اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

قیمت طلا و ارز در بازار باز هم کاهشی شد

بازار ارز چند روز ملتهب را پشت سرگذاشت. درحالی که از آخرین روزهای هفته گذشته روند صعودی قیمت‌ها دراین بازار آغاز شد، در ابتدای هفته جاری با تداوم این روند دلار امریکا درکنار سایر ارزهای عمده بازار مانند یورو و پوند رکوردهای قیمتی جدیدی را به ثبت رساندند.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین ، هرچند از روزدوشنبه هفته جاری بجز یورو دلار عقب نشینی کرد و دیروز به نرخ 3879 تومان بازگشت، اما همچنان در مقایسه با روزهای آرام ماه‌های گذشته رقم بالایی محسوب می‌شود. دراین روز یورو همچنان به رشد خود ادامه داد و با افزایش 30 تومانی به 4819 تومان رسید. اما روند صعودی پوند روی همان نرخ 5034 تومان متوقف ماند. درهم امارات نیز تنها با یک تومان رشد نرخ 1067 تومان را روی تابلوی صرافی‌ها درج کرد.

در این زمینه برخی این جهش قیمتی را پس لرزه‌های کاهش نرخ سود بانکی می‌دانند که از روز 31 مرداد ماه امسال ابلاغ و از روز 11 شهریور در تمام بانک‌ها اجرایی شده است. براساس این بخشنامه حداکثر نرخ سود علی الحساب بانکی برای سپرده‌های بلندمدت به 15 درصد و برای سپرده‌های کوتاه مدت به 10 درصد محدود شد رقمی که نسبت به سودهای بالای 20 درصد بسیاری از بانک‌ها تحول بزرگی به شمار می‌رود. اما برخی از کارشناسان نیز عوامل دیگری مانند اوج سفرهای تابستانی خارجی و افزایش تقاضای ارزمسافرتی و همچنین فعالیت معامله گران فردایی ارز را که بین خود ارز روز آینده را خرید و فروش می‌کنند درافزایش تقاضا در بازار ارز دخیل می‌دانند. اما براستی بخشنامه تازه بانک مرکزی برای محدود کردن و علی الحساب کردن نرخ سود بانکی تا چه میزان در بازارهایی مانند ارز و طلا که در سال‌های 30 و 91 تجارب تلخی از آن در یادها وجود دارد می‌تواند تأثیر بگذارد.

تقاضا مدیریت می‌شود

در این زمینه رئیس کانون صرافان درگفت‌و‌گو با «ایران» ابعاد مختلف این تأثیر و چرایی افزایش تقاضا را بررسی کرده است. به اعتقاد سعید مجتهدی گرچه کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یک متغیراثرگذار در سایر بازارها مطرح است، اما تجربه نشان داده است که سیاست‌های بانک مرکزی مانع از تکرار حوادث سال‌های ابتدای دهه 90 در بازار ارز خواهد شد.

براساس توضیحات وی در همه اقتصادهای دنیا این اصل پذیرفته شده است که کاهش یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی به نام نرخ سود بانکی، قطعاً منجر به متأثر شدن سایر بازارهای موازی نظیر مسکن، طلا، ارز، بازار سرمایه و... خواهد شد. در کشورهای پیشرفته معمولاً میزان تغییرات نرخ‌های سود بانکی بسیار اندک است؛ لیکن در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار شاهد کاهش چشمگیر نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی هستیم و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد آثار آن در سایر بازارها بویژه بازار ارز خواهیم بود. به عبارت دیگر از آنجایی که ارز یکی از دارایی‌هایی به شمار می‌رود که احتمال هدایت بخشی از سپرده‌ها به سمت آن وجود دارد، بنابراین ممکن است که تحت تأثیر کاهش نرخ سود قرار گرفته و منجر به افزایش تقاضا برای ارز شود.

با این حال این مقام مسئول تأکید می‌کند که نکته ارزشمند این است که بانک مرکزی به درستی و در جهت تحریک و رونق بخشیدن به بخش واقعی اقتصاد کلان اقدام به کاهش نرخ‌های سود بانکی کرده است؛ بنابراین باید توجه داشت که نقش مقامات ارزی کشور می‌تواند در کنترل دامنه نوسانات نرخ ارز بسیار مهم بوده و از بروز حوادث نامطلوب سال‌های اخیر که منجر به افزایش نرخ ارز شد، جلوگیری کند.

سفته بازان ضرر می‌کنند

به گفته رئیس کانون صرافان بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که با عنایت به سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کشور، خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و سرازیر شدن آن به سمت خرید ارز با هدف کسب سود از افزایش نرخ ارز چندان منطقی نخواهد بود. هرچند ممکن است در مواقعی از نوسانات نرخ ارز سودهایی نصیب برخی افراد شود؛ ولی این عمل حرکتی مثبت ارزیابی نشده و به احتمال زیاد فعالان در این عرصه با ضرر مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: مضافاً اینکه در شرایط حاضر تراکنش‌های مربوط به خریداران و فروشندگان غیر واقعی ارز توسط دستگاه‌های نظارتی و سازمان امور مالیاتی رصد شده و آنها را در ریسک بالایی قرار می‌دهد و قطعاً باید پاسخگوی علت خرید ارز باشند.

علت افزایش نرخ یورو

رئیس کانون صرافان همچنین درپاسخ به این سؤال که دلیل رشد قابل توجه یورو در کنار دلار در روزهای اخیر چه بوده است؟ گفت: منشأ افزایش نرخ ‌ارزهای متفرقه نظیر یورو و دلار کانادا (غیر از دلار امریکا) ناشی از سیاست اخیر بانک مرکزی مبنی بر تغییر رویه اظهارنامه‌های ارزی است که منجر به ایجاد حباب در قیمت این گونه ارزها شده است. دراین زمینه کانون صرافان ایرانیان راهکار لازم را جهت حصول نتایج مطلوب به بانک مرکزی ارائه کرده است.

نرخ یکسان تنها راه مقابله با رانت

مجتهدی درپایان درخصوص آثار و بسترهای اجرایی شدن سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز نیز اظهارکرد: سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز که مورد تأکید رئیس کل بانک مرکزی نیز است، به شرط فراهم شدن الزامات اجرایی آن که مهم‌ترین آن بهبود روابط کارگزاری با کشورهای طرف مبادله است، برکات و فواید زیادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت. چرا که تنها راه مقابله با رانت‌ها و سوءاستفاده‌کنندگان بازار ارز، اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور است. بنابراین انتظار می‌رود همانند گذشته و با مدیریت بانک مرکزی -به ویژه معاونت ارزی جدید بانک مرکزی - به عنوان تنها متولی سیاست‌های ارزی کشور، اهداف عالیه کلان اقتصاد کشور محقق شود.

کاهش دسته جمعی قیمت‌ها در بازار طلا

هرچند نسبت به روزهای قبل‌تر همچنان سکه و طلا نرخ بالایی دارد، ولی از روزدوشنبه هفته جاری که عقب نشینی قیمت‌ها آغاز شد تا روزگذشته بخشی از رشد جهشی طلا به نفع خریداران جبران شده است. در بازار دیروز هرگرم طلای 18 عیار 646 تومان افت کرد و به 125 هزار و 37 تومان رسید. در بازارسکه نیز قیمت تمام سکه‌ها کاهشی بود. هر قطعه سکه تمام طرح جدید با 800 تومان افت به یک میلیون و 255 هزار و 51 تومان رسید و تمام طرح قدیم هم با 4 هزار تومان کاهش یک میلیون و 238 هزار تومان شد. همچنین نیم سکه که 665 هزار تومان قیمت داشت 3 هزار تومان کمتر از روز دوشنبه بود و ربع هم با 4 هزار تومان عقب‌نشینی 381 هزار تومان قیمت خورد.

برچسب ها :
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد