اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

همه چیز علیه اونس طلا!؟

اونس طلا به واسطه تقویت شاخص دلار به سراشیبی تندی رهنمون شد. سه گزارش جدید از نوع آمریکایی، فلز زرد را از گردش در قیمت‌های بالای ۱۲۹۰ دلاری تا مرز ۱۲۷۰ دلار پایین کشیدند.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین، اونس طلا با اینکه بی‌اطمینانی‌ ژئوپلیتیک شرق آسیا (آزمایش موشک بالستیک کره‌شمالی) می‌توانست به تقویت آن کمک کند؛ اما در ابتدا با مقاومت جدی دلار روبه‌رو شد. در ادامه شاخص دلار علاوه‌بر پیروزی در عملیات مقاومت چند ساعته، فلز گرانبها را به عقب‌نشینی نیز وادار کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، مقاومت دلار با حمایت پیشروی لایحه مالیات و اشتغال ترامپ در کنگره، جلسه رضایت بخش «جروم پاول» در مقابل سنا و رکورد ۱۷ ساله شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان، آغاز شده بود؛ اما مقاومت اسکناس آمریکایی در مقابل فشار افزایشی اونس طلا، ظرف چند ساعت تبدیل به غلبه ارز ایالات متحده بر فلز گرانبها شد. چهارشنبه شب در ساعات پایانی بازارهای جهانی، اونس فلز زرد از قیمت ۱۲۹۰ دلاری به ۱۲۸۴ دلار تنزل کرد.

انتشار سه گزارش مهم اقتصادی نه تنها روند تضعیف دلار را کند کردند، بلکه اونس طلا را به شدت تحت فشار قرار دادند. شاخص دلار در این روزها زمینه کاهش را به علت بی‌اطمینانی از تصمیم نهایی سنا (به‌رغم پیشروی) درخصوص لایحه مالیاتی ترامپ داشت؛ اما سه گزارش این زمینه را کمرنگ کردند و به فلز زرد نیز اجازه پیشروی ندادند. این سه تقویت‌کننده جدید برای شاخص دلار به سه حامی پیشین افزوده شدند تا اونس طلا بیشتر در موضع ضعف قرار بگیرد. رشد ۳/ ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی فصل تابستان که از سال ۲۰۱۴ بی‌سابقه بود اولین حاشیه امن را برای دلار ساخت. دومین موج حمایتی از شاخص دلار نیز با رسیدن رشد شاخص مصارف شخصی اصلی (Core PCE) به پیش‌بینی ۴/ ۱ درصدی تولید شد. این دو گزارش نگرانی از رشد اقتصادی آمریکا و نارسایی تورم به هدف را در شرایطی که افزایش نرخ بهره در حال اعمال است، کاهش داد. سومین گزارش نیز کاهش هفتگی متقاضیان بیمه بیکاری از ۲۴۱هزار نفر پیش‌بینی‌شده به ۲۳۸هزار نفر را به ثبت رساند. پایین بودن تعداد متقاضیان نسبت به پیش‌بینی‌ها معمولا به رشد شاخص دلار منجر می‌شود.

فشارهای سه‌جانبه بر طلا

روز پنج‌شنبه قیمت هر اونس از فلز زرد روز جدید خود را پس از افت ۷۷صدم درصدی چهارشنبه، با استارت در قیمت ۱۲۸۴ دلاری آغاز کرد. طلا بلافاصله پس از بازگشایی بازارهای آسیا-اقیانوسیه بازهم سیر نزولی خود را ادامه داد و تا پایان روز حتی در قیمت ۱۲۷۰ دلار هم معامله شد. فلز زرد در نهایت با ثبت قیمت ۱۲۷۵ دلاری پرونده پنج‌شنبه خود را بست. با این اوصاف شاخص دلار که روزهای تلخی را در هفته گذشته تجربه کرده بود، در حد انتظارات ظاهر نشد؛ اما اگر خبری از تقویت دلار در بازارها نبود چرا اونس ظرف ۲ روز نزدیک به ۵/ ۱ درصد تضعیف شد؟ سوالی است که پاسخ آن با تحلیل سه مولفه قابل بررسی است.

مولفه اول به اتمسفر سیاسی این روز‌های آمریکا مربوط است. طی این سناریو، معامله‌گران دلاری به انتظار تصمیم‌های کنگره نشسته‌اند و به منظور پرهیز از ریسک‌های محتمل از حضور در اینگونه بازارها اجتناب کردند. مولفه دوم افزایش قدرت ارز‌های اروپایی به نسبت دلار است. ارزهای اروپایی به دنبال جو نشات گرفته از جدال حساسیت‌زای این هفته دلار و طلا، بیشتر مورد اعتماد سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. در عین حال، گزارش‌های اقتصادی اروپا علامت منفی برای یورو نداشتند تا افزایش تقاضا برای این ارز با مشکلی مواجه نشود. سومین مولفه نیز با گرد و خاک ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، اتریوم و بیت‌کوین‌کش تولید شد. این ارز‌ها یا به تعبیر بانک‌های مرکزی، کالاهای دیجیتالی، از ابتدای هفته گذشته تا پنج‌شنبه رشد قابل‌توجهی ثبت کردند. بیت‌کوین در این مدت به بالای ۱۱هزار دلار پرواز کرد و اتریوم نیز حدود ۱۰ درصد رشد قیمتی داشت.

انتقال توجه از بازار طلا و ارز به سمت بازار دیجیتالی، سرمایه‌گذاران را نیز با خود جابه‌جا کرد. این سه مولفه در کنار یکدیگر عدم رشد شاخص دلار را در شرایطی که اونس در حال سقوط بود، توجیه می‌کنند. اما در روز جمعه افت شدید قیمت ارز‌های دیجیتالی، اثرگذاری مولفه سوم را از بین برد تا تنها دو مولفه اول در جو روز جمعه حضور داشته باشند. فلز زرد تا عصر جمعه تغییر محسوسی نداشت و تا ساعت ۶ بعد از ظهر حدود قیمت ۱۲۷۵ دلاری بازشده نوسان کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد