اونس طلا2382.56
مظنه16,601,000
18 گرم3,832,300
ارزش سکه37,402,053
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

اونس طلای جهانی دوباره افت کرد/ ریسک‌گریزی معامله‌گران طلا

کارشناسان علت اصلی کاهش اولیه و آرامش متعاقب آن را به تصمیمات دارندگان ریسک‌گریز طلا نسبت می‌دادند که در ساعات ابتدایی به سود‌های چند روز قبل خود بسنده کرده و ریسک خرید و افزایش مجدد را نپذیرفتند.

روز گذشته معاملات طلای جهانی با 6 دلار افت قیمت شروع شد، ولی در ادامه فضای بازار آرام و احتیاطی شد، به‌طوری‌که قیمت ساعت 4 بعدازظهر تنها 2 دلار با نرخ ابتدای روز فاصله داشت. اونس که روز دوشنبه معاملات خود را با قیمت 1281 دلار به پایان برده بود، روز سه‌شنبه با قیمت1275 دلار آغاز به کار کرد. کارشناسان علت اصلی کاهش اولیه و آرامش متعاقب آن را به تصمیمات دارندگان ریسک‌گریز طلا نسبت می‌دادند که در ساعات ابتدایی به سود‌های چند روز قبل خود بسنده کرده و ریسک خرید و افزایش مجدد را نپذیرفتند. یکی دیگر از دلایل افت قیمت طلای جهانی را می‌توان به جنبه معاملاتی افزایش دلار جهانی و در پی آن محدودیت‌های خرید طلا نسبت داد. البته حدود ساعت 5 عصر آماری از ساخت‌وساز آمریکا منتشر شد که ارقام آن بهتر از انتظارات بود. به‌دنبال انتشار این آمار، دلار تقویت شد و اونس با شدت بیشتری افت کرد و به محدوده 1260 دلار وارد شد.

فشار دو عاملی بر طلا

طلای جهانی هفته گذشته در محدوده 1250 دلار آغاز به کار کرد و در ادامه وارد یک مسیر صعودی شد. در روز دوم هفته پیشین با 4 دلار افزایش به 1261 دلار رسید. این روند صعودی در سه روز پایانی هفته گذشته با سرعت بیشتر ادامه یافت؛ به‌طوری‌که در سه روز مذکور قیمت طلای جهانی به محدوده 1300 دلار نیز نزدیک شد. نتیجه این افزایش قابل توجه، افزایش سهم طلا در سبد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بازار‌های جهانی بود. به‌طور طبیعی، در پی افزایش تقاضای طلا، از سهم ارز جهانی و اوراق بهادار در سبد سرمایه‌گذاری آنان کاسته شد. با وجود روند جهشی در روز‌های آخر هفته قبل در پی تنش‌های سیاسی میان پیونگ یانگ و واشنگتن، هفته جدید با پالایش انتظارات سرمایه‌گذاران مبنی‌‌بر مصالحه احتمالی دو طرف شروع شد؛ بنابراین در روز دوشنبه هفته جاری طلا با نیم درصد کاهش قیمت مواجه و با قیمت 1281 دلار بسته شد. این کاهش تقاضا در بازار طلا با مازاد تقاضا در بازار ارز همراه بود. سرمایه‌گذاران در روز سه‌شنبه اطلاعات بازار در روز قبل یعنی جذابیت نسبی بازار ارز و حتی بازار سهام در مقابل بازار طلا را مشاهده کردند و تصمیمات سرمایه‌گذاری جدیدی را اخذ کردند. سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، یعنی آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به افزایش قیمت مشاهده شده تا پایان روز دوشنبه بسنده کردند، ریسک احتمالی کاهش مجدد فلز زرد را در روز گذشته نپذیرفتند؛ بنابراین ابتدای روز سه‌شنبه را با تصمیم به عرضه اونس طلا آغاز کردند. نتیجه رفتار گروه ریسک‌گریز بازار، افت 6 دلاری قیمت طلا در اولین معاملات دیروز بود. رفتاری که برای دارندگان ارز و سهام خوشایند بود، چراکه فروشندگان اونس طلا سرمایه خود را وارد دو بازار رقیب اصلی کردند. به‌طوری‌که در ساعات اولیه روز گذشته هر دو بازار ارز و سهام با افزایش قیمت مواجه شدند. از طرف دیگر، گروه ریسک‌پذیر بازار چشم به سود‌های بیشتری دوخته و در مقابل عرضه طلا از خود مقاومت نشان دادند. به همین دلیل این گروه از افت شدید قیمت طلا در ساعت‌های بعدی محافظت کردند. به‌طوری‌که همزمان با این اتفاق از سرعت رشد قیمت در دو بازار رقیب نیز کاسته شد. دلار جهانی که دوشنبه را با عدد 41/ 93 واحد به پایان برده بود. روز سه‌شنبه در مقاطعی حتی تا رقم80/ 93 بالا رفت. افزایش ارزش در بازار سهام نیز مشاهده شد. البته خروج ریسک‌گریزان از بازار طلا در ساعات ابتدایی روز گذشته، منجر به کاهش چشم گیر بهای فلز زرد شد. اونس بعدازظهر روز گذشته تا نرخ 1267 دلار پایین آمد اما بعد رو به افزایش گذاشت و تا ساعت 20 به 1271 دلار رسید، هر چند در زمانی که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان نرخ نهایی روز ثبت شده باشد.

جنبه معاملاتی قیمت طلا

علاوه‌بر تمرکز روی زاویه دید سرمایه‌گذاران به دو بازار رقیب طلا، کارشناسان تحلیل‌های دیگری درباره تغییرات بهای شاخص دلار و طلا ارائه می‌دهند. در شرایطی که قیمت دلار جهانی افزایش می‌یابد، به‌خاطر اینکه خرید عمده کالا‌ها در بازار جهانی از جمله طلا نیز از طریق این ارز صورت می‌گیرد، ارتباط بین این دو ابزار سرمایه‌گذاری عمیق‌تر می‌شود. به‌علاوه، از این زاویه، سهم علیت قیمت از ارز جهانی به طلا افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت فلز گرانبهای زرد را به جنبه محدودیت‌های معاملاتی آن که در پی افزایش نرخ ارز جهانی ظاهر شده است، نسبت داد. کارشناسان به‌طور عمده قیمت اونس طلا در روز‌های آینده را متاثر از دو عامل مهم یعنی تعیین تکلیف تنش‌های سیاسی بین آمریکا و کره شمالی و همچنین درجه هجوم سرمایه‌گذاران به بازار‌های رقیب از جمله بازار ارز جهانی می‌دانند. پیش از این در شروع هفته، در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران درباره روند کوتاه‌مدت قیمت اونس، 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 53درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 2 نفر معادل 12 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 6 نفر معادل 35 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. با این حال، قیمت در 2 روز ابتدایی هفته برخلاف نظر اکثریت حرکت کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد