اونس طلا2220.06
مظنه14,226,000
18 گرم3,284,000
ارزش سکه32,051,178
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روند یورو پس از ۶ماه کاهشی شد

طلا رکورد پایین‌ترین بازدهی ماهانه در سال ۲۰۱۷ را در هفته جنجالی یورو و دلار تجربه کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین ،هفته جنجالی دو ارز مهم دنیا شرایطی متفاوت برای این دو به همراه داشت. انتخابات پارلمانی آلمان اولین زنگ نزول یورو را به صدا درآورد. پس از آن کاهش نرخ مشارکت بخش خصوصی در آلمان و فرانسه به همراه جبهه‌‌گیری اروپای شرقی مقابل مرکل و اتحادیه اروپا ضربات دیگری بودند که نفس یورو را پس از ۶ ماه رشد بریدند. اما دلار به عکس یورو، بهترین هفته خود را در سال‌جاری میلادی تجربه کرد. پس از سخنرانی جنت یلن و عیان شدن سیاست افزایش نرخ بهره برای سومین بار در سال ۲۰۱۷، دلار توانست اولین حرکت فنری خود را در هفته انجام دهد. پس از آن پرده‌برداری ترامپ از جزئیات طرح کاهش مالیاتی جمهوری‌خواهان دومین مقطع رشد دلار را رقم زد. به گزارش دنیای اقتصاد، شاخص دلار در آخرین روز بازار در ماه سپتامبر 07/ 93 بسته شد. اولین روز ماه سپتامبر برای این شاخص با 81/ 92 باز شده بود. نرخ تغییرات ماهانه شاخص دلار در سال 2017 برای دومین بار در سال مثبت شد. در ماه سپتامبر سال‌جاری (شهریور ماه) نرخ رشد 44/ 0 درصدی برای شاخص دلار ثبت شد که بیشترین میزان در طول سه فصل گذشته، پس از رشد 62/ 1 درصدی ماه فوریه (بهمن‌ماه 1395) بود.

بیشترین نرخ رشد شاخص دلار نیز در هفته گذشته تجربه شد. تغییرات هفتگی شاخص دلار در هفته پیشین به 99/ 0 درصد رسید که در سال‌جاری میلادی و شمسی بیشینه است. ماه گذشته برای یورو برعکس دلار کاملا کاهشی بود. نرخ رشد ماهانه یورو پس از 6 ماه در سپتامبر منفی شد. شاخص یورو (اینوو) در ماه قبل، پس از دیگر تجربه رشد منفی‌اش در ماه فوریه، رتبه دوم کاهش در سال اخیر میلادی را به نام سپتامبر ثبت کرد. شهریور تنها ماه امسال شمسی بود که یورو در آن نرخ رشد ماهانه منفی را تجربه کرد. هفته گذشته نیز برای یورو هفته بدیمنی بود و سومین هفته از لحاظ شدت کاهش شاخص یورو را شکل داد. کاهش قدرت حزب آنگلا مرکل (به‌عنوان حامی بزرگ اتحادیه اروپا و یورو) در آلمان و به‌دنبال آن افزایش انتقاد‌ها از سیاست‌های اتحادیه اروپا، یورو را تضعیف کردند. سخنرانی یلن که از احتمال افزایش نرخ بهره خبر می‌داد، به همراه معرفی طرح کاهش مالیات ترامپ نیز از دلایل عمده روند افزایشی شاخص دلار بودند.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته رشد مصرف خانوار در آمریکا اعلام شد که 1/ 0 درصد رشد داشت. رشد درآمد خانوار نیز در این گزارش 2/ 0 درصد بود. بازار طلا به این گزارش واکنش موقت افزایشی نشان داد و بلافاصله به شرایط طبیعی بازگشت کرد. انتظارات از اختلاف بیشتر میان درآمد‌های ماه آگوست (مرداد ماه) در مقایسه با هزینه‌ها خبر می‌داد. اما نرخ اعلام شده انتظارات را برآورده نکرد. بازار طلا به سرعت واکنش خود را نشان داد و روند افزایشی‌اش را آغاز کرد. اما با پایدار شدن شرایط، روند افزایشی قیمت‌ها متوقف شد.

طلا، از قله به دره

بازار فلز زرد نیز در ماه گذشته شرایط پیچیده‌ای را تجربه کرد. طلا که در این ماه به قله‌زنی مشغول بود با تغییرات فضای سیاسی اروپا و آمریکا و همچنین آرام شدن نسبی بحران کره‌شمالی ناگهان سقوط کرد. نرخ رشد ماهانه طلا در سپتامبر (شهریور) با کاهش 12/ 3 درصدی همراه بود که بیشترین نرخ کاهشی در سال 2017 است.

نظرسنجی‌های دوگانه

نظرسنجی کیتکو در بخشی که مربوط به کارشناسان وال‌استریت است، روند افزایشی برای بازار طلا پیش‌بینی کرد. نسخه مین‌استریت این نظرسنجی که مربوط به خرده‌فروشان بازار است، به روند کاهشی طلا در کوتاه‌مدت معتقد است. از میان 15 تحلیلگر وال‌استریت 8 نفر روند افزایشی، 6 نفر روند کاهشی و فقط یک نفر ثابت ماندن شرایط برای بازار هفته آتی طلا را پیش‌بینی کردند. از میان 787 خرده فروش که در نظرسنجی مین‌استریت شرکت کرده‌اند، 453 نفر معادل 58 درصد، کاهش ارزش فلز زرد را برای هفته پیش‌رو محتمل دانستند. افرادی که روند افزایش بازار را مد نظر داشتند 250 نفر معادل 32 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را شامل شدند. سایر شرکت‌کنندگان که 10 درصد کل را با جمعیت 84 نفری پوشش می‌دهند، ثابت ماندن روند تغییرات بازار اونس طلا را بیش از حالت‌های دیگر محتمل دانستند. در سال 2017 (بدون احتساب هفته گذشته) از جمع 37 پیش‌بینی وال‌استریت، 23 دفعه روند درست گزارش شده که معادل 62 درصد موفقیت در پیش‌بینی بازار است. خرده‌فروشان مین‌استریت در 64 درصد از مجموع 36 مورد، پیش‌بینی صحیحی از روند هفتگی بازار فلز زرد ارائه داده‌اند. در پیش‌بینی هفتگی کیتکو، کارشناسان وال‌استریت نظرات خود را با توجه به آینده شاخص دلار اعلام کردند. آن دسته از تحلیلگرانی که به توقف روند رشد دلار معتقد بودند به افزایش ارزش فلز زرد در بازار‌ها رای دادند. افزایش قابل توجه شاخص دلار در هفته گذشته نوسان‌های زیادی در بازار اونس طلا ایجاد کرد. اونس طلا هفته گذشته در قیمت 1298 دلار باز شد و در طول هفته، بین 1313 دلار و 1277 دلار تغییر کرد و در نهایت با قیمت 1279 دلار به کار خود پایان داد.

بازار طلا از نگاه تحلیلگران

شان لاسک، تحلیلگر بازار طلا معتقد است دلار در هفته قبل، بیش از ظرفیت خود افزایش پیدا کرده است و در هفته آتی شرایط سختی برای افزایش خواهد داشت؛ بنابراین روند روبه رشد برای طلا محتمل‌تر است. فیل فلین، متخصص گروه «پرایس فیوچرز» در زمینه افزایش بیش از حد ارزش دلار با لاسک هم عقیده است. وی معتقد است توفان‌هایی که در این هفته، جنوب آمریکا را متشنج می‌کنند، ممکن است بتوانند سیاست‌های بانک مرکزی را تغییر دهند. با توقف رشد دلار، طلا ارزش خواهد یافت.

چارلی نودوس از گروه «لاسال فیوچرز» نظر دیگری در مورد بازار طلا و دلار دارد. نودوس معتقد است دلار به رشد هفته گذشته خود در هفته آتی نیز ادامه خواهد داد. وی روند معامله بیش از ظرفیت را در هفته‌های گذشته عاملی برای کاهشی بودن ارزش اونس می‌داند. افشین نبوی، تحلیلگر شرکت سوئیسی MKS، ثابت ماندن ارزش فلز زرد را با توجه به کاهش تقاضا در آسیا و افزایش ارزش دلار در هفته آینده، محتمل می‌داند. مهم‌ترین اتفاقی که بازار طلا را در هفته جاری تحت تاثیر قرار خواهد داد، گزارش اشتغال در آمریکا است. پس از آن دنبال کردن ارزش دلار و یورو دید بهتری نسبت به بازار به معامله‌گران می‌دهد. هفته گذشته یورو به کمترین میزان خود در 5 هفته اخیر رسید و دلار در همین مدت به بیشترین مقدار خود دست یافت. ادامه این شرایط بر بازار فلزات گرانبها تاثیر کاهشی شدیدی خواهد داشت و فشار بر این بازار را افزایش خواهد داد. شرایط ژئوپلیتیک مربوط به کره‌شمالی هم از جمله فاکتور‌هایی است که می‌تواند نوسان‌هایی در بازار فلز زرد ایجاد کند.

خروجی بازار سهام در هفته جنجال ارزی

اوج‌گیری دلار و افول طلا، بازار سهام را نیز تکان داد. شاخص S&P با افزایش ارزش 93/ 1 درصدی دومین ماه موفق خود را پس از فوریه (بهمن 1395) رقم زد. نوسان‌های زیاد در بازار فلزات گرانبها و کاهش عمومی ارزش آنها در این هفته، بر رشد صعودی بازار سهام S&P تاثیر گذاشت. البته فعل و انفعالات سیاسی آمریکا و جهت‌گیری بانک مرکزی (افزایش نرخ بهره) هم از دلایل این رشد هستند. به‌طور کلی بازار جهانی طلا با بازار سهام رابطه معکوسی دارد. کاهش علاقه مردم به سرمایه‌گذاری روی طلا، شانس بورس را برای جذب این مشتریان بالقوه افزایش می‌دهد؛ بنابراین رابطه این دو بازار معکوس است.

ادامه رکورد‌شکنی‌ها با پوند

پوند انگلیس هم در این ماه رکورد جدیدی به ثبت رساند. نرخ رشد ماهانه شاخص پوند استرلینگ به مثبت 82/ 4 درصدی رسید که در سال 2017 بیشینه رشد ماهانه است. بحران یورو و کاهش قدرت آن در پی برگزیت، پوند را به آلترناتیو اروپایی یورو مبدل کرد؛ به‌طور طبیعی پوند با کاهش شدید یورو ارزش بیشتری می‌یابد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد