اونس طلا2206.99
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
نوبخت پاسخ داد:

نرخ واقعی ارز نزدیک به نرخ ارز مبادله‌ای است/ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که نرخ واقعی ارز نزدیک به نرخ ارز مبادله‌ای است در مورد بحث افزایش قیمت بنزین گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم.

محمدباقر نوبخت امروز در نشستی با خبرنگاران افزود: براساس عملکرد، هزینه‌های جاری دولت از 120 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 207 هزار میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافت که نشان می‌دهد با توجه به تورم 73 درصد اضافه شده است.

وی گفت: اگر اعتبارات آب‌های مرزی را که بر اساس آن دولت از مقام معظم رهبری اجازه گرفت طی چهار سال 8 میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی از صندوق توسعه ملی تسهیلات بگیرد و هزینه کند، اضافه کنیم؛ اعتبارات عمرانی در سال 95 در عمل به 54 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و اعتبارات عمرانی دولت در سال 95 نسبت به سال 92 حدود 143 درصد افزایش داشته است.

نوبخت افزود: برخی منتقدان بدون ارائه رقم و عدد خاص به صورت کلی می‌گویند که هزینه‌های جاری دولت خیلی زیاد شده است و ما نمی‌دانیم منظور آن‌ها از خیلی، چیست، ولی براساس اعداد و ارقام می‌توانیم بگوییم که در مقابل افزایش 73 درصدی هزینه‌های جاری در دولت یازدهم و براساس عملکرد سال‌های 92 تا 95، هزینه‌های عمرانی حدود 143 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: البته در همین مدت قیمت جهانی نفت از 104 دلار در هر بشکه در سال 92 به 44 دلار در سال 95 کاهش یافت و این نشانگر کاهش قیمت نفت به میزان 58 درصد است.

نوبخت افزود: به این ترتیب درآمدهای نفتی کشور در سال‌های 92 تا 95، یکصد و 57 میلیارد دلار بود که در مقایسه با چهار سال قبل از آن یعنی از 88 تا 91 که 251 میلیارد دلار بود، 37 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب بن مایه منابع ما که نفت است در دولت یازدهم نسبت به چهار سال قبل خود نصف شد.

نوبخت گفت: در سال 92 مجموع درآمدهای کشور 210 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه سال 96 به 346 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و نشانگر رشد 65 درصدی مجموع درآمدهای کشور در قانون بودجه است.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه ریزی، ترکیب منابع و مصارف بسیار مهم است، افزود: سهم درآمدهای نفتی از کل منابع عمومی ملی در سال 92 حدود 41 درصد بود که در سال 95 براساس عملکرد، به 26 درصد کاهش یافت.

نوبخت گفت: سهم مالیات از کل منابع عمومی دولت در سال 92، سی و سه درصد بود که در سال 95 به 36 درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به این ترتیب شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی از 5 و 4 دهم درصد در سال 92 به 6 و نیم درصد در سال 95 افزایش یافته است.

بیشترین بودجه را 4 بخش دریافت می کنند
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه 4 بخش بیشترین هزینه جاری را دریافت می کنند، گفت: این 4 بخش عبارتند از امور رفاه عمومی (صندوق های بازنشستگی ، کمیته امداد و بهزیستی)، آموزش و پرورش، رفاه و سلامت بهداشت.

محمد باقرنوبخت در ادامه نشست خبری افزود: سهم اعتبارات هزینه ای از کل مصارف دولت از 81 درصد در سال 92 به 73 درصد در سال 95 رسیده است که 8 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: متوسط حقوق کارمندان دولت از 1 میلیون و 470 تومان به 2 میلیون و 970 هزار تومان از سال 92 تا 96 افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین با اشاره به افزایش حقوق فرهنگیان گفت: حقوق فرهنگیان از 1 میلیون و 250 هزار تومان در سال 92 به 2 میلیون و 850 هزار تومان رسیده که افزایش 2.3 برابری را به همراه داشته است.

نوبخت با بیان افزایش متوسط مستمری پرداختی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی افزود: این مستمری از 71 هزار تومان در سال 92 به 240 هزار تومان در سالجاری افزایش یافته که 3.4 برابر رسیده است.

نوبخت افزود: در سال 92 متوسط میزان تولید نفت خام 2 میلیون و 843 هزار بشکه در روز بوده که در سال 95 به 3 میلیون و 744 هزار بشکه در روز رسیده است که البته در پیک تولید به 3 میلیون و 901 هزار بشکه در روز هم رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص خرید تضمینی گندم هم گفت:? قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال 91 ، 420 تومان بود که در سال 95 به 1271 تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به 1300 تومان گندم در سال 96 ، خاطرنشان کرد: امسال باید 15 هزار و 252 میلیارد تومان برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت کنیم.
نوبخت افزود: تا امروز 8 میلیون و 862 هزار تن گندم خریداری شده است که ارزش آن 11 هزار و 581 میلیارد تومان است که از این مبلغ 8 هزار و 40 میلیارد تومان آن پرداخت شده که حدود 70 درصد آن می باشد.

وی با اشاره به اصلاح نظام بانکی با توجه به وضعیت بودجه گفت: دو مشکل در نظام بانکی وجود دارد؛ یکی مطالبات بانک ها از دولت و دیگری سرمایه محدود بانک ها می باشد.

معاون رئیس جمهور افزود: اگر بخواهیم تسهیلات دهی بانک ها افزایش داشته باشد باید بدهی دولت به بانک ها پرداخت شود و همچنین سرمایه آنها را افزایش دهیم.
نوبخت گفت: سرمایه بانک های دولتی را از 253 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 543 هزار میلیارد تومان در سال 95 افزایش دادیم یعنی قدرت بانک ها برای تسهیلات دهی افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: سال گذشته 39 هزار و 150 میلیارد تومان بدهی دولت را به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کردیم که بخش قابل توجهی از آن که از طریق اوراق تسویه شده است.

وی با اشاره به آثار و نتایج اقتصادی عملکرد دولت گفت: با توجه به اعلام مرکز آمار در سال 92 متوسط تورم 34.7 درصد بود که در سال 95 به 6.1 درصد کاهش یافته است و با اعلام آمار بانک مرکزی متوسط تورم از 35 درصد به 9 و نیم درصد در مدت مشابه کاهش یافته است.

نوبخت با اشاره به افزایش رشد اقتصادی گفت: با اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی در سال 91 منفی هفت و یک دهم درصد بود و در سال 95 به یازده و یک دهم درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به اعلام آمار بانک مرکزی گفت رشد اقتصادی از 7.7- به 12.5 درصد در مدت مشابه افزایش یافته است.

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که بخش قابل توجهی از بدهی‌های دولت به بخش خصوصی از طریق اوراق پرداخت شد افزود: طلب‌های ما سالهای سال می‌ماند و دولت قادر به پرداخت آن نبود اماباید توجه داشت که نباید بدهی‌های مردم را با تاخیر پرداخت کرد زیرا وقتی قرار است 3 سال دیگر پول مردم پرداخته شود ارزش آن کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: به همین منظور اوراق در بازار فروختیم و هر ماه نیز سود آن را پرداخت کردیم تا حداقل بدهی بخش خصوصی با تاخیر پرداخت نشود.

سخنگوی دولت گفت:‌این روش در برخی از کشورها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اوراق مالی در بورس فروخته می‌شود. اما از این طر یق دولت دیگر به کسی بدهکار نمی‌شود. آمریکا به عنوان بزرگترین بدهکار و ژاپن نیز از این روش استفاده می‌کند.

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود گفت: بهبود شرایط اقتصادی باید در زندگی مردم نیز دیده شود به همین منظور سه فاکتور رشد اقتصادی و کاهش تورم و بیکاری می‌تواند در این ارتباط تاثیرگذار باشد. برهمین اساس دولت کاهش تورم را در دستور کار قرار داد و به مرحله اجرایی رساند و رشد اقتصادی را بالا برد.

وی افزود: برای نخستین بار تراز تجاری غیرنفتی کشورمان در سال 94 و 95 مثبت شد اما در چند ماه امسال واردات دوباره بر صادرات پیشی گرفت و ما به دنبال رفع این مشکل و شرایط سال گذشته هستیم.

وی درباره وضعیت اشتغال نیز گفت: در فاصله سالهای 92 تا 95 جمعیت جدیدی وارد تقاضا برای پیدا کردن شغل شده‌اند که باید اشاره کرد در این مدت بیش از یک میلیون نفر به جمعیت دنبال شغل اضافه شده‌اند.

سخنگوی دولت در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره مشکلات منابع آبی کشور و اظهاراتی که رئیس سازمان محیط زیست در این باره بیان می‌کند و آن را نگران کننده می‌داند، اظهار کرد: آقای کلانتری پیشتر نیز برای نجات دریاچه ارومیه مشغول به فعالیت شدند که امروز نیز کماکان آن مسئولیت گذشته را دارند و به صورت یکجا مدیریت امور را برعهده گرفته‌اند.

وی افزود: 8 میلیارد دلار برای مهار آبهای مرزی استفاده می‌شود که این امر نشان دهنده آن است که ما بحران آب در کشور را شناخته‌ایم و از رهبر معظم انقلاب اجازه گرفتیم که از منابع صندوق توسعه ملی برای رفع این مشکل بهره گیریم. برای محیط زیست نیز مجلس اجازه گرفته است 2.3 میلیارد دلار پول نقد برای چند موضوع آب و محیط زیستی استفاده کند اما اگر نیاز به منابع بیشتری داریم این صحبت دیگر است.

* از کلانتری حمایت می‌کنیم تا مشکلات را حل کند

نوبخت درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: براساس گزارشاتی که آقای کلانتری داده است وضعیت این دریاچه بهبود یافته است و از آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی خواسته شده است که جوری برنامه‌ریزی کند که در حوزه‌های آبریز آبریز به دریاچه ارومیه جلوگیری استفاده بی‌رویه کنترل نشده از این منابع آبی را بگیرند.

وی گفت: این اقدام ما معمولا با انتقادات تندی مواجه می‌شود و اینطور بیان می‌کنند که دولت مانع تولید در بخش کشاورزی شده است اما باید توجه کنیم که منابع آبی کشور باید مدیریت شود و ما در حد توان خود از آقای کلانتری پشتیبانی می‌کنیم تا بتواند مشکلات آب و محیط زیست کشور را حل کند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت استفاده از فاینانس‌ها در قانون بودجه گفت: 50 میلیارد دلار قرار است فاینانسها استفاده شود و ما امیدواریم بخش خصوصی تا جایی که می‌تواند از این فاینانس‌ها استفاده کند و آنطور نیست که بگوییم چون دولت زودتر یک طرحی را برداشته بخش خصوصی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

وی درباره فاینانسهایی که به تازگی مورد تایید قرار گرفته‌اند گفت: این فاینانسها در دو بخش مورد تایید قرار گرفته است که در بخش آبرسانی آبادان و آذربایجان شرقی و شبستان و ایذه و باغملک و مجموعه آن منطقه که از آب کارون استفاده می‌کنند بهره خواهیم گرفت همچنین فاینانسی با کشور کره جنوبی برای ساخت بیمارستان داریم.

سخنگوی دولت در واکنش به اینکه آیا اگر فاینانس منجر به ورود کالایی شود که تولید مشابه داخلی دارد گفت: در شورای اقتصاد قبل از اینکه چیزی تصویب شود همه الزامات را نگاه می‌کنیم و آنچه به صلاح کشور است را انجام می‌دهیم. هرچند که ممکن است بخش محدودیتی نیز وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به احتمال افزایش قیمت بنزین و سایر حاملهای انرژی گفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و سایر حاملهای انرژی نداریم.

* هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم

سخنگوی دولت افزود: مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین در سال گذشته را به دولت داده بود اما به دلیل اهمیت کنترل تورم برنامه در این خصوص نداریم.

نوبخت وجود هرگونه برنامه برای افزایش قیمت حاملهای انرژی را تکذیب کرد و گفت: هیچ پیشنهادی نیز از سازمان برنامه و بودجه برای افزایش قیمت حاملهای انرژی وجود ندارد.

* آمریکایی‌ها می‌گویند سیاستمداران ایران افرادی فهیم و تحصیلکرده هستند

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره کم توجه بودن تیم مذاکره کننده هسته‌ای با سایر کشورها در گروه 5+1 گفت: من در جواب به این ادعا باید بگویم که ما می‌توانیم و ما در برابر کشورهای غربی اعتماد به نفس لازم را داریم. به رغم استفاده از الفاظ تحقیرآمیز نسبت به ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران که توسط دولتمردان آمریکایی به کار می‌برند، می‌گویند: سیاستمداران ایران افرادی فهیم و تحصیلکرده است و از این بابت با کسی تعارف ندارند و واقعا هم همین‌طور است و ما اجازه تحقیر خودمان را نداریم.

وی گفت: آمریکا می‌گوید در مذاکره با ایران باخته است که این شرایط را همین تیم مذاکره کننده هسته‌ای توانسته‌اند ایجاد کنند اما باید در نظر داشت که در خصوص خصومت ایالات متحده آمریکا نباید شک کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش قیمت بنزین گفت: با توجه به اینکه افزایش چند تومانی قیمت بنزین آثار روانی بسیاری در جامعه دارد تاکید می‌کند اکنون هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حاملهای انرژی نداریم و آنچه که فایده بیش از هزینه داشته باشد برمی‌گزینیم.

* با تک نرخی شدن ارز قیمت به سمت بازار آزاد نمی‌رود

وی در پاسخ به این سوال تسنیم که نرخ واقعی ارز چقدر است گفت: فکر می‌کنم نرخ واقعی ارز نزدیک به همین نرخ ارز مبادله‌ای باشد و در صورتی که تک نرخی به مرحله اجرایی برسد به سمت نرخ ارز آزاد نمی‌رویم و ارز تک نرخی شاید چیزی بین دو نرخ مبادله‌ای و بازار آزاد باشد.

* نرخ ارز شناور اما مدیریت شده است

نوبخت گفت: سال گذشته نوسان کاذب نرخ ارز را متعادل کردیم اما با این وجود نرخ امروز ارز شناور اما مدیریت شده است و هر موقع احساس کنیم بدون جهت بالا می‌رود کنترل می‌کنیم.

وی گفت: تضعیف پول ملی کار پرخطایی است و نباید به آن دست بزنیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگر تسنیم درباره دلایل عدم اجرای طرح صندوقهای مکانیزه فروش گفت: بخشی از این طرح در فروشگاههای بزرگ به مرحله اجرایی رسیده است اما برای تحقق سراسری این طرح پیگیری خواهم کرد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد