اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درخواست بازرگانان از بانک مرکزی

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل گفت: انجام مبادلات تجاری ۲.۵ میلیارد دلاری میان ایران و برزیل، بدون ساز و کار بانکی در جهان فرا رقابتی امروز، یک فرایند فرسایشی است، با مبانی توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد.

به گزارش سایت طلا به نقل از افکارنیوز، فرهاد آگاهی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل ، گفت: در سال‌های اخیر و به ویژه پس از برجام، روابط تجاری ایران و برزیل در حال گسترش است و این در شرایطی است که هنوز زیرساخت‌های بانکی میان دو کشور به صورت مناسب شکل نگرفته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل افزود: تا قبل از تحریم‌ها، انتقال پول‌های مربوط به مبادلات تجاری میان دو کشور از طریق بانک‌های واسطه اروپایی انجام می‌گرفت که با تشدید تحریم‌ها این راه بسته شد.

وی اظهار داشت: البته روابط تجاری ایران و برزیل در دوران تحریم‌های اقتصادی متوقف نشد، ولی اغلب پولی که میان تجار کشور رد و بدل می‌شد، از طریق سایر روزنه‌ها انجام می‌گرفت که طبیعتاً ریسک‌های خود را به دنبال داشت و اکنون این انتظار می‌رود که بانک مرکزی، زمینه لازم برای تراکنش‌های مالی میان بانک‌های دو طرف را فراهم سازد.

آگاهی گفت: انجام مبادلات تجاری 2.5 میلیارد دلاری میان ایران و برزیل، بدون ساز و کار بانکی در جهان فرا رقابتی امروز، یک فرایند فرسایشی و آزار دهنده است و با مبانی توسعه اقتصادی و حتی اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه سازگاری ندارد.
آگاهی ادامه داد: بازار 200 میلیون نفری برزیل، پتانسیل قابل توجهی برای جذب کالاها و خدمات ایران دارد و تسهیل روابط بانکی، می‌تواند گرایش صادرکنندگان کالا به برزیل را افزون کند.

وی افزود: برزیل با تکیه بر نوع آب و هوای خود و همچنین سرمایه گذاری‌های هوشمندانه در بخش محصولات کشاورزی توانسته خود را به عنوان یک تامین کننده جدی به بازار جهانی معرفی کنند و در حال حاضر بخش عمده ای از واردات تجار ایرانی از برزیل به دانه ذرت، دانه سویا، شکر و گوشت قرمز اختصاص پیدا کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل افزود: بر اساس آمار تولید داخلی، واردات این کالاها برای رونق بخش کشاورزی و صنایع غذایی ضروری است و به همین جهت بانک مرکزی باید هر چه زودتر فکری به حال تراکنش‌های بانکی میان ایران و برزیل کند.
وی بیان داشت: با توجه به دغدغه‌هایی که در مورد کم‌آبی در کشور وجود دارد، اگر به دنبال استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی برزیل برای کشت فراسرزمینی هستیم، باید با شتاب بیشتری، مباحث بانکی پیگیری شود.

آگاهی اظهار داشت: مسائل سیاسی و روابط دیپلماتیک میان دو کشور نشان می‌دهد که طرفین خواهان گسترش روابط هستند. ایران به دنبال داشتن شریک اقتصادی در امریکای لاتین است و آن ها به دنبال شرکای تجاری در خاورمیانه و آسیای میانه هستند و بی تردید اگر ساز و کارهای بانکی برای نقل و انتقال پول شکل بگیرد، می توانیم شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشورمان، حتی از طریق صادرات مجدد کالاهای برزیلی باشیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد