اونس طلا2154
مظنه14,206,000
18 گرم3,279,400
ارزش سکه32,006,118
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

مراقب گزش ارزی باشیم!

دولتمردان مراقبت کنند تلاطمات اخیر و افزایش افسار گسیخته نرخ ارز دستاورد بزرگ دولت تدبیر و امید در کنترل و کاهش نرخ تورم را به خطر نیندازد.

اگرچه انتظار می‌رفت با صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز در بهمن و اسفند، افسار رشد افسار گسیخته دلار کشیده شود اما عکس این موضوع اتفاق افتاد.

سکه تمام و دلار آمریکا در بازار امروز - یکشنبه - باز هم به روند افزایشی روزهای گذشته خود ادامه داده و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند. دلار آمریکا که از هفته گذشته در تمامی روزها در شیب صعودی قرار داشت، امروز هم در ادامه همان مسیر به حرکت افزایشی خود ادامه داده و با رسیدن به نرخ ۴۶۵۰ تومان به بالاترین نرخ امسال خود رسید.

در حالی دلار افسار پاره کرده و بی‌مهابا می‌تازد که دولتمردان پیش از این وعده کنترل و کاهش نرخ ارز را داده بودند؛ از رییس کل بانک مرکزی گرفته که وعده کاهش نرخ ارز در بهمن ماه را داد تا رییس سازمان برنامه و بودجه که از تکدر خاطر رییس‌جمهوری به دلیل رشد نرخ ارز خبر داد.

رشد نرخ ارز قیمت برخی خدمات و کالاها را تحت تاثیر قرار داده و باعث رشد تورم می‌شود. مراقب گزش ارزی باشیم!.

لایی‌کشی دلالان در بازار ارز

تا بحث ارز است به اظهارات نایب رییس اتاق بازرگانی تهران نیز اشاره کنیم که معتقد است دلالان و واسطه‌ها در تعیین نرخ ارز اثرگذار هستند. علاء میر محمد صادقی در این رابطه اظهار کرده که " سکوت مسئولان باعث شده است که برخی از واسطه‌ها در موضوع ارز دخالت کنند و قیمت ارز افزایش پیدا کند. گرچه ممکن است این اتفاق بر روی صادرات اثر مثبت بگذارد، اما اثرات سوء خواهد داشت. لذا توصیه این است دولت و بانک مرکزی نرخ ارز را تثبیت کنند و اجازه ندهند نرخ ارز را واسطه‌ها تعیین کنند چون نتیجه آن برای اقتصاد مفید نیست".

ارز "گوشی" را هم گران کرد!

اما ظاهرا اخبار در مورد ارز و تاثیرات آن تمامی ندارد. در جدیدترین رویداد در این زمینه نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل رشد قیمت گوشی‌های تلفن همراه را افزایش نرخ ارز دانسته است. محمدجواد آذری جهرمی اظهار کرده که " برخی می‌گویند با اجرای طرح ریجستری قیمت تلفن همراه ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، اما این موضوع کاملا صحیح نیست. روزی که ما طرح را اجرا کردیم، دلار ۳۹۰۰ تومان بود و امروز بیش از ۴۵۰۰ تومان است. همچنین آن زمان ارز مبادله‌ای ارائه می‌شد، اما اکنون تنها ارز آزاد داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت داشته باشیم".

احتمال اخذ مالیات از خانه‌های خالی

در خبر مهم دیگری امروز رییس سازمان امور مالیاتی کشور از احتمال اخذ مالیات از خانه‌های خالی خبر داد. به گفته سید کامل تقوی‌نژاد " سال ۱۳۹۳ تفکری در مجلس بود که چرا کسانی که در بخش تولید فعالیت می‌کنند مالیات بدهند، اما کسانی که در بخش مسکن فعالیت می‌کنند مالیات ندهند که این کار درستی بود و رونق خرید و فروش را به دنبال داشت. البته هنوز این مالیات دریافت نشده که باید بر اساس اطلاعات وزارت مسکن بررسی و تصمیم گیری شود".

دو راهی مهم پیش‌روی یارانه‌بگیران!

در یک گزارش اقتصادی از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی عنوان شد که با موافقت مجلس برای کاهش منابع یارانه نقدی و در نهایت حذف بیش از ۳۰ میلیون دریافت کننده یارانه، اکنون یارانه‌بگیران دو راه دارند؛ یا اجازه دهند تراکنش‌های مالی آنها که عمدتا حساب‌های بانکی است چک شود و از سوی دولت مورد آزمون قرار گیرند یا اینکه اگر مایل به این کار نیستند، داوطلبانه انصراف دهند.

خیلی وقت است که حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند و تخصیص منابع مربوطه به افراد نیازمند و طرح‌های اشتغال‌زا، از مطالبات کارشناسان از دولت است.

زمین ایلام چه می‌گوید؟

از زمان وقوع زمین‌لرزه شدید سرپل‌ذهاب، گزارش شده که صداهایی از درون زمین اهالی شهرستان سرابله واقع در استان ایلام را نگران کرده است. به همین دلیل تیم کارشناسی از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی به محل اعزام شده و اعلام کردند که این صداهای معماگونه منشأ زمین‌لرزه‌ای ندارد و احتمالا به یک پدیده زمین‌شناسی دیگر مربوط است.

به گفته علی اژدری - مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جنوب باختری - " این صداها احتمالاً ناشی از ریزش حفرات انحلالی در زیر زمین است". نتایج برداشت‌های لرزه‌نگاری در این زمینه، حاکی از احتمال وقوع شکستگی و ریزش در سنگ‌ها و بلوک‌های آهکی درون زمین در این منطقه است.

خودمان گل داریم، چرا وارد می‌کنید!؟

در خبر جالب توجه دیگری امروز مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه از واردات رسمی و غیررسمی گل به کشور انتقاد کرد. مهدی شریفی اظهار کرد که "علیرغم اینکه انواع گل و گیاه در ایران تولید می‌شود و محصول روی دست تولیدکنندگان مانده است، نه تنها گل و گیاه به صورت قاچاق وارد می‌شود، بلکه درهای گمرک به روی واردات باز است. با وجود فشارهایی که اتحادیه برای جلوگیری از ورود قاچاق گل داشته این امر ادامه دارد و حتی از طریق گمرک وارد کشور می شود که این موضوع بزرگترین صدمه را به تولیدکنندگان گل وارد می کند".

دعا کنیم باران بیاید

براساس آخرین آمارهای ثبت شده در ایستگاه‌های باران‌سنجی، میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ یعنی از اول مهرماه تا ۲۹ دی‌ماه سال‌جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۲.۶ درصد کاهش داشته است. بیشترین میزان کاهش بارش‌ها در حوضه اصلی آبریز خلیج فارس و دریای عمان به میزان ۲۸.۸ میلی‌متر و کمترین میزان کاهش بارش در حوضه آبریز قره قوم به میزان ۱.۹ میلی‌متر بوده است.

میراث هیتلر حراج می‌شود!

در خبر جالب توجه دیگری امروز اعلام شد که خودروی سواری آدولف هیلتر - رهبر آلمان نازی - در ماه ژانویه ۲۰۱۸ میلادی به فروش می رسد. این خودرو از نوع مرسدس بنز ۷۷۰کا است که بصورت اختصاصی برای هیتلر طراحی و ساخته شده است. هیتلر از این خودرو در خلال سالهای ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۱ میلادی برای حضور در مراسم های رسمی و رژه‌های ارتش آلمان استفاده کرده است.
خودروی لیموزین هیتلر بعد از سال ۱۹۴۱ میلادی به دست آمریکایی‌ها افتاد و سالها میان کلکسیونرهای این کشور دست به دست شد، اما اکنون در حراجی رسمی در آلمان به فروش خواهد رسید.

خطری‌های ۲۰۱۸ را بشناسید

یک موسسه تحقیقاتی تحت عنوان WEF به تازگی درباره تهدیدات و ریسک‌های جهانی گزارشی تهیه کرده است. در این گزارش فهرستی از مشکلات و خطرات احتمالی و بالقوه‌ای که در جهان ممکن است رخ دهد و مردم کشورهای مختلفی را با دشواری‌های بسیاری روبرو کند، به چشم می‌خورد. حملات سایبری و سرقت اطلاعات خصوصی و مالی افراد و سازمان‌ها توسط مجرمان سایبری، هکرها و بدافزارها در صدر این فهرست قرار گرفته و جایگاه نخست خطرناک‌ترین مشکل و معضل جهان را به خود اختصاص داده است.

کاهش محبوبیت مبل ایرانی در بازارهای خارجی

صادرات مبل در پنج سال اخیر به حدود نصف کاهش یافته است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در سال گذشته ۱۱ میلیون دلار مبلمان ایرانی به مقصد عراق صادر شده و مقصد ۵۵.۷ درصد از مبلمان صادراتی ایران عراق بوده است. پس از آن سوریه با وارداتی در حد دو میلیون دلار ۱۳ درصد از صادرات ایران در این بخش را به خود اختصاص داده و افغانستان با حدود دو میلیون دلار سهم ۱۰ درصدی از صادرات مبل ایران دارد. همچنین امارات متحده عربی با واردات ۱.۶ میلیون دلار مبلمان ایرانی به عنوان چهارمین بازار هدف این بخش شناخته شده و هفت درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد