اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تولید کشور قربانی ثبات قیمت دلار/ با افزایش نرخ دلار راه را بر واردات بی‌رویه ببندیم

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دلار ارزان موجب نابودی تولید در اقتصاد کشور می‌شود، گفت: چنان‌چه بخواهیم از بن‌بست تورم بیرون بیاییم باید با افزایش قیمت دلار راه را بر واردات بی‌رویه و خروج سرمایه از کشور ببندیم.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین ،ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به وضعیت نامطلوب تولید در کشور در دهه های اخیر گفت: دلار ارزان باعث واردات بی‌رویه و از بین رفتن چرخه تولید داخلی شده است.

وی با تاکید بر انتخاب سیاست های اقتصادی نادرست در پنج دهه اخیر در کشور گفت: منشا ایجاد تورم در کشور تثبیت قیمت دلار از سال 48 بوده است که تا به امروز سبب رویارویی بخش‌های مختلف اقتصادی با این معضل بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه، این امر واردات بیش از یک هزار و 500 میلیارد دلاری در تمام بخش ها را در پی داشته که نتیجه آن نابودی تولید و به تبع آن میلیون ها شغل بوده است، تاکید کرد: همه به جای تولید و خودکفایی که رکن اصلی حفظ منافع ملی است، به دنبال دستیابی به سود بیشتر هستند که این امر نیز با درآمد 200 درصدی واردات به دلیل وجود دلار ارزان میسر شده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای ایجاد رونق تولید موثر نیست، ادامه داد: در شرایطی که دولت اوراق قرضه 25 تا 30 درصدی منتشر می کند، نقدینگی را از بانک ها به خرید این اوراق منتقل می کند. از طرفی به خاطر در اختیار گذاشتن دلار ارزان باعث افزایش واردات غیر دولتی نیز می شود که این عوامل رونق هیچ بخشی را به دنبال نخواهد داشت.

رزاقی افزایش نرخ دلار را راهکار بهبود اقتصاد ایران عنوان و اظهار کرد: چنان چه بخواهیم از بن بست تورم بیرون بیاییم باید با افزایش قیمت دلار راه را بر واردات بی رویه و خروج سرمایه از کشور ببندیم. البته باید در ابتدا از دادن دلار ارزان برای واردات کالاهای لوکس و مسافرت ها جلوگیری کنیم و تنها در مواردی مانند اقلام خوراکی ضروری از قیمت فعلی دلار استفاده کنیم.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد