اونس طلا2328.44
مظنه15,272,000
18 گرم3,525,500
ارزش سکه34,407,816
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,100,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000
یک کارشناس اقتصادی:

پیش فروش سکه ناشی از نگرانی در بازار ارز و دیگر بازارهاست/ دورنمای قیمت طلا کاهشی است

یک اقتصاددان با بیان اینکه اتخاذ سیاست پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی در این مقطع ناشی از نگرانی‌هایی است که از وضعیت بازار ارز و دیگر بازارها دارد، گفت: بانک مرکزی می‌خواهد با عرضه بیشتر سکه التهاب بازار ارز و التهاب احتمالی دیگر بازارها را در ماه‌های پایانی سال کنترل کند.

مرتضی بکی، با بیان ابزارهای سیاست پولی در ایران آنقدر محدود است که بانک مرکزی نمی‌تواند از ابزار غیرمستقیم برای کنترل حجم پول و نقدینگی استفاده کند، اظهارداشت: در همین راستا بانک مرکزی مجبور به استفاده از ابزارهای مستقیم پولی است که یکی از این ابزارهای مستقیم، خرید و فروش سکه است.

وی افزود: در تمام دنیا طلا یکی از ذخایر بانک‌های مرکزی است اما نسبت حجم طلا از این ذخایر چندان چشم‌گیر نیست. در دنیا صندوق‌های طلا وجود دارد و بانک‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند اما اینگونه نیست که بانک‌های مرکزی هر چند سال یک بار اقدام به فروش طلا کنند. بانک‌های مرکزی در شرایطی که احتمال کاهش بهای طلا وجود دارد با هدف مدیریت دارایی‌ها، اقدام به فروش و تبدیل دارایی طلای خود کرده و این نوسان‌ها را مدیریت می‌کنند اما این به معنای نقش ابزار پولی برای طلا نیست زیرا آنقدر تنوع در استفاده از ابزارهای پولی وجود دارد که بانک مرکزی نیازی به استفاده از ابزار فروش طلا ندارد.

بکی با تاکید بر اینکه بانک‌های مرکزی در دنیا طلا را به عنوان ذخایر خود نگه‌داری می‌کنند، گفت: مشکل این است که دست بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های پولی بسته است و بانک مرکزی مجبور می‌شود از چنین روش‌هایی برای کنترل نقدینگی استفاده کند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل در خصوص آینده بازار طلا، گفت: هر زمان اقتصاد آمریکا از شرایط رکودی بیرون بیاید، نرخ‌های بهره افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در آینده قیمت طلا کاهش یابد. هم‌اکنون هم اقتصاد آمریکا تحرکات خوبی را برای رشد مثبت اقتصادی داشته و انتظار می‌رود نرخ بهره کاهش نیابد و حتی در آینده افزایش یابد.

وی با پیش‌بینی کاهش قیمت طلا به کانال 1200 و 1100 دلار، افزود: روند قیمت جهانی طلا کاهشی است، اما اینکه تا چه میزان کاهش یابد، بستگی به هزینه نهایی تولید دارد. با توجه به اینکه هزینه تولید طلا حدود 700 دلار در هر اونس است، احتمال نوسان بهای دلار در دامنه 1000 دلار وجود دارد.

بکی تصریح کرد: بنابراین جریان بهای طلا کاهشی است اما در مقطع تابستان به دلیل افزایش برگزاری مراسم‌های عروسی در هند، تقاضای طلای زینتی افزایش می‌یابد و این مولفه قطعا بر قیمت طلای جهانی تاثیرگذار خواهد بود اما در مجموع بهای اونس جهانی طلا کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به نگرانی بانک مرکزی از التهاب در سایر بازارها، گفت: بانک مرکزی در این مقطع به دنبال پیش فروش سکه است و سیاست منشاء نگرانی‌هایی است که از وضعیت بازار ارز و دیگر بازارها دارد. بانک مرکزی می‌خواهد با عرضه بیشتر سکه التهاب بازار ارز و التهاب احتمالی دیگر بازارها در ماه‌های پایانی سال را کنترل کند.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی از برنامه پیش فروش سکه در سررسیدهای سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یک ساله از 15 بهمن‌ماه خبر داده است. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در جمع خبرنگاران این اقدام را در راستای کاهش حباب قیمتی سکه در بازار عنوان کرد، این در حالی است که محاسبات نشان می‌دهد هم اکنون قیمت سکه در بازار حباب ندارد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد