اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
137/138

آیا بیت کوین می تواند جایگزین طلا به عنوان مکان امن سرمایه گذاری شود؟

سایت طلا : یکی از دلایل اصلی که طلا به عنوان پوشش مطمئنی برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابر نوسانات شدید اقتصادی به شمار می رود، ارتباط معکوس آن با ارزش پول است.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کوین اسپیکر، زمانی که سرمایه گذاران بین المللی اعتماد خود را نسبت به ارزهای جهانی از دست می دهند، قیمت طلا با افزایش روبرو می شود و بالعکس. این یک روند سنتی و دیرینه بوده است که زمانی که اقتصاد با مشکلات و چالش های جدی روبرو می شود، سرمایه گذاران به بازار طلا روی می آورند.

بر اساس این گزارش در شرایطی که محبوبیت ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین رو به افزایش است، برخی اقتصاددانان بر این باورند که ارز دیجیتال شاید بتواند جایگزین طلا به عنوان مکان امن سرمایه گذاری شود.

این در حالی است که آغاز مبادلات بیت کوین در بازار آتی شیکاگو نیز موجب تقویت قیمت جهانی این ارز دیجیتال شده است. البته هنوز بسیاری از کشورهای جهان، مبادلات بیت کوین را به رسمیت نشناخته اند. جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز در پایان نشست اخیر این بانک در سخنانی تاکید کرد: بیت کوین ارزش ذاتی ندارد و تنها یک وسیله و ابزار برای سفته بازی است. فدرال رزرو نیز هیچ برنامه ای برای به رسمیت شناختن بیت کوین ندارد.

موسسه مالی جی پی مورگان آمریکا بر این باور است که بیت کوین می تواند جانشین طلا به عنوان مکان امن سرمایه گذاری شود.یکی از شباهت های اصلی بیت کوین و طلا این است که هر دو دارایی در برابر نوسانات شدید اقتصادی و بدتر شدن اوضاع بازارهای مالی، با افزایش قیمت روبرو می شوند.

طلا در برابر تنش ها و نگرانی های سیاسی نیز با افزایش تقاضا و قیمت مواجه می شود. قیمت طلا بلافاصله پس از همه پرسی برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با افزایش چشمگیری روبرو شد.

تجربه نشان داده است که قیمت بیت کوین نیز تحت تاثیر کاهش نرخ ارز در بازارهای بین المللی با افزایش روبرو می شود. آمارهای رسمی نشان می دهد در حالی که روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شتاب گرفته است، تمایل سرمایه گذاران برای خرید طلا و بیت کوین با افزایش همراه بوده است.

البته هنوز قانونی و مشروع بودن بیت کوین به عنوان یک ابزار برای پرداخت و انجام مبادلات به شدت با ابهام روبرو است. اینکه قیمت بیت کوین با یک حباب خطرناک روبرو است، موجب نگرانی های شدیدی شده است. دولت ژاپن از نخستین کشورهایی است که از ارز دیجیتال حمایت کرده است. ولی هنوز سایر کشورها و اقتصادهای بزرگ جهان با جایگزینی بیت کوین و ارز دیجیتال به جای طلا مخالفت می کنند. مهمترین استدلال مخالفان این است که بیت کوین مانند طلا یک سرمایه گذاری فیزیکی نیست. بنابر این بیت کوین نمی تواند یک مکان امن برای سرمایه گذاری در برابر نوسانات شدید اقتصادی و سیاسی باشد.

از سوی دیگر جایگاه سرمایه گذاری بیت کوین نیز به درستی مشخص نیست. این بدان معناست که بیت کوین هنوز به عنوان یک کالا به رسمیت شناخته نشده است. از نظر تاریخی سرمایه گذاران در شرایطی که ارزش پول با کاهش روبرو می شود، به سوی دارایی های فیزیکی مثل طلا نفت روی می آورند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، بیت کوین را می توان یک سرمایه گذاری جایگزین در نظر گرفت و نه مکان امنی برای سرمایه گذاری.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد