اونس طلا2366.17
مظنه16,307,000
18 گرم3,764,400
ارزش سکه36,739,671
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,300,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

روند افزایش نرخ بهره فدرال تا سال۲۰۲۰ ادامه دارد

آخرین نشست کمیته بازار آزاد آمریکا در سال جاری میلادی با اینکه از تداوم روند انقباضی تا سال ۲۰۲۰ میلادی حکایت داشت؛ اما اثرگذاری نرمالی روی بازارها بروز نداد.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین،نارسایی تورم بازهم سیاست تمام انقباضی فدرال رزرو را از تقویت دلار و به تبع آن تضعیف طلا بازداشت. با احتساب نرخ تورم ۷/ ۱ درصدی ماه نوامبر، هفتمین ماه متوالی با تورم زیر نرخ هدف ۲ درصدی در سال جاری میلادی ثبت شد. به گزارش دنیای اقتصاد، با این شرایط، برخی از اعضای کمیته بانکی، نگرانی تورمی خود را با درج رای مخالف به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر نشان دادند. شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌ با سررسید بلندمدت به‌طور طبیعی با افزایش نرخ بهره تقویت می‌شوند؛ اما بروز «دیلمای تورمی» در اتمسفر اقتصادی آمریکا، روند طبیعی را معکوس کرد. شاخص دلار و بازدهی اوراق بلندمدت کاهش یافتند و در طرف دیگر بازار جهانی، اونس طلا افزایشی شده و روزهای کاهشی خود را پشت‌سر گذاشت. تنها بازاری که طبق پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ بهره سود برد، وال‌استریت بود. شاخص S&P۵۰۰ و شاخص میانگین صنعتی داوجونز، رکورد‌های جدید خود را در بامداد پنج‌شنبه ثبت کردند.

چشم‌انداز انقباضی فدرال رزرو

فدرال رزرو نرخ بهره کوتاه‌مدت را به‌طور رسمی برای سومین بار در طول سال جاری میلادی افزایش داد. با اینکه نشست ماه گذشته کمیته بازار آزاد این افزایش نرخ بهره را قطعی کرده بود؛ اما این افزایش ۲۵ صدم درصدی از بامداد پنج‌شنبه به‌صورت رسمی اعمال شد. علاوه‌بر ثبت نرخ بهره صندوق فدرال بین ۲۵/ ۱ درصد تا ۵/ ۱ درصد، تداوم افزایش‌های ربع درصدی در سال ۲۰۱۸ نیز از جمله نتایج مهم آخرین اجلاس کمیته بازار آزاد آمریکا در سال جاری بود. با توجه به نمودار نقطه‌ای روند تصمیم‌گیری فدرال‌‌رزرو برای نرخ بهره در ماه دسامبر، سال ۲۰۱۸ میلادی در شرایط مطلوب و معمول، با سه افزایش نرخ بهره دیگر همراه خواهد شد. به این ترتیب تا ماه پایانی سال آتی میلادی نرخ بهره صندوق فدرال به حدود ۱۲۵/ ۲ درصد خواهد رسید. روند انقباضی در سیاست پولی آمریکا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت؛ به‌گونه‌ای‌که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، نرخ بهره هدف فدرال رزرو به حدود ۶۸/ ۲ درصد، و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی نیز این نرخ به ۱/ ۳ درصد خواهد رسید. مقایسه نمودار ماه دسامبر (آخرین نمودار منتشر شده) با نمودار فدرال رزرو در ماه سپتامبر، از تغییرات محسوسی حاکی نیست و تنها تغییری که می‌توان به آن اشاره داشت، افزایش چشم‌انداز نرخ بهره پایان سال ۲۰۲۰ از ۹/ ۲ درصد به ۱/ ۳ درصد است. با این اوصاف، فدرال رزرو در فاصله ۳ماهه انتشار این دو نسخه از نمودار، روند افزایش نرخ بهره و اعمال سیاست انقباضی را حداقل تا سال ۲۰۲۰ میلادی با جدیت دنبال می‌کند. آخرین نکته‌ای که این نمودار در بر دارد، نرخ بهره پس از سال ۲۰۲۰ میلادی است. متوسط نظر‌ات اعضای کمیته بازار آزاد آمریکا، نرخ بهره پس از این سال را بین ۳ درصد تا ۲۵/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

افزایش نگرانی‌ها با نارسایی تورم

در حالی که سومین افزایش نرخ بهره از چند هفته گذشته قطعی شده بود؛ «چارلز اوانز» از فدرال رزرو شیکاگو و «نیل کشکاری» از فدرال رزرو مینه‌پلیس، در نشست بامداد پنج‌شنبه کمیته بازار آزاد، رای مخالف خود را با افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر ثبت کردند. این دو عضو کمیته، مخالفت خود را به نگرانی از نارسایی تورم مربوط دانستند. نرخ تورم ۲ درصدی که فدرال رزرو به‌عنوان هدف در نظر گرفته، در طول چند ماه اخیر تحقق نیافته است. در این شرایط، تعداد مخالفان افزایش‌های متوالی نرخ بهره بیشتر شده و روند بازارها نیز از واکنش‌های متناقض به نتایج نشست‌های بانکداران آمریکایی در ماه‌های اخیر حکایت دارد. افزایش نرخ بهره به‌عنوان یک سیاست پولی انقباضی، در شرایط نرمال شاخص دلار را تقویت و قیمت جهانی طلا را تضعیف خواهد کرد؛ اما ثبت سومین افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی به همراه مشاهده چراغ سبز برای سه افزایش نرخ بهره در سال آتی میلادی، به تقویت دلار و تضعیف اونس منجر نشد. در شرایطی که نشست کمیته بازار آزاد، به اندازه کافی سیگنال انقباضی به بازارها مخابره کرده بود، روند بازارها به گونه دیگری رقم خورد تا شرایط اقتصادی آمریکا غیر‌نرمال تلقی شود. کارشناسان غیرنرمال بودن شرایط را به نرخ تورم نسبت می‌دهند؛ چراکه طبق آمار وزارت کار آمریکا، هفتمین ماه پیاپی با نرخ تورم زیر ۲ درصد، در ماه نوامبر ثبت شده است.

رکوردشکنی وال‌استریت

وال‌استریت روز چهارشنبه در انتظار نشست آخر سال فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد آمریکا، روند روبه رشدی را طی می‌کرد. پیش از آن نیز در گزارش هفته گذشته آمادگی وال‌استریت برای ثبت رکورد جدید پیش‌بینی شده بود. از طرفی، تثبیت سومین افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷، قبل از چهارشنبه بر بازارهای جهانی مسجل شده بود تا مخابره هرگونه سیگنال درخصوص شدت روند انقباضی در سال آینده میلادی بیشترین اهمیت را به اجلاس پولی ۱۳ دسامبر داده باشد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز و شاخص S&P۵۰۰ پس از اتمام نشست در بامداد روز پنج‌شنبه رکورد‌های جدید خود را به ثبت رساندند. شاخص داوجونز ۳دهم درصد رشد را تجربه کرد و به عدد بی‌سابقه ۲۴ هزار و ۵۷۵ واحدی صعود کرد. شاخص S&P نیز با عبور از عدد ۲۶۷۱ واحدی نزدیک به رکورد ماه گذشته خود ثبت شد. در کنار دو رکورد جدید وال‌استریت، شاخص نزدک کامپوزیت، ۵دهم درصد تقویت شد، اما ۱۸ نقطه واحد، برای شکستن رکورد ۲۸ نوامبر کم آورد.اوج‌گیری مجدد وال‌استریت بیشتر به دو بخش تکنولوژی و درمان مربوط بود و بخش انرژی کمترین سهم را در ثبت رکورد بازار سهام آمریکا داشت.

شاخص دلار در سایه اونس طلا

شاخص دلار آمریکا و بازدهی اوراق قرضه این کشور، پس از آنکه گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده نتوانست به پیش‌بینی‌ها برسد، تحت فشار قرار گرفتند و چهارشنبه شب را کاهشی به پایان رساندند. شاخص دلار در فاصله بین انتشار گزارش شاخص قیمتی و نشست کمیته بازار آزاد ۲دهم درصد نسبت به ارزهای رایج دنیا افت کرد. بازدهی اوراق خزانه با سررسید ۱۰ ساله، پس از آنکه چند روز متوالی بالای ۴/ ۲ درصد گزارش ‌شد، در همین اثنا به ۳۸/ ۲ درصد رسید. نارسایی تورم که پیش از این نیز منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا را به سمت خطی شدن کشانده بود، روز پنج‌شنبه هم با کاهش بازدهی اوراق با سررسید بلندمدت، نسبت به بازدهی اوراق با سررسید کوتاه‌مدت، این منحنی را به سوی خطی‌شدن رهنمون کرد.

فلز زرد پس از انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا شرایط را برای صعود مناسب دید و چهارشنبه را با رشد ۱۱ دلاری نسبت به قیمت بازشده ۱۲۴۳ دلاری پشت‌سر گذاشت. در ادامه، نشست کمیته سیاست‌گذاران پولی آمریکا که پیش از این عامل کاهشی برای فلز زرد تلقی می‌شد، با توجه به نارضایتی از روند رشد تورم، تاثیر پیش‌بینی‌شده را بر طلا ثبت نکرد. طلا در روز پنج‌شنبه، تنها یک دلار نسبت به قیمت بازشده افت کرد تا معامله‌گران این بازار، در انتظار یک جمعه افزایشی برای طلا باشند. اونس فلز زرد دیروز در قیمت ۱۲۵۳ دلاری باز شد و تا ساعت ۶ بعد از ظهر به قیمت ۱۲۶۱ دلاری صعود کرد. فلز زرد که ماه گذشته نیز پس از اظهارات محتاطانه فدرال رزرو درخصوص معمای تورمی افزایشی شده بود، سیگنال جدید کمیته بازار آزاد آمریکا را همان‌گونه پاسخ داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد