یک ماه به پایان سال و آغاز سال 1397 باقی مانده، کارشناسان معتقدند که در سال آینده افزایش قیمت مسکن آن‌چنان نخواهد بود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن پیش‌بینی کرد که «احتمالا سال‌ آینده قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.»

علی چگنی متذکر شد: «بازار مسکن در سال آینده به لحاظ معاملات، قیمت‌ها و رشد پروانه‌های ساختمانی بهتر از سال ۱۳۹۶ خواهد بود. البته افزایش قیمت‌ها شاید اندکی بالاتر از تورم باشد، اما با این حال شدید نخواهد بود.»

به گفته وی، «4 سال است که قیمت مسکن با ثبات نسبی همراه بوده است. الان هم پیش‌بینی نمی‌کنیم که به لحاظ قیمت‌های معاملاتی اتفاق وحشتناکی بیفتد. این‌که بعضی فروشندگان رقم‌های پیشنهادی را تا ۴۰، ۵۰ درصد افزایش دهند، در بازار چنین ظرفیتی نیست، چراکه عرضه کافی وجود دارد.» (ایــنــجــــــــا)

قیمت مسکن نهایتا 2 درصد بالاتر از تورم باشد

حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز درباره آینده بازار مسکن گفت: «پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که قیمت مسکن نهایتا ۲ درصد بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.»

وی عنوان کرد: «مصارف و منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم روشن است و دولت نیز سیاست تقویت این صندوق را دنبال می‌کند. در حال حاضر حدود ۳۶۰ هزار نفر در این صندوق حساب باز کرده‌اند و امیدوارم روزی برسد که این رقم ۵۰ درصد افزایش یافته است. این نوع نظام پس‌انداز، سالم ترین فرآیند برای خانه‌دار شدن یک خانوار است.» (ایــنــجــــــــا)

برای خرید مسکن دست نگه دارید

در این میان، یکی از اعضای انجمن انبوه‌سازان با اشاره به افزایش قیمت مسکن در چند ماه گذشته، تاکید کرد: «اگر خریداران عجله‌ای برای خرید مسکن ندارند، دست نگه دارند.»

عباس شوکتی با بیان این‌که جهش قیمتی در چند ماهه گذشته بازار مسکن به دلیل ورود سوداگران به این بازار بوده است، تصریح کرد: «این شوک قیمتی کاملا سوداگرانه است، در نتیجه به مردم توصیه می‌شود خرید خانه خود را به تاخیر بیاندازند تا به نرخ واقعی خود برسد.»

وی افزود: «50 تا 70 درصد قیمت مسکن حبابی و غیرواقعی است، بنابراین امیدوار هستیم در سال آینده شاهد سیر نزولی قیمت مسکن باشیم.»

این فعال بازار مسکن گفت: «پیش‌بینی می‌کنم قیمت مسکن در اردیبهشت ماه سال آینده 20 درصد کاهش یابد. این دلالان هستند که می‌گویند، قیمت مسکن رشد پیدا کرده است، اما این‌گونه نیست و اگر خریداران عجله‌ای برای خرید مسکن ندارند، فعلا دست نگه دارند.»

عضو انجمن انبوه‌سازان با اشاره به این‌که در بازار مسکن رکودی وجود ندارد، تصریح کرد: «بازار مسکن در مقایسه با دهه 80 رونق گرفته است، اما به دلیل آن‌که برخی قیمت‌های پیشنهادی بسیار بالاتر از توان خریداران بوده، قدرت تحرک بیشتر در بازار مسکن گرفته شده است.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد