اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خطر سقوط طلا جدی است

با اینکه تلاش فلز زرد برای خروج از محدوده خطر تا عصر دیروز به بن‌بست خورده بود؛ اما برخی تحلیلگران، به وجود یک شانس افزایشی برای طلا اشاره می‌کنند.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین،این شانس طلا به نتیجه آخرین نشست «کمیته بازار آزاد» آمریکا در سال جاری میلادی و سیگنال تورمی فدرال رزرو وابسته است. نشست چهارشنبه شب این کمیته، نحوه برخورد سیاست‌گذاران پولی با سه مساله مهم را مشخص می‌کند. تثبیت افزایش نرخ بهره هدف به ۵/ ۱ درصد و تایید آغاز تعدیل ترازنامه اوراق فدرال از ماه ژانویه سال آتی، دو مساله‌ای هستند که پیش از این قطعی شده‌ و هیچ یک به سود اونس طلا نخواهند بود. حامیان طلا سومین مساله را مورد هدف قرار داده‌اند و نسبت به بازگشت معمای تورمی امیدوار هستند. این معما یا همان «دیلمای تورمی»، به دلیل همزمانی ضعف در رشد نرخ تورم و اعمال سیاست انقباضی به‌عنوان مهار‌کننده تورم، تشکیل شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، در صورتی که سیاست‌گذاران نارسایی تورم به هدف فدرال‌رزرو را بروز دهند، طلا از محدوده خطر جدا خواهد شد و شاخص دلار تحت فشار قرار می‌گیرد.

تداوم افت خریدار در بازار آتی

اونس فلز زرد با افت ۴۵صدم درصدی که روز دوشنبه از خود نشان داد، فرضیه طلا در محدوده خطر را بیش از پیش تقویت کرد. بسیاری از تحلیلگران بازار فلزات گرانبها، اتمسفر سیاسی و اقتصادی حاکم بر بازارها را ضد طلا پیش‌بینی کرده بودند. روند قیمتی فلز زرد در روز دوشنبه با معامله هر اونس به بهای ۱۲۴۸ دلار، آغاز شد و در ادامه با اینکه افزایشی‌ها سعی داشتند طلا را صعودی کنند؛ اما خواست این گروه محقق نشد و قیمت اونس سقوط کرد. همزمان با بازگشایی بازار در بامداد دیروز، اونس طلا کمی تقویت شد، با این حال، افزایش قیمت به اندازه‌ای نبود که تضعیف دوشنبه جبران شود. در واقع، قیمت هر اونس طلا تا ساعت ۸ بعد از ظهر روز گذشته، نزدیک به ۱۲۳۷ دلار ثبت شد که از ابقای فشارها بر فلز زرد حکایت دارد.

همانطور که پیش بینی شده بود تداوم افت تعداد معامله‌گرانی که در بازار آتی موقعیت خرید می‌گیرند، همزمان با افزایش فروشندگان طلای کاغذی (آتی)، قیمت اونس فلز گرانبها را در ابتدای هفته کاهشی کرد. «اینوستینگ» بنا به گزارش CFTC، غلبه تعداد معامله‌گران کاهشی بر افزایشی‌ها را عاملی برشمرد که پتانسیل افت قیمت اونس را در این هفته بازار جهانی زنده نگه داشته است. با اینکه بدبینی‌ها به طلا در حال تشدید هستند، برخی از حامیان فلز زرد نشست «کمیته بازار آزاد» آمریکا را به گونه دیگری تعبیر می‌کنند.با این اوصاف، زبان احتمالی نشست فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد، به دو شکل متفاوت در میان تحلیلگران فعال ترجمه می‌شود. برخی سیگنال ثبت افزایش نرخ بهره هدف را نتیجه نهایی نشست این هفته می‌دانند و تقویت شاخص دلار را همزمان با کاهش ارزش طلا پیش‌بینی می‌کنند. از سوی دیگر، حامیان فلز زرد، به وجود یک شانس افزایشی برای طلا اعتقاد دارند که به بازگشت «دیلمای تورمی» فدرال رزرو مربوط می‌شود.

امید طلا به اختلال تورمی!

آخرین نشست کمیته بازار آزاد آمریکا در سال جاری میلادی، نیمه‌شب چهارشنبه برگزار خواهد شد. نتیجه این نشست در سه حوزه برای بازارها اهمیت ویژه دارد. ثبت نرخ بهره ۵/ ۱ درصدی، برنامه زمانی آغاز تعدیل ترازنامه اوراق فدرال در سال ۲۰۱۸ و چشم‌انداز تورمی، این سه حوزه را شکل می‌دهند. ثبت افزایش نرخ بهره هدف از ۲۵/ ۱ درصد به ۵/ ۱ درصد از روزهای گذشته تاثیر خود را بر روند بازارها ثبت کرده است و عدم اعمال آن، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. از طرفی تعدیل ترازنامه ۴۵۰۰ میلیارد دلاری اوراق فدرال که با اجرای بسته نجات بازار آمریکا پس از بحران اقتصادی تولید شده بود، طبق برنامه قبلی انجام خواهد شد. با این شرایط، دو سیگنال انقباضی علیه طلا از سوی سیاست‌گذاران پولی ایالات متحده به بازار مخابره خواهد شد؛ اما امید حامیان فلز زرد به سومین حوزه‌ای است که کمیته بازار آزاد آن را بررسی خواهد کرد.

جنت یلن، رئیس فعلی فدرال رزرو، ماه گذشته تورم ضعیف را به معما تشبیه کرد و باعث شد بازارها نسبت به کارآمدی سیاست انقباضی مشکوک شوند. سیاست انقباضی همانند اهرم کنترل‌کننده تورم عمل می‌کند؛ اما زمانی که تورم در حد انتظار رشد نکرده، اعمال این نوع از سیاست پولی دوگانگی در فضای اقتصادی ایجاد خواهد کرد. در واقع، نیاز به تورم در شرایطی احساس می‌شود که سیاست مهار رشد تورم در حال اعمال است؛ بنابراین بروز این دوگانگی در ماه گذشته، اجازه نداد شاخص دلار طبق روال معمول خود در فضای انقباضی رشد کند. در آن سوی میدان، بازار فلز زرد نسبت به «دیلمای تورمی» واکنش افزایشی نشان داده بود.حامیان اونس، بروز هر گونه نشانه از بازگشت این دیلما را عامل فزاینده برای طلا تلقی می‌کنند و این دوگانگی تورمی را به‌عنوان تنها شانس فلز زرد برای خروج از محدوده خطر مطرح کرده‌اند. در شرایط کنونی که خبری از سیگنال نارسایی تورم نشده، اونس فلز گرانبها به زیر خط قیمتی ۱۲۴۰ دلاری سقوط کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد