اونس طلا2213.5
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بسته‌های پیشنهادی دولت برای تثبیت نرخ ارز مناسب، اما ناکافی است/ نرخ ارز سال آینده افزایش می‌یابد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: اقدام بانک مرکزی برای جلوگیری از التهابات ارزی روش مناسب اما ناکافی است البته در بین این روش‌ها به نظر می‌رسد مردم به سپرده ریالی با سود 20 درصد تمایل بیشتری نشان دهند.

ابوذر نجمی با بیان این‌که هفته گذشته با حضور پلیس و دستگیری دلالان التهابات تا حدی خوابیده است خاطرنشان کرد: در هفته‌های آینده اگر بحران خاصی نداشته باشیم و ترامپ تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند جهش چشمگیری را نخواهیم داشت.

او ادامه داد: حضور پلیس و جلوگیری از نوسانات ارز توسط دلالان اگرچه اقدام موثری بود ولی چنین تصمیم‌هایی باید دو الی سه هفته قبل از این‌که التهابات به اوج خود برسد، انجام می‌شد.

دلیل نوسانات نرخ ارز چیست؟

نجمی با تاکید بر این‌که اگر مقابله با دلالان زودتر انجام می‌شد تاثیرش به مراتب بیشتر بود، توضیح داد: واسطه‌هایی که رو‌به روی پاساژ افشار ارز معامله می‌کنند مجوز رسمی از صرافی ندارند و قانونا هیچ فرد حقیقی اجازه خرید و فروش ارز را نداشته و باید برای جلوگیری از پولشویی با آن‌ها مقابله کرد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که "عده ای معتقدند نرخ ارز برای رسیدن به ارزش واقعی افزایش یافته و نباید آن را دستکاری کرد" خاطرنشان کرد: پارامتر‌های بسیاری در تعیین نرخ ارز موثر بوده ولی دلیل اصلی نوسانات، بحث تکنیکال انتقال ارز است بنابراین اگر ما به منابع ارزی خود دسترسی داشتیم دولت به سادگی می توانست بازار را کنترل کند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی اگر مشکل نقل و انتقالات ارزی و چالش‌های بانکی را نداشتیم شاهد چنین نوساناتی نبودیم.

نجمی با اشاره به اینکه خرید ارز سرمایه گذاری مناسبی نیست، گفت: در سایر کشورهای توسعه یافته ارز نوسان ندارد این در حالی است که در کشور ما ارز یک روند صعودی بلند مدت دارد که خرید آن باعث حفظ ارزش پول و قدرت خرید افراد می‌شود البته باید توجه کرد که به دلیل تاثیر گذاری نرخ ارز، ورود به سایر بازارها نیز همراه با ریسک خواهد بود،

نرخ ارز در سال 97 افزایش می‌یابد؟

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که یکسان سازی نرخ ارز به دلیل مشکلاتی چون نظام بانکی و نقل و انتقالات ارزی، سال آینده هم انجام نمی‌شود توضیح داد: انتظار این است سال آینده شاهد افزایش نرخ ارز باشیم اگرچه ممکن است تا پایان سال نرخ کاهش پیدا کند.

نجمی همچنین با بیان این‌که همه چیز به شرایط اقتصادی جامعه و فشاری که آمریکا بر اتحادیه اروپا و چین برای تحریم ایران می‌گذارد بستگی دارد، گفت: اگر این فشار ها زیاد نباشد افزایش نرخ 10 تا 15 درصد را تجربه می کنیم و اگر فشار بیشتر شود نرخ ارز تا 30 درصد هم رشد خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد