اونس طلا2303.79
مظنه15,416,000
18 گرم3,558,700
ارزش سکه34,732,248
قدیم (بهار)39,400,000
جدید (امامی)42,300,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

روند قیمت طلای سیاه رو به افزایش می‌رود/ صف‌آرایی مهره‌ها به نفع تولیدکنندگان در بازار نفت

کارشناسان بازار نفت با در نظر گرفتن ناآرامی‌های خاورمیانه روند قیمت طلای سیاه را رو به افزایش پیش بینی می‌کنند.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین،

رییس سابق سازمان جاسوسی ایالات متحده در حالی کاهش قیمت نفت را راهکاری برای زمینگیر کردن اقتصاد ایران عنوان می کند که معادلات اخیر بین تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک نشان از افزایش قیمت طلای سیاه دارد. این در حالی است که میزان وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی نسبت به برخی کشورهای تولیدکننده نفت، کمتر است. از سویی دیگر اظهارنظرهای اخیر مقامات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت، افزایش بیشتر قیمت نفت را نوید می دهد. به این چیدمان می توان تحولات اخیر عربستان و تکانه هایی در معادلات سیاسی خاورمیانه را نیز اضافه کرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر،به گفته کارشناسان بین المللی نفت می توان گفت قیمت طلای سیاه بر خلاف آنچه از سوی برخی رسانه های خارجی مطرح می‌شود، روند به افزایشی در پیش دارد. صحت این گفته را می توان در خروجی روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال جاری پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک جست و جو کرد؛ به این ترتیب که بر اساس گزارش این دبیرخانه در تاریخ مذکور قیمت سبد نفتی اوپک به ۶۱ دلار و پنج سنت برای هر بشکه رسید. این در حالی است که قیمت سبد نفتی اوپک روز جمعه هفته گذشته (۱۲ آبان ماه) ۵۹ دلار و ۱۵ سنت بود. به نظر می رسد موج دستگیری شاهزادگان و مسئولان سعودی در آغاز هفته جاری، از جمله دلایل جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به شمار می‌آید. از طرفی اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود را از مقدار رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۸۰ هزار بشکه افزایش به یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه رساند. با این همه، این نهاد در گزارش ماهانه خود برآورد مقدار رشد تقاضای روزانه نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی را کاهش داد و آن را با ۴۰ هزار بشکه کاهش به یک میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه رساند. پیش از این، دیگر نهادهای ناظر بر بازار نفت ، از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، برآورد خود را از رشد تقاضای نفت جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش داده بودند.

وقتی پای جنگ در میان باشد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش «دورنمای نفت ۲۰۱۷» اعلام کرد که تقاضای جهانی برای نفت خام تولیدی اعضای این نهاد در ۲ سال آینده رشدی کمتر از انتظار دارد، زیرا رشد قیمت نفت به دلیل کاهش تولید نفت این سازمان و متحدان آن، سبب رشد تولید دیگر تولیدکنندگان می‌شود. البته ضمن چنین پیش بینی شاهد شرایط متفاوت دیگری هستیم. به این معنا که با توجه به ناآرامی های خاورمیانه و در راس آن عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت می توان پیش بینی کرد که در صورت بروز جنگ، قیمت نفت می تواند به سرعت در سربالایی رشد قرار گیرد.

اوپک همچنین در گزارش دورنمای نفت ۲۰۱۷ خود اعلام کرد افزایش تمایل به خودروهای برقی می‌تواند سبب شود رشد تقاضای خودروهای برقی در سال ۲۰۳۰ میلادی متوقف شود و دورنمای بلند مدت این سازمان را به چالش بکشد. در همین راستا محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، در مقدمه گزارش یاد شده، گفت: روشن است که این تعهد بزرگ به کاهش تولید نقشی مهم در فرایند بازگشت توازن به بازار نفت در سال جاری میلادی داشته است.

چشم انداز بازار نفت

طبق گزارش اخیر اوپک، تقاضا برای نفت خام تولیدی این سازمان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که نسبت به برآوردهای گزارش پارسال پایین‌تر است. اوپک همچنین برآورد خود را درباره رشد تولید نفت خام شیل بالا برد و رشد قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ و استمرار رشد تقاضا را مهمترین دلیل این افزایش تولید ذکر کرد.

طبق گزارش این سازمان، عرضه جهانی نفت خام شیل در سال ۲۰۲۰ میلادی به هفت میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، زیرا کشورهایی همچون آرژانتین و روسیه نیز همچون کشورهای آمریکای شمالی جمع تولیدکنندگان نفت شیل ملحق می‌شوند. اوپک همچنین برآورد رشد تقاضای نفت را در میان مدت افزایش داد و اعلام کرد تا سال ۲۰۲۲ میلادی تقاضای روزانه نفت به ۱۰۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد